Wat is er nieuw

L nummers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Petra WM
  • Startdatum Startdatum
P

Petra WM

Guest
Nu ik me meer verdiep in het aquariumleven kom ik ook vaak vissen tegen die aangeduid worden met de letter L en een nummer.
Hoe zit dat precies? Hebben die geen latijnse naam?
Of is dat een soort kweek aanduiding?

Ja omdat er zoveel soorten met een zuigmond zijn geven ze ze een nummer.
Ze hebben wel een latijnse naam maar nummer is makkelijker

Petra WM zei:
Nu ik me meer verdiep in het aquariumleven kom ik ook vaak vissen tegen die aangeduid worden met de letter L en een nummer.

De L staat hier voor Loricariidae, de familie waar ze toe behoren. Er worden voortdurend nieuwe soorten in die familie ontdekt, soms in zuid-Amerika, soms in de handel. Omdat de wetenschappelijke naam op dat moment nog ontbreekt krijgen ze een nummer. Vrijwel altijd is dan wel duidelijk ongeveer in welke soortengroep ze thuis horen
Langzamerhand worden ze formeel beschreven en van een naam voorzien.

L-nummers zie je steeds meer in de handel. Vrijwel altijd zonder relevante informatie over dieet, grootte of de eisen die ze aan hun verblijf stellen.

Vanaf 2015 zal het trouwens een stuk minder worden met nieuwe L-nummers. De Braziliaanse regering zet namelijk het plan door om een dam aan te leggen in de Rio Xingu, de rivier waar veel populaire l-nummers zijn gevonden.

Bedankt allemaal voor de informatie.
Weer wat geleerd!
Bij Google zie je al een hele ris nummers verschijnen bij het ingeven van L1 en dan kun je heel wat nummers kiezen.
Mooie vissen! We groot ^_^

jeroenw zei:
Petra WM zei:

De L staat hier voor Loricariidae, de familie waar ze toe behoren. Er worden voortdurend nieuwe soorten in die familie ontdekt, soms in zuid-Amerika, soms in de handel. Omdat de wetenschappelijke naam op dat moment nog ontbreekt krijgen ze een nummer. Vrijwel altijd is dan wel duidelijk ongeveer in welke soortengroep ze thuis horen
Langzamerhand worden ze formeel beschreven en van een naam voorzien.

L-nummers zie je steeds meer in de handel. Vrijwel altijd zonder relevante informatie over dieet, grootte of de eisen die ze aan hun verblijf stellen.

Vanaf 2015 zal het trouwens een stuk minder worden met nieuwe L-nummers. De Braziliaanse regering zet namelijk het plan door om een dam aan te leggen in de Rio Xingu, de rivier waar veel populaire l-nummers zijn gevonden.

Dan zal het snel afgelopen zijn,als de stroming minder wordt,of droog valt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan