Wat is er nieuw

Kwi kwi

• Onderwerp starter Onderwerp starter smooty
  • Startdatum Startdatum
S

smooty

Guest
Hallo,
Ik zou graag Kwi kwi's houden maar ik lees op het forum dat er soorten zijn die 15cm en andere 21 cm? Hebben deze dan een andere naam of worden ze allemaal onder de naam kwi kwi verkocht? Hoe weet ik welke soort ik aan koop?
Ik zou graag een grotere soort hebben rond de 20 cm. Wat ik ook niet zo duidelijk vindt is of ze nu wel of niet in een school moeten?
Is dit echt een schoolvis of kan je ze gewoon per 3 houden?

Stel je eerst de vraag,is mijn bak groot genoeg.

Ik zelf weet wel dat ze in grote scholen leven, aangezien wij ( surinamers )kwi-kwi's ( Hoplosternum littorale ) vangen en eten. In rivier mondingen leven ze daar en tegen weer in kleinere groepen. Alleen wanneer ze hun eitjes gaan leggen gaan ze een eigen plekie zoeken. Daar werden ze zo'n 20 cm max ( wildvang ). Dit weet ik allemaal van wat ik zelf gezien hebt en ervaren.
En in noord - amerika kweken ze deze soort ( ook om te eten ) en die worden wel 30 cm. Weet alleen niet hoe ze daar gekweekt worden.

Mijn bak is 1,80 cm en ik zou er 3-4 in houden van rond de 20 cm. Dus ik zal ze moeten zoeken onder de naam Hoplosternum littorale

Ami zei:
Ik zelf weet wel dat ze in grote scholen leven, aangezien wij ( surinamers )kwi-kwi's ( Hoplosternum littorale ) vangen en eten. In rivier mondingen leven ze daar en tegen weer in kleinere groepen. Alleen wanneer ze hun eitjes gaan leggen gaan ze een eigen plekie zoeken. Daar werden ze zo'n 20 cm max ( wildvang ). Dit weet ik allemaal van wat ik zelf gezien hebt en ervaren.
En in noord - amerika kweken ze deze soort ( ook om te eten ) en die worden wel 30 cm. Weet alleen niet hoe ze daar gekweekt worden.

Waar is Google nou voor?

Er zijn een paar soorten, waaronder Hoplosternum littorale en Hoplosternum thoracatum (nieuwe naam: Megalechis thoracata). Volgens mij worden die allebei kwi-kwi genoemd. Bij mijn weten is wat je in de handel aantreft bijna altijd H. thoracatum, en is d�t ook de "�chte" kwi-kwi. Ik denk dan ook dat je die soort hebt.

In de literatuur lees ik dat die 18 cm lang kunnen worden. Ik heb ze zelf ook, inmiddels zo'n anderhalf jaar, in die tijd zijn ze niets gegroeid. De mannen zijn ongeveer 12 cm lang en de vrouwen 9 cm. De littorale schijnt wat groter te worden. Ik heb er 4 (2m2v) in 1m50, dat gaat prima.
Ik denk dus dat je er in 1m80 zeker evenveel zult kunnen houden. Als je niet te veel andere bodemvissen hebt ook wel 6, denk ik. Wat het aantal betreft: hoe meer hoe beter, het zijn geen echte scholenvissen maar ze leven in de natuur wel in vrij grote groepen.

Ik vind het zelf echt hele mooie, leuke en actieve vissen, sowieso een aanrader.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat ze nogal lomp kunnen zijn. Ze zijn (bij mij) totaal niet agressief, maar ze zwemmen soms haast door andere vissen heen en plantenstekken zonder behoorlijke wortel zwemmen ze steevast uit de grond.

Ik heb geen andere bodemvissen dus dat zou ideaal zijn. Echt bedankt voor de informatie dit is wat ik nodig had 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan