L46 mopskoppen onderzoek


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Op FB kwam ik een discussie tegen hierover, helaas was dit geen diepgaande.

Misschien dat het hier wel gaat lukken.

Verschillende kwekers hebben wel een keer een mopskop gehad en mijn vraag hierbij is wat de oorzaak hiervan kan zijn:

Verschillende "verhalen" gaan hierover het internet, zoals dat de eieren beschadigt zijn geweest, slechte waterkwaliteit e.d.

Maar ik lees ook van kweek verslagen dat ze ene keer er geen "last" van hebben en de andere keer weer wel ondanks geen verandering van wat ze altijd deden.

Daarnaast heb ik een kweek verslag gelezen waarin iemand in 2005 met mopskoppen heeft gekweekt en dat daaruit geen gedeformeerde l46 uitkwamen. Helaas heeft hij niet met die generatie verder gekweekt.

Maar ook wat gebeurd met mopskoppen, worden deze "goedkoper" aangeboden of worden ze in slaap gebracht.
 
Mengeling van een mopshond en een pleco??? Haha just kidding
 
Het is indd een afwijking die vooral bij L46 voorkomt. Bij andere soorten zie je het een stuk minder. Wat hier precies de reden van is durf ik niet te zeggen. Persoonlijk lijkt het mij logischer dat het een genetische afwijking is. Ze worden meestal een stuk goedkoper aangeboden. Echter heb ik zelf pseudohemiodon apithanos jongen die ik aan het opgroeien ben. 4 die vanaf kleins af aan bij mij zitten en van hetzelfde nest 4 die bij een vriend zaten. Nu hebben die van mij een veel stompere neus. Dit zou aan de waterkwaliteit kunnen liggen, maar ook dat ze snachts tegen het glas aan het stressen waren door een trio ancistrus dat er bij zat. Durf ik niet te zeggen.
Echter denk ik dat de F2 van mopskoppen wel weer meer mops gaat krijgen in verhouding, maar dat is puur gevoel.
 
Dat gevoel is duis nergens op gebasseerd Thomas? want ik ken twee L46-kwekers die een groep mopsen hebben zitten en er succesvol mee kweken en de nakweek vertoond niet meer mopsen als bij een gewone kweek
 
Vanuit de garnalengenetica heb ik dat gevoel. In dat geval geldt:
P: Taiwan bee x crystal red (aa x AA)
F1: 100% Crystal red met TB gen (Aa)
F2: 25% TB(aa), 50% CR met TB gen(Aa), 25% CR zonder gen(AA)

Dus daarom denk ik dat de F1 dus inderdaad geen /minder mopsen geeft maar F2 weer wel heeft. Maar dit lijkt niet helemaal te kloppen. Zal waarschijnlijk iets met co-dominant zijn maar dat snap ik niet goed.
 
Even voor de leek. Iemand een fotootje zodat ik beeld heb?
 
P: Taiwan bee x crystal red (aa x AA)
F1: 100% Crystal red met TB gen (Aa)
F2: 25% TB(aa), 50% CR met TB gen(Aa), 25% CR zonder gen(AA)


Ik heb hier geen verstand van maar als de F1 allemaal het TB gen hebben waarom dan de F2 niet meer als alle ouder het wel bezitten? Ik dacht dat als je TB kruist met de gewone cr dat de F1 deels het gen zou hebben.
 
Een voorbeeld van het internet
mopskop l46 internet.jpg
 
Zou het bij L46 niet zo zijn dat er te veel inteelt is? (genetische afwijking)

Zo ver mij bekend komt er niet veel wildvang meer binnen maar wordt er nog wel veel mee gekweekt.

Geen idee of ze ook in Azie veelvuldig worden gekweekt maar daar zijn ze ook wel van het vele medicijnen gebruik wat in mijn ogen ook vaak de kwaliteit niet ten goede komt.
 
Hoe verder doorgekweekt hoe slechter vaak indd. Kijk maar naar guppen/ramirezi's.

Ik heb hier geen verstand van maar als de F1 allemaal het TB gen hebben waarom dan de F2 niet meer als alle ouder het wel bezitten? Ik dacht dat als je TB kruist met de gewone cr dat de F1 deels het gen zou hebben.
Dit komt doordat het taiwan bee gen(aa) recessief is ten opzichte van het dominante crystal red gen(AA). Ze bestaan uit twee allelen en de hoofdletter bepaald daarmee hoe het diertje er uit ziet.
Als je AA x aa doet krijg je 100% Aa
Aa x Aa = 25% AA 50% Aa e 25% aa. Dit betekent dus dat er 75% als crystal red uitkomt waarvan 50% nog wel het taiwan bee gen bij zich draagt. 25% is Taiwan bee en 25% CR's zonder het gen.

Weet echter niet of dit ook zo werkt met dit.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een slechte huisvesting is in combinatie met slechte genetica. Heb zelf pseudohemiodon apithanos die ineens mopskoppen hadden, wat ik nog nooit heb gezien.
 
Dit komt doordat het taiwan bee gen(aa) recessief is ten opzichte van het dominante crystal red gen(AA). Ze bestaan uit twee allelen en de hoofdletter bepaald daarmee hoe het diertje er uit ziet.
Als je AA x aa doet krijg je 100% Aa
Aa x Aa = 25% AA 50% Aa e 25% aa. Dit betekent dus dat er 75% als crystal red uitkomt waarvan 50% nog wel het taiwan bee gen bij zich draagt. 25% is Taiwan bee en 25% CR's zonder het gen.

Ehh, bedankt voor de uitleg en ik geloof het gelijk maar gaat mij net iets te ver;)
 
Of het met inteelt te maken heeft valt te bezien, bij karpers komen ook relatief veel mopskoppen voor, er zijn mensen die denken dat het door de omstandigheden komt waar ze in zitten.
 

Terug
Bovenaan