Kweken van Platy's

  • Onderwerp starter aquariumhoudertje
  • Startdatum

A

aquariumhoudertje

Guest
Hallo iedereen!

Ik heb een paar maanden geleden 6 platy's gekocht voor mijn aquarium. Ik had gehoopt dat ze gingen kweken, maar dit blijkt nog niet het geval te zijn. Ik vroeg mij af of ik iets fout doe, of dat deze soort gewoon minder snel kweekt (ik ben guppy's gewoon, en daar ging dat heel makkelijk). De andere vissen in mijn aquarium zijn: neon tetra's en een ancistrus (en veel toevallige slakken).
Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Het kweken van Platys zou in mijn ervaring vanzelf moeten gaan, mits je natuurlijk mannetjes en vrouwtjes hebt. Na ongeveer een maandje heb ik meestal jonkies in zo'n 23 tot 24 graden water.
 
De temperatuur is momenteel 24 graden, en er zijn 4 vrouwtjes en 2 mannetjes, dus dit zit volgens mij goed. Kan het zijn dat bijvoorbeeld de ancistrus de kleintjes opeet, of is dat te ver gezocht? Want ik heb al gedacht dat er eentje zwanger was, maar nooit kleintjes gezien.
 
Die ancistrus is volgens mij echt een planteneter (alg), kan me niet voorstellen dat hij aan de platys komt. Heb je genoeg schuilplekken? De platys zelf kunnen namelijk wel hun jong opeten!
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik wist niet dat platy's ook hun eigen jongen opeten, dus ik heb wel wat verstopplaatsen, maar waarschijnlijk niet genoeg voor de kleintjes te laten overleven. Ook goed om te weten dat de ancistrus ook omnivoor is, dan weet ik dat ik zeker niet te veel kleintjes kan verwachten.
 
Je tetra's lusten graag bayvisjes, denk eerder dat je het in die hoek moet zoeken
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik wist niet dat platy's ook hun eigen jongen opeten, dus ik heb wel wat verstopplaatsen, maar waarschijnlijk niet genoeg voor de kleintjes te laten overleven. Ook goed om te weten dat de ancistrus ook omnivoor is, dan weet ik dat ik zeker niet te veel kleintjes kan verwachten.
De Ancistrus zal geen kleintjes eten hoor, hij is wat dat aangaat een echt zuignap.
 
Ah oké, dan ga ik er vanuit dat ik gewoon te weinig verstopplaatsen heb voor de ouders van de platy's zelf, ik zal eerst proberen te zoeken hoe ik meer verstopplaatsen kan toevoegen aan mijn aquarium, en hopen dat het daarmee opgelost is :)
 
Dit gaat niet over kweken, maar vermeerderen.

Echt kweken (met een doel) is iets heel anders.
 
Hij zuigt aan een blackmolly. :oops:
Wel gehoord dat ze aan grote trage vissen gaan hangen om van de slijmhuid te snoepen maar zouden ze dat echt bij de Black Molly ook doen?
 
Ik heb het ze hier nog nooit zien doen en klanten van ons heb ik er ook nog nooit over gehoord, die hebben ze bij sluiers, bij malawi's, bij discussen, name it en ze zetten ze erbij en nog nooit gehoord dat ze gingen sabbelen aan andere vissen
 

Terug
Bovenaan