Wat is er nieuw

laag O2 Gehalte in Aquarium

JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Leeftijd
46
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende.
Onlangs heb ik mijn bak iets anders ingericht. Mu merk ik dat mijn visjes snel ademen en lijkt er een O2 te kort te zijn.
Als ik naar de CO2 kijk is deze goed, KH van 5 en een GH van 6,8.

Ik heb een Trigon 190 en heb altijd al een uitdaging gehad om een goede ripple en flow te hebben. Dit had ik aardig onder controle maar door de aanpassingen lijkt het toch minder te zijn.

Graag hoor ik jullie mening of het voor nu een goed idee is om in de avond en nacht als de CO2 uit is zuurstof toe te voegen via een bruissteen of krijg ik daar door te veel fluctuatie in mijn CO2 gehalte met alle algen ten gevolg.
Aan de andere kant zat ik te denken aan een Oxydator maar voor een 190 liter bak heb ik volgens mij de A versie nodig en die vind ik echt lomp groot.

Ik hoor graag wat jullie mening is 🙂

Weet je de waterwaarden en dan met name de nh3/4 en de no2? Je co2 staat tijdens de nacht uit begrijp ik dus teveel toevoegen is dan niet mogelijk.
Zitten de vissen ook bij het oppervlak te happen naar lucht en doen alle vissen dit snelle ademen?

O2 te kort lijkt me sterk. Je voegt CO2 toe dus heb je planten en planten zorgen voor de O2.
Dat je het aquarium opnieuw hebt ingericht heeft waarschijnlijk een onbalans gegeven waardoor je ineens NH3/NO2 problemen hebt, zoals ook John hierboven vraagt.

In een plantenbak hoort geen bruissteen!!
Oxydator vind ik ook flauwekul, hooguit in een vissenkom.

Met GH bedoel je waarschijnlijk de pH?

Helder, wat kan ik doen om dit te corrigeren?

Ja sorry bedoelde idd PH en alle vissen ademen snel.

Je meet nog wat no2 en nh3/4 als ik het goed begrijp dus wellicht zijn deze waarden al hoger geweest en heeft dat zn weerslag nog. Zelf zou ik dan een flinke verversing doen en kijken of dat effect heeft. Als je co2 toevoegt dan komt dat snel genoeg weer op peil.

Check normaal doe ik ongeveer 20%, wat zou je aanraden John?

Als je no2 of nh3/4 meet met deze verschijnselen dan zou ik de helft verversen en dan kijken of het gedrag veranderd.

PH meet ik met een druppeltest 6.0-7.6

PH meet ik met een druppeltest 6.0-7.6
prima, maar bedenk dat CO2 toevoegen bij een KH van 5 snel teveel kan zijn.
je zit nl zo ipv op 20 mg, op 40 en kan ook nog hoger uitslaan.
Als je meting nl 6.8 aangeeft maar in werkelijkheid 6.6 is kan de bovengrens al snel 60mg zijn.
En dan gaan vissen happen.....heel hard. klik hieronder op de calculator en zie wat de gevolgen kunnen zijn bij een onnauwkeurrige ph meting en CO2

https://www.aquainfo.nl/co2-calculator/

Ik zal de CO2 iets verlagen, de dropchecker is ook mooi groen vandaar dat ik denk dat de CO2 goed is.
Mijn KH is altijd 6 geweest en is nu ineens naar 5 gezakt, nog een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
Zal ook eens meten wat hier uit de kraan komt.

de dropchekcer is de beste indicator...maar dan moet je wel de goede hebben.
Ook hier zijn 2 versies.....die bij 20 mg verkleuren en die bij 30 mg verkleuren. Ik heb bijvoorbeeld beide erin zitten en zie duidelijk kleurverschil.
KH verlagen kan komen door carbonaten verbruik....bij lang niet verversen gebeurd dat wel eens.

Nou is een ph van 6.8 bij een lage KH veiliger....je moet dus goed kijken hoe nauwkeurig is je PH.

Ik heb hier de ervaring dat de kh uit kraan soms ook flink verschilt hoor dus dat zou ik af en toe ook meten.

Ik ververs elke week zeker 10% maar zal voor nu een grotere wissel doen.
Ik gebruik altijd de JBL test`s en die zijn volgens mij best wel accuraat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan