L134 toevoegen meterbak?


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,463
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik zag via mp een groepje L134, maar weet niet goed of ik die blij ga maken als ik die toe ga voegen in mijn meterbak.

Iemand hier tips/ervaringen met deze vissen die me kan vertellen of ik hier goed aan doen?
Bak staat op 23/24 graden
 
Helder, tnx! Was al wel eea tegengekomen, maar ervaring van hier is soms fijner
 
Je kan je bak toch warmer zetten?
 
Je kan je bak toch warmer zetten?
Klopt, maar of mn panda's daar weer heel blij van worden. Zie ik er liever van af, want volgens mij moet ik wel naar de 26 met deze dieren
 
Zeer slecht advies, als je deze soort continu op die temperatuur houdt is dat uitermate slecht voor ze
24/25 graden is voor de meeste l-nummers prima. Gedragen zich normaal en planten zich voort. Waarop baseer je dat het slecht is voor ze? (Houd ze al jaren zo zonder problemen).
 
24/25 graden is voor de meeste l-nummers prima. Gedragen zich normaal en planten zich voort. Waarop baseer je dat het slecht is voor ze? (Houd ze al jaren zo zonder problemen).
Ik wordt nu wel nieuwsgierig wat wijheid is. Ik weet wel dat er enorm veel verschillende soorten zijn en dus ook waarden waarop je ze kunt houden. Ging mij bij deze ook niet om de algemene L nmmers, maar om de L134 in het specifiek. Als ik temperaturen zie tussen de 24 en 28 bij deze soort, ga ik ze niet op de min of max temp houden als standaard. Vat het niet verkeerd op, ik hoor heel graag je mening waarom jij aangeeft dat je ze wel in mijn bak kunt houden. De site die antje aangeeft is er 1 die bekend staat om goede informatie, daarnaast weet ik hoeveel ervaring ze heeft met deze soorten. Zeg niet dat ze dan automatisch gelijk heeft, maar weet wel dat er veel ervaring achter haar mening zit. (No offense @Nicolientje-W )
 
Zou zeggen probeer het uit op 24/25 en houdt ze in de gaten. Wat ik persoonlijk opmerkelijk vind is dat bij heel veel vissen wordt geroepen van ze kunnen van 20 tot 28 graden en gaat goed en zodra het L-nummers worden wordt gelijk 26 graden geroepen, terwijl deze juist veel sterker zijn (ook bij grotere temperatuur schommelingen, waar een tetra al in shock raakt). Ze leven op de bodem tussen rotsspleten van rivieren en zijn overstromingen met bijbehorende temp wisselingen wel gewend.
Die 26 graden lijkt meer voor het zo snel mogelijk kweken en op laten groeien van jongen de gewenste temperatuur te zijn, kan je zelf afvragen of dat zo wenselijk is (Hierdoor zijn al meerdere soorten vissen kapot gekweekt bv. Panda corydoras)
Bij mij zitten ze in gezelschap aquaria op 24/25 (l-144, 104,397,340,129) en krijgen hier (o.a. tussen div. Corydoras) hun jongen, wat elke keer weer leuk is om te zien dat er weer wat kleins rond zwemt.

(Even googlen en je vindt wel meer mensen die ze zo succesvol houden) en kweken)
 
24/25 graden is voor de meeste l-nummers prima. Gedragen zich normaal en planten zich voort. Waarop baseer je dat het slecht is voor ze? (Houd ze al jaren zo zonder problemen).
Dat jij ze zo houdt wil niet zeggen dat dat dan goed is, en mijn ervaring basseer ik op eigen ervaring en ervaringen van andere L-nummer houders
 
Concessies. Zetbje bak op 25.5 graden :)
 
Concessies. Zetbje bak op 25.5 graden :)
Dan maar niet de L nummers in de bak. Zowel de panda's als galaxy's zitten liever wat lager in de temperatuur. Vind dit wel heel interessant om de verschillende invalshoeken te zien/lezen
 
Dan maar niet de L nummers in de bak. Zowel de panda's als galaxy's zitten liever wat lager in de temperatuur. Vind dit wel heel interessant om de verschillende invalshoeken te zien/lezen
Er zijn ook L-nummers die wel goed met temperaturen rond de 22/23 kunnen. Bijvoorbeeld:
Ancistrus sp. L144 (hout)
Ancistrus cf. cirrhosus (hout)
Panaqolus maccus L104 (houteter, enorm schuw)
Hemiancistrus subviridis L200 (wordt wat groter, snellere stroming gewenst)
Peckoltia vittata L015
Chaetostoma formosae L187b (snellere stroming gewenst)
Leporacanthicus galaxias L007 (wordt wat groter)
Rineloricaria parva
Peckoltia brevis LDA078 (in Nederland niet veel voorkomend)
Parancistrus aurantiacus (wordt wat groter)
Hypancistrus inspector L201 (randje qua temperatuur)

Kijk wel even goed naar de verschillende eisen die de dieren stellen. Ik weet niet hoe groot de bak is, en wat het budget is. Ook eten deze dieren allemaal weer wat anders.
 
Ah tnx! Kijk idd even wat ik doe. De L104 ken ik, die zitten in de andere bak met voldoende hout. Schuw visje, maar ze doen het al jaren goed samen

Gaat om de meterbak
 

Terug
Bovenaan