L144 Blue eye lemon bristlenose plecos met zwarte jonkies?


Djanello

New member
Lid geworden
4 augustus 2022
Berichten
2
Leeftijd
42
Sinds kort sta ik voor een groot mysterie met mijn Oase 200 Highline aquarium: Ik heb een L144 Blue eye lemon bristlenose mannetje van mijn vorige aquarium overgezet in dit nog relatief nieuwe aquarium. Hij is op dit moment al zo'n anderhalf jaar in mijn bezit, was alleen zonder vrouwtjes of andere mannetjes en is daarvoor van een familielid geweest. Ook daar was hij al ruim een jaar op zichzelf.

Nu heb ik een jaar geleden een L144 Blue eye lemon bristlenose jonkie aangeschaft in de hoop dat dit een vrouwtje zou zijn. Dat was op dit moment nog niet te zien. Ik heb geluk gehad en het blijkt inderdaad om een vrouwtje te gaan. Deze heeft een half jaar samengewoond met het mannetje in het vorige aquarium en ik heb haar bij de aanschaf van de Oase Highline na goed indraaien ook overgezet naar dit nieuwere en vooral grotere aquarium. Omdat ik het leuk vond om hier eens jonkies van te krijgen, heb ik er meerdere grotten bij gezet.

Nu kwam ik ongeveer een maand geleden terug van vakantie en werd ik verrast met het zien van wat leek op bijna volledig zwarte bristlenose pleco jonkies. Ik dacht dat ik voor de gek gehouden werd door degene die op mijn aquarium had gepast en dat die jonkies in het aquarium had gedaan, maar nu ben ik twee weken geleden erachter gekomen dat mijn mannetje een tweede groep jonkies zat te bewaken. Op dat moment kon ik nog niet goed zien om wat voor jonkies het ging, maar intussen zijn de jonkies los in de bak te vinden en deze groep is ook duidelijk helemaal zwart. Ik zie een duidelijk verschil in grootte tussen de jonkies uit de eerste groep en de tweede groep en ben er daardoor intussen zeker van dat ze ook echt van mijn albino plecos afstammen.

Nu vraag ik mij echter af of dit mogelijk is? Ik zie overal altijd dat albino's ook albino jonkies krijgen. Deze zijn echter overduidelijk zwart met gele tekening, mogelijk zoals bij de gewone Bristlenose pleco. Ik krijg bijna het idee dat het hier om een kruising gaat tussen mijn L144 vrouwtje en mijn enig overgebleven Sewelia Lineolata? De kleurtekening is nagenoeg gelijk aan die van mijn Sewelia, echter de vorm is overduidelijk een Bristlenose pleco jong. Mijn Sewelia Lineolata heb ik intussen al bijna 3 jaar, heb er nooit jonkies van gehad, ook niet toen deze deel uitmaakte van een grotere groep en ik zie mijn Sewelia vaak omgaan met mijn L144 vrouwtje. Ik ging er niet vanuit dat dit mogelijk was, maar de kleuring van mijn jonkies lijkt zo sterk op die van de Sewelia dat het niet te negeren is.

Alle 3 vissen zitten al zodanig lang in het aquarium dat ik niet geloof dat er bevruchte eitjes uit een ander aquarium zijn meegekomen.

Zie ik spoken en kunnen albino's 2 volledige broedsels leggen waar alle jonkies echt zwart zijn zonder ook maar 1 albino of kan het hier echt om een kruising gaan?
 

Terug
Bovenaan