L-nummer onder 10 cm


Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

Na het idee van een Betta Splendens als eyecatcher te hebben laten vallen. Ben ik het in een andere hoek gaan zoeken. Ik ben opzoek naar een klein blijvend L-nummer, het liefst onder de 10 cm, solitair te houden, leuk opvallend printje en die ook nog eens in de handel is...!

Er zijn tegenwoordig zoveel soorten dat ik niet goed weet waar ik moet zoeken. Wat een eisen ja, i know, i know;)

Groeten Ruben!
 
Panaqolus Maccus blijft klein, rond de 8cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Peckoltia brevis, ofwel LBA 78 wordt ook maar 8-10 vcm en eet vooral algen en een beeteje hout. Kijk maar in mijn onderstaand topic, dan zie je exemplaren van 17 jaar oud....!
 
Peckoltia brevis, ofwel LBA 78 wordt ook maar 8-10 vcm en eet vooral algen en een beeteje hout. Kijk maar in mijn onderstaand topic, dan zie je exemplaren van 17 jaar oud....!

Welke pagina?
 
Bedankt, hoe bedoel je? Ik begrijp dat er soorten zijn die hout wensen maar hoe is dat een uitdaging?

Fijn die site!

oh ik bedoelde met uitdaging het feit van het zoeken naar een klein blijvende l-nummer die voldoet aan je totale wensenpakketje, waarbij dit kan zijn juist houtetend, of anders.............

Door de gewenste afmeting is je keuze enigszins beperkt, dus het is een uitdaging.......
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik heb er al een aantal gevonden. Maar ik las ergens dat je verschillende houtsoorten moet hebben voor de houtschrapende variant. Nu heb ik gewoon één groot stuk kienhout. Wat zijn jullie ervaringen? Wijst de praktijk uit dat vissen gezonder zijn met verschillende soorten hout?
 
kijk ook even goed na of ze niet aan je planten zitten. sommige L-nummers laten niks van je planten over namelijk.
 
Ik heb zelf kien en mopanihout en ook cocosnoot.
Volgens mij vinden ze cocosnoot erg lekker want die van mij zit elke keer erop......wordt steeds gladder en gladder haha
 
kijk ook even goed na of ze niet aan je planten zitten. sommige L-nummers laten niks van je planten over namelijk.

bedankt nu word ik wat huiverig...
 
Ik heb zelf kien en mopanihout en ook cocosnoot.
Volgens mij vinden ze cocosnoot erg lekker want die van mij zit elke keer erop......wordt steeds gladder en gladder haha

aah oke wat leuk, die is druk aan het polijsten dus.
 
Hoe groot is je aquarium?
Als hij groot genoeg is, zou ik naar een Ancistrus kijken (een 'gewone' wildkleur of geel als je bak groot genoeg is of op zoek gaan naar een klein blijvende soort, als je het niet erg vindt om hier wat meer moeite voor te doen). De meeste L-nummers kunnen namelijk behoorlijk schuw zijn. Ik heb hier o.a. de P.maccus en de L201 (allebei soorten die qua formaat zouden passen), maar ik zou dat echt geen 'blikvangers' willen noemen. Als ik af en toe een puntje van de staart zie, dan kan ik al blij zijn. Ik heb ook twee klein blijvende Ancistrus soorten (claro en L159) en die zie ik al een stuk meer. Ooit heb ik een L144/Ancistrus sp.4 gehad en dat was wel een echte blikvanger. Die was de hele dag actief bezig en viel door de kleur ook erg goed op. Helaas wordt die soort alleen behoorlijk groot.
 
Hoe groot is je aquarium?
Als hij groot genoeg is, zou ik naar een Ancistrus kijken (een 'gewone' wildkleur of geel als je bak groot genoeg is of op zoek gaan naar een klein blijvende soort, als je het niet erg vindt om hier wat meer moeite voor te doen). De meeste L-nummers kunnen namelijk behoorlijk schuw zijn. Ik heb hier o.a. de P.maccus en de L201 (allebei soorten die qua formaat zouden passen), maar ik zou dat echt geen 'blikvangers' willen noemen. Als ik af en toe een puntje van de staart zie, dan kan ik al blij zijn. Ik heb ook twee klein blijvende Ancistrus soorten (claro en L159) en die zie ik al een stuk meer. Ooit heb ik een L144/Ancistrus sp.4 gehad en dat was wel een echte blikvanger. Die was de hele dag actief bezig en viel door de kleur ook erg goed op. Helaas wordt die soort alleen behoorlijk groot.

Bakmaat is 80x35x40

Heb je ook ervaring met L nummers en aquariumplanten?
 
Als je verder geen andere bodembewoners hebt, zou ik daar wel een Ancistrus in durven houden. Met andere bodembewoners heb ik zelf de ervaring dat een 80cm aquarium te klein is (zelfs met een vrouwtje) voor een 'standaard' Ancistrus omdat die best territoriaal kunnen zijn. Kleinere soorten, zoals de claro zou wel gaan, maar die zijn helaas lastig te vinden (al staat er op dit moment volgens mij eentje te koop op Marktplaats).

Wat betreft de planten; ik heb wel eens een Anubias of Echinodorus gehad met gaten in de bladeren. Dat komt waarschijnlijk omdat ze het blad 'afschrapen' en daarbij de bladeren beschadigen. Met andere planten heb ik nog nooit last gehad. Maar volgens mij kun je dit voor een heel eind voorkomen door ze regelmatig groenvoer te geven, zoals komkommer of gekookte spruitjes.
 
Peckoltia brevis (deze soort!!) eet hoofdzakelijk algen en schraapt gewoon KIENHOUT, dwz, een stronkje van bv 30 cm ang en 5 cm dik, daar doen ze ongveer 5 jaar over....! Daarnaast zijn ze heel erg blij met een schijf komkommer per week! En als de algen zo goed als op zijn ( ze lusten niet alle soorten) moet je bijvoeren met een tabletje algen met spirulina. Maar aan je planten doen ze niks.
Ja ze zijn een beetje lomp, hebben geen zwemblaas, en willen wel eens wat enthousiast met hun vinnen en staart wapperen, dan KAN er wel eens een plantje losraken.
OOk lusten ze HELEMAAL geen dierlijke dingen. Ik vind ze erg leuk met hun camouflage pakjes aan!
 
Dit zijn wat plaatjes van Pecoltia brevis:

[000688].jpg
[000693].jpg
[002345].jpg
[000688].jpg
[000693].jpg
[002345].jpg
[002352].jpg
 
Bedankt voor de reacties en van de mooie foto's Bigsmoke, Duidelijke beschrijving, ik merk qua voeren dat het me dan wat teveel wordt. Gistermiddag een Blauwe waaierhand garnaal gekocht. Dit wordt mijn eyecatcher. Weer heel wat anders maar toch...Een L nummer zet ik eerst weer even op de lange baan.
 
Bedankt voor de reacties en van de mooie foto's Bigsmoke, Duidelijke beschrijving, ik merk qua voeren dat het me dan wat teveel wordt. Gistermiddag een Blauwe waaierhand garnaal gekocht. Dit wordt mijn eyecatcher. Weer heel wat anders maar toch...Een L nummer zet ik eerst weer even op de lange baan.

Mocht je toch ook nog eens een L-nummer willen; De L201 is een erg mooie soort die geen planten eet, ook de L104 (Panaqolus maccus) is klein blijvend en eet geen planten. Volgens mij zijn het vooral grotere soorten welke wel planten lusten, maar die zijn er ook niet in grote getale. Dit kan ook een teken zijn dat ze een tekort hebben aan geschikte voeding.

De L134 is ook een erg mooie soort, deze wordt wel iets groter.
 
Wat is goed garnalen voer dan? Ik heb dat Spirunila even gegoogled want dat kom ik steeds vaker tegen valt me op. Wat is dat gedroogde alg ofzo?


Mocht je toch ook nog eens een L-nummer willen; De L201 is een erg mooie soort die geen planten eet, ook de L104 (Panaqolus maccus) is klein blijvend en eet geen planten. Volgens mij zijn het vooral grotere soorten welke wel planten lusten, maar die zijn er ook niet in grote getale. Dit kan ook een teken zijn dat ze een tekort hebben aan geschikte voeding.

De L134 is ook een erg mooie soort, deze wordt wel iets groter.

Die L201 en L134 is precies wat ik bedoel! Merk dat ik die meervallen familie wel super vind. Misschien Ooit een 300+ bak en dan een kanjer erin!
 
Wat is goed garnalen voer dan? Ik heb dat Spirunila even gegoogled want dat kom ik steeds vaker tegen valt me op. Wat is dat gedroogde alg ofzo?




Die L201 en L134 is precies wat ik bedoel! Merk dat ik die meervallen familie wel super vind. Misschien Ooit een 300+ bak en dan een kanjer erin!

Spirulina is een alg soort wat veel in visvoer wordt verwerkt. Ik heb er zelf ooit eens iets over geschreven: https://www.voervoorvis.nl/spirulina
 
Kan ik dat ook vergruizen en voeren aan de waaierhand garnaal? Wil hem graag zien groeien!

Dat is zeker mogelijk, maar ik raad aan om dan te gaan voor Spirulina poeder. Dit is erg geschikt voor de waaierhand garnaal omdat dit echt stofvoer is, dit kan de garnaal dus mooi opvangen uit het water.
 
  • Dat is zeker mogelijk, maar ik raad aan om dan te gaan voor Spirulina poeder. Dit is erg geschikt voor de waaierhand garnaal omdat dit echt stofvoer is, dit kan de garnaal dus mooi opvangen uit het water.
Aah oke! Je schrijft dat er ook sporenelementen in zitten dus het doet de planten ook goed? En ik drukte op het 'cattapa bladeren' linkje maar die pagina kon die niet vinden.
 
Aah oke! Je schrijft dat er ook sporenelementen in zitten dus het doet de planten ook goed? En ik drukte op het 'cattapa bladeren' linkje maar die pagina kon die niet vinden.
Welk linkje bedoel je? De Catappa bladeren staan onder 'Overige producten'. (Hopelijk mag ik dat hier zeggen :D)
 
Welk linkje bedoel je? De Catappa bladeren staan onder 'Overige producten'. (Hopelijk mag ik dat hier zeggen :D)

Onderaan de homepage. Het linkje in de lopende tekst, doet het niet! Ik zal morgen even wat bestellen bij je!
 
haha snel typen post zal anders wel verwijderd worden
 
Amandel bladeren zijn top. Ik kocht ze ook altijd maar ze zijn te prijzig. Sinds een paar jaar haal ik zelf of krijg ik zak vol uit Suriname. Deze zijn puur natuur en zelf geplukt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Spirulina is indd alg. Je waaierhanden kan je het beste voeren met stofvoer, dit halen ze uit het water.
Qua L-nummers blijven deze ook nog vrij klein naast bovengenoemden: L129, L401, L015
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan