Wat is er nieuw

L401 man verjaagt vrouw

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Hoi allen,

Ik heb in mijn 200 liter bak 2x l401 een man en vrouw.

Het mannetje is heer en meester van de houtgrot zoals ik mijn stuk hout graag benoem.

Overdag heeft het mannetje het beste schuilplekje, past ie net tussen en het vrouwtje hangt wat onder of op het hout of houdt zich op een andere plaats verborgen in de houtgrot.

Het mannetje zal altijd eerst eten terwijl het vrouwtje op een respectabele afstand wacht tot zij mag.

Nu is net het licht uitgegaan maar door de reflectie van de tv kan ik ze nog goed bekijken. Als het donker is in de bak, spurten ze gelijk onder het hout vandaan en gaan ze op onderzoek uit. Het viel me net wel op dat het vrouwtje het gezelschap van de man opzoekt maar dan gaat gelijk de rugvin van hem omhoog en stuift hij haar een paar cm achterna zodat zij zich maar weer naar een andere plek begeeft.

Is dit raar of normaal?

Er zijn zat schuilmogelijkheden en legholen btw...

Ik vroeg me ook af of ze cocktailgarnalen mogen eten? Gewoon uit het zakje van de appie?

Bedankt voor reacties alvast.

Ik weet wel wat van Lnummers af maar durf niet te zeggen of dit normaal is, zolang hij haar niet echt aanvalt en beschadigd is er denk ik niet zoveel aan de hand. Misschien moet ze even op haar plaats gewezen worden door het dominante mannetje 😉

Of ze die garnalen mogen eten weet ik niet, zijn er ook bepaalde dingen aan toegevoegd?

Hoi ludger,

Dank voor antwoord.

Ze doen elkaar helemaal geen kwaad ofzo, gelukkig maar. Het valt me soms op dat hij haar wel gewoon wegjaagt. Het gros van de tijd zitten ze best knus bij elkaar in de grot en ze zoeken elkaar als het licht uit is ook wel op maar soms gebeurt dit dus.

Het valt me ook op dat het vrouwtje 1 specifiek leghol aan het "keuren" is... Dacht dat het misschien iets met voortplanting te maken kan hebben.

Of er iets toegevoegd is aan de garnalen weet ik niet. Ik wil gewoon eens iets tastbaar vlezig aan ze geven ipv diepvries 🙂

Ik zie dit gedrag wel vaker bij loricariidae. Vrij normaal. Dat ze elkaar zo dichtbij tolereren is al een goed teken. Hypancistrus zijn toch vrij knorrige dieren.

Garnalen uit de diepvries is meestal helemaal niks aan toegevoegd maar voor alle zekerheid zou ik de garnaal eerst laten ontdooien en vervolgens goed afspoelen. Sowiso is een dieet met 75% dierlijk voer wel een aardig goed idee voor hypancistrus.

Dank je Jeroen.

Is er misschien nog iets anders uit het vriesvak dat ze mogen hebben? Stukjes witte vis ofzo? Iets dat jullie zeker weten dat goed is? Zoals ik al zei geef ik ze ook diepvries maar ook bv: hikari, novatab, vipachips, wells chips en viformo. Het lijkt me leuker dat de de vis zo nu en dan iets "echts" kan verorberen.

Trouwens! 🙂

Mijn meervallen eten hartstikke goed maar dit ik ook wel eens een keer proberen:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vi ... n-het-eten

Is hier al vaak gezegt, gekookte Mosselen.
Koop ik bij B.v.d H*iden.

Doe er dan 2 halve uit elkaar in de bak.
Storen ze elkaar niet.

Dat van de gekookte mosselen wist ik al bertus... Toch bedankt.

Was benieuwd naar andere vleesdingen.

Koolvis kan natuurlijk ook. Let op dat je ze niet over voert.

Jouw L401 is een neefje van de L046. Dieet en fok daarvan is zeer goed gedocumenteerd. Misschien handig om 's te lezen.

Oh dank je Jeroen! Dat ga ik eens opzoeken, super!

Aangezien ikzelf geen mosselen of garnalen eet nog 1 keer voor de zekerheid:

http://www.ah.nl/appie/zoeken?rq=mosselen (het gekookte mosselvlees)

http://www.ah.nl/appie/zoeken?rq=garnalen (hollandse garnalen)

Lijkt dat wat voor de vissen? weet niet of je nog meeleest bertus maar dat is wat jij bedoeld volgens mij.

Het meeste wat ik op internet zie staan over voedsel, ook van de l046 geef ik al dus dat zit wel snor.

Na deze geen vragen meer hoor 🙂

Ik denk dat je wel heel goed moet kijken naar toevoegingen bij verse garnalen (e-nummers etc.)die het bederf moeten tegengaan. Voor ons niet schadelijk maar voor je vissen misschien wel funest. Misschien zitten er trouwens ook toevoegingen in diepvries :S
Waarom koop je geen hele ingevroren garnalen bij de lfs of de bekende diepvriesbezorger? Die zijn speciaal voor vissen toch 🙂

Hoi Meksjoef!

Jammer genoeg hebben ze in de dichtsbijzijnde lfs geen ingevroren garnalen en weet ff niet welke diepvriesbezorger je bedoeld 🙂

Maar ik geef mijn zoektocht niet op, eens zal ik het vinden in een lfs en dan neem ik voorraadje mee. Zal ook eens in de supermarkt kijken wat op de verpakking staat van de mosselen en garnalen, het is omdat ik angstig ben dat het toch niet goed blijkt te zijn dat ik het nog niet heb gekocht.

Bedankt Meksjoef...

Je moet echt niet denken dat garnalen bij de speciaalzaak anders zijn dan die voor mensen. 🙂

Kijk 's op een zak diepvries garnalen, grote kans dat er alleen maar garnalen en wat vitamine c in zit.

Dank je Jeroen, straks eens kijken 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan