Wat is er nieuw

L46 Zebra Pleco Kweekverslag

Thijs2Ts

Well-known member
Lid geworden
12 november 2016
Berichten
79
Leeftijd
25
Locatie
Antwerpen
Dag allen,

Het is inmiddels al een geruime tijd geleden dat ik nog actief ben geweest op het forum, maar ik dacht toch nog iets te posten.
In de tussentijd aan een aantal nieuwe projecten begonnen, maar zoals de titel aangeeft, gaat deze post over mijn zebra's.

In november heb ik een trio (2m1f) gekocht. Eén grote alfa man, een vrouw en nog een kleinere man. Ze waren mij verkocht als 2f1m, misschien iets te snel akkoord gegaan zonder foto's (oeps) en daardoor eingelijk opgelicht. Maar hey, er is toch één koppel dus ik kan nog kweken.
Tussen november en deze ochtend niets speciaal ondernomen. Elke dag voer ik ze dr. Bassleer en af en toe wat diepvries.

Het aquarium​

Ze zitten helemaal alleen in een 80cm aquarium, waar een Eheim classic 1000 op staat en een extra bruissteen. De temperatuur is 28°c.
Ik heb de bodem bewust kaal gehouden, om zo min mogelijk vuil te laten opstapelen.
Zoals je in de foto ziet staan er twee potten met vallisneria in, gewoon voor het esthetische (toch wat groen :)).

De kweek​

De afegelopen weken merkte ik dat de vrouw toch wel interesse had. De man daarentegen wimpelde ze altijd af. De vrouw bevond zich de afgelopen weken bijna permanent onder het grote stuk hout, naast het leghol wat de alfaman inneemt.

Mijn originele plan was het volgende:
Elke dag ongeveer 10% water verversen met regenwater.
Dit tesamen met de temperatuur geleidelijk te laten zakken tot 27°C.
Hopelijk zette dit ze dan aan om te kweken.

Nu wou ik vanochtend beginnen, zie ik dat de man en vrouw al samenliggen.
Volledig onverwacht (nu voor niets 80l regenwater zitten opvangen, haha), maar uiteraard wel tof.
Zal te maken hebben met het regenweer hier in Antwerpen.

Wat ik wel erg opmerkelijk vindt is dat de man uiteindelijk, last minute, toch nog een ander leghol heeft uitgekozen. Zoals ik hierboven heb vermeld lag hij altijd in het bovenste, onder het stuk hout. Daarom was ik ook erg verrast dat ze samenlagen in het middelste onderste hol. Iemand hier een verklaring voor?

Ik was dus van plan om stap per stap alles te gaan neerschrijven, maar aangezien ik eingelijk niets speciaal heb gedaan kan ik ook niet veel schrijven. Gewoon geluk dus!

Wel houd ik jullie zeker op de hoogte van hoe het verder verloopt. Hopelijk eet de man zijn eieren niet op. Daarom heb ik het aquarium alvast afgeplakt om zo min mogelijk stress te bezorgen.

Duimen maar🤞.
 
Hier de foto van het aquarium en enkele foto's van de vrouw en alfa man.
 

Bijlagen

  • 20220102_123101.jpg
    20220102_123101.jpg
    341.6 KB · Weergaven: 130
  • IMG-20211122-WA0025.jpg
    IMG-20211122-WA0025.jpg
    92.2 KB · Weergaven: 113
  • IMG-20211122-WA0024.jpg
    IMG-20211122-WA0024.jpg
    133.5 KB · Weergaven: 109
  • IMG-20211121-WA0002.jpg
    IMG-20211121-WA0002.jpg
    228.6 KB · Weergaven: 115
Leuk om te zien en ik ben benieuwd of het gaat slagen.
 
Zo ontzettend waardevol dit soort topics. Leden die met verhaal en foto's hun ervaringen delen. Heel veel succes en keep us updated 👍👍
 
Slecht nieuws...

Vanochtend keek ik nog eens in het aquarium, zie ik de alfaman terug in het andere leghol zitten.
Daarna kijk ik in het leghol waar eerst de trapping was gebeurt, waar nu de tweede, kleinere man in zit.

Helaas zie ik hierna dat de vrouw levensloos in de grot ligt, en dat de andere man er gewoon voor een of andere reden voor zit.
Zooo jammer!
Erg raar dat de alfa man vervolgens terug naar zijn eigen leghol gaat en de andere man in het leghol met een dode vrouw gaat liggen. Iemand een verklaring?

Nu moet ik wel nog de andere man uit het leghol zien te krijgen, zodat ik de dode vrouw uit het aquarium kan houden...
 
Update: blijkbaar was het de andere man die is gestorven (waarschijnlijk verstikt door de alfa man). Gelukkig heb ik nu nog een koppel. Erg jammer wel uiteraard. Als iemand dit leest die nog een vrouw beschikbaar heeft, zodat ik een 1m2v trio kan bekomen, laat het mij zeker weten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan