Kweken zwarte neon.


V

vriend van de cory

Guest
Hier ben ik weer met nog een kweekvraag!

Zoals sommigen van jullie weten zou ik graag binnen een paar maand een grote bak kopen.
Nu ben ik maar een arm studentje en wil ik zoveel mogelijk geld uitsparen.
In mijn bak had ik graag ramirezi's, kardinalen, zwarte neons en coryorassen gehad.
De ramirezis lijkt te lukken, dus ik spaar mij daarbij al een hoop geld uit ;) .

Nu lees ik dat zwarte neons kweken nog niet zo heel moeilijk is.
Ik heb alles wat ik nodig heb ervoor , een mooie school, osmose, turf, een klein bakje etc... Behalve echt goede informatie. Op veel sites lees je: "als je over turf filtert zullen ze beginnen met afzetten."
Dat is in mijn ogen erg beknopt, dus wil ik even op het forum vragen of er al mensen zijn die met dit visje gekweekt hebben, of met een verwante soort, en of jullie tips hebben? Alle info is welkom!
 
niemand hier ervaring mee ?
 
Zou fijn zijn als je eens begon met de juiste (latijnse) benaming van de vis die je bedoelt. Vaak zijn nederlandse namen nogal verwarrend, omdat ze soms zelfs streekgebonden zijn.
Verder is het zo dat de waterwaardes vrij nauw luisteren, als het water niet zuur genoeg is, zullen de eitjes heel snel beschimmelen. Ook is voortdurende toevoer van zuurstofrijkwater van belang.
Jonge visjes moeten heel vaak en met heel fijn voer gevoerd worden. Dat is echt een punt van aandacht, want juist daar gaat het vaak mis.
Ook is een juiste en stabiele temperatuur van groot belang.
 
Ik heb het hier wel degelijk over de Hyphessobrycon herbertaxelrodi :) .

Alle nodige materialen zijn dan tot mijn beschikking. Ik heb osmose, ik heb turf, een 20L bak, luchtpompje, heater, en fijn stofvoer en levend voer.

Ik ga het een poging geven als mijn 20L eenmaal vrij komt .
 
Had je de informatie die wij voor je hadden opgezocht nog weten op te slaan?
 
Jup , ik heb het in een excel bestand gezet waar ik ook alle info van mijn poging in verwerk.
 
Zwarte neons willen een stuk koeler dan de andere vissoorten die je wilt (ligt er bij de Corydoras aan welk soort). Dus je kan je beter alle moeite besparen. ;)

Daarnaast kost kweken veel meer dan een aantal zwarte neons in de winkel kopen (gemiddeld 1 euro per stuk.) Heb je al gedacht aan stroomkosten? Het kweken van Pekelkreefjes. Het 3-5x per dag voeren en het dagelijks waterverversen? (moet je niet studeren?) Een uitzwemmer om de visjes na enkele weken in over te zetten om uit te groeien? (afhankelijk van het aantal een bak van 60 tot 100cm).

Kweken is leuk maar je kan voor het bedrag wat het je gaat kosten al snel een stuk of 30 Zwarte neons in de winkel kopen. ;)
 
Hoezo? Ik lees overal dat ze tussen de 23 en 26 gehouden moeten worden, en ik hou ze samen met cory arcuatus op 25°C en ik ze doen het heel goed denk ik toch?

Niet slecht bedoeld maar ik wil er gewoon mee kweken, de nadelen en de voordelen weeg ik voor mezelf wel af ;) . Maar toch bedankt om het even te vermelden. Ik steek er heel graag alle moeite in !
 
Eerder 22/23 graden, al kunnen ze 26 graden tijdelijk aan. Maar je moet geen grenzen aan de bovenkant gaan opzoeken.
 
Ik heb mijn arcuatus op 21 graden eerlijk gezegd.
In de lfs zaten ze op 29 graden!

Heb dus verschillende temperaturen maar geprobeerd, en op 21 met opwarming in de winter uiteraard doen ze het het beste vind ik.
 
In de winkel zeiden ze me dat ik ze warm moest houden en dat ze vaak met discussen samen zitten om wille van de warme temperaturen.
 
In de winkel zeiden ze me dat ik ze warm moest houden en dat ze vaak met discussen samen zitten om wille van de warme temperaturen.
Dat is onzin.

Ik heb ze zelfs eens aan een klant afgeraden omdat ze het in een Discusbak niet lang volhouden. Die man wilde er 30 kopen en kocht nu niets. Maar ik had hem wel goed voorgelicht. ;)
 
Spijtig dat zo een dingen gebeuren..
Maar ik snap niet zo goed dat je zegt dat ik ze niet met andere soorten die ik wil kan houden?

Ik had ze graag met kardinalen en corydorassen en ramierzi gehouden , wat moet lukken op een 24 graden , toch?
 
Kardinalen wensen een temperatuur vanaf ongeveer 26/27 graden. Ramirezi's ook, en bij Corydoras ligt het aan het soort.

Nu wordt er gekeken wat de temperaturen zijn in de natuur. Vroeger werd gezegd dat alles in constant 24 graden kon. Wat voor veel vissen veel te warm blijkt.
 
Bij aquarium Coenen in Best worden ook heel veel cory's bij de Discussen gehouden. Sterker nog, in elke bakstuk of 9 is dat daar de combi en zitten dus allemaal op 29 graden!!! Zij zeggen dat ze het daar goed op doen, maar ik heb net als Botia toch echt een andere mening.
 
Ik heb ook al gemerkt dat je cories niet te warm moet houden.. de ene soort kan wel wat meer hebben als de anderen maar over het algemeen niet. Daarom dacht ik dat de arcuatus een uitzondering was.
Op hoeveel hou jij de jouwe sanneke?
 
Kardinalen wensen een temperatuur vanaf ongeveer 26/27 graden. Ramirezi's ook, en bij Corydoras ligt het aan het soort.

Nu wordt er gekeken wat de temperaturen zijn in de natuur. Vroeger werd gezegd dat alles in constant 24 graden kon. Wat voor veel vissen veel te warm blijkt.

Welke corydoras soort kan je dan warmer houden?
 
Ik houdt mijn arcuatus, axelrodi en similis op 21 graden, met opwarming in de zomer.

De Aeneus Goldstripe op 24 graden.

Vooral de Sterbai is een soort die het op hogere temperaturen goed doet.
Die wordt heel vaak gekozen om samen met discussen te houden.
 
Ja maar ik ben meer fan van mijn arcuatussen. Ik vind ze veel minder schuw dan mijn sterbai, mijn sterbai verstoppen zich altijd.
 
Dat ze zich verstoppen heeft niet veel te maken met of het sterbai zijn.
Mijn vader heeft ze ook en die zijn helemaal niet bang en zie je de hele dag door.

Het kan wel te maken hebben met of je bijvoorbeeld wildvang of kweek hebt en hoe ze bij de kweker hebben gezeten.
 
Het is wildvang , maar ik vind ze echt enorm klein.
Ze zijn 2keer zo klein als sterbai dieik een andere keer gekocht heb.
 
"warme" Cory's en verwanten: d.w.z. bovengrens is max 28*C.

C. crypticus -- C. latus -- C. maculifer -- C. oiapoquensis -- C. paralellus -- C. pinheiroi -- C. polystictus -- C. sarareensis -- C. sodalis -- C. stenocephalus -- C. undolatus --
C. xinguensis .
 
Zo ik heb mijn bakkie klaarstaan.
Heb er 10L osmose in gedaan en 1liter aquariumwater, dus het is heel zacht water.
Nu is de moeilijkste opgave de zuurtegraad lager krijgen.
 
Wel, het is mij gelukt om ze te laten leggen...
Jammer genoeg was dat in mijn groot aquarium en zijn dus alle eieren binnen de 5seconden opgegeten.

Ik heb het gefilmd , dus als iemand interesse heeft wil ik het wel op youtube zetten.
 
Ik heb een vraag, mijn schooltje zit er nogal gestresseerd uit. Ik dacht dat het kwam omdat ze in een kleiner bakje zitten, maar ik lees op andere sites dat ze zelfs in kleiner al gekweekt zijn...
Moet ik ze gewoon wat tijd geven ?
 
Oke ik zie nu een aantal witte bolletjes in het kweekbakje liggen, zijn dit eitjes denken jullie?
Ze liggen wat overal en blijven ook aan knikkers kleven.
 

Terug
Bovenaan