Wat is er nieuw

Laag tafeltje voor aquarium 80cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter ceasarea
  • Startdatum Startdatum
C

ceasarea

Guest
Hoi

Wij zijn nog aan het ori�nteren voor een aquarium maar hebben liever niet zo'n aquarium
meubel eronder.
Ik ben best klein1.52 en die meubels zijn zo hoog.
Heeft iemand hier alternatieven voor ongeveer 80/100 kg gewicht?
Op een tafeltje of zomaar een kastje vind ik ook erg riskant.

kijk even bij Ikea , tv meubel of tv dressoir. Die zijn laag en kunnen dat gewicht wel dragen. Desnoods met een klein balkje in het midden

Wat is de hoogte waar je aan zit te denken? De standaard meubels van bijvoorbeeld juwel zijn ongeveer 75cm denk ik? Moet het meubel de helft lager, of maar een paar centimeter.

Het is namelijk niet zo heel moeilijk om zelf een meubeltje te maken van een paar 44x44 vuren balken met 12mm plaat er aan geschroefd. Dit zal waarschijnlijk nog goedkoper zijn dan de standaard meubels die bij de aquariums worden geleverd.

Dan neem ik de vrijheid even in te breken op dit topic.

Zou op dit kastje een meterbak passen van 100 x 40 x 50 (lxbxh). En dan bedoel ik vooral qua gewicht?

Als je bedoeld of een zelfgemaakt meubel het houdt, dan is het antwoord ja. Veelal wordt zo'n constructie al gezien als overkill omdat de standaard meubels met alleen triplex worden gemaakt. Zal proberen straks even een voorbeeldje te posten...

Jabobus, je hebt pb

Ceasarea, ik heb destijds een meubel gemaakt voor mijn rekord en superfish. Samen ongeveer 90L, en met de stenen, zand ed wel 100 kg. Ik heb zelf een meubel gemaakt van gelamineerde meubelpanelen, waarbij ik 4 verticale planken had en 2 horizontale. De 4 verticale waren voor het doorzakken, waarbij er 2 aan de uiteinden stonden en 2 in het midden. Het meubel was ong 1m lang. Ik zal even kijken waar ik foto's heb, dan kan ik het je laten zien. Ik heb hiervoor van die panelen van 16mm dik gebruikt en alleen vastgeschroefd

edit: ergens halverwege heb ik een foto staan met beide aquaria en het meubel. Heb zo geen foto van de binnenkant meer, waarbij ik dit meubel ondertussen al uit elkaar heb gehaald wegens de aanschaf van mijn sera130

Dan zou ik voor het mooie lage TV meubel Caen gaan:
395699_0_82_caen_1.jpg

Zeer degelijk en er past makkelijk een groot zwaar aquarium op:
352212_0_82_caen_109.jpg

kijk maar op het label.
ik heb hem gekocht bij de leenbakker en heb hem zelf in elkaar gezet, maar ik moet wel zeggen het is goed sterk materiaal allemaal. Geen rommel.

Er staat 70Kg maar ik durf er wel een 80 of 100cm bak op te zetten.
Die bovenplaat is massief en de poten ook, dus geen triplex ofzo.

Worden gewichten hier niet behoorlijk onderschat?

ceasarea zei:
Heeft iemand hier alternatieven voor ongeveer 80/100 kg gewicht?
Een 80 cm bak, 80/100 kg?

Bij wijze van voorbeeld:
Juwel heeft bv. twee modellen 80 cm (Rio 125 en Rekord 800). Die wegen 23, resp. 20,5 kg.
Grind- of zandbodem is voor je het weet ook 15 kg.
100 liter water ook weer 100 kg.
> samen eerder richting de 140 kg.

De ene bak is de andere niet uiteraard, maar duidelijk moge zijn waar de vraag vandaan komt.

ikbenFrits zei:
Er staat 70Kg maar ik durf er wel een 80 of 100cm bak op te zetten.
Een meterbak weegt niet slechts een beetje meer als dat aangegeven maximum.

Wederom bij wijze van voorbeeld.
De 100 cm bak van Juwel: 29.5 kg
Grind- of zandbodem 20 - 25 kg.
160 liter water 160 kg.
> samen richting de 210 kg. (DRIE maal het maximumgewicht dat wordt opgegeven!)

Let wel, ik zeg niet dat het niet kan, maar het verschil viel me erg op.

~ Ivo

Ok�, maar een Lack tafeltje van de IKEA, staat op: maximaal 25kg belasting.
ik heb mijn aqua40 erop staan, en dat gaat prima; de bak zelf 10kg + 25 liter water + grind 3kg en dan nog het verwarmingselement
= al met al toch al gauw 40kg. Maar het tafeltje houd het prima.
en die Caen tv meubel van de leenbakker is echt heel degelijk, niet zo als het papier pulp van de IKEA.

40 kg waar staat maximaal 25 kg is wel van een geheel andere orde als driemaal het maximum 😉

op de site van IKEA, staat dat het tafeltje Lack maximaal met 25kg belast mag worden.

Dat weet ik ook wel, maar 40 op 25 is bij lange na niet zoveel overschrijding als 210 waar wordt aangegeven 70.

~ Ivo

relatief gezien wel toch...

Ook relatief gezien is er een fors verschil.
40/25 * 100% = 160%, oftewel 1,6 maal zoveel als maximum volgens verkopende partij.
210/70 * 100% = 300%, oftewel 3 maal zoveel als maximum volgens verkopende partij.
Bijna tweemaal zoveel overschrijding van het aangegeven maximum.

Ten overvloede nogmaals:
Mascha&Ivo zei:
Let wel, ik zeg niet dat het niet kan, maar het verschil viel me erg op.
~ Ivo

mijn wiskunde is niet van zulke hoogte.
ze zeggen ook dat water harder is dan beton....

Daarom reken ik even voor Frits 🙂

succes met rekenen.
maar ik denk dat het wel kan.
mijn aqua40 staat goed op het Lack tafeltje.
en het tv meubel Caen is sterk genoeg.

Ik snap niet helemaal waarom Ivo hier even belachelijk wordt gemaakt.
Dit heeft toch niets met wiskunde of rekenen te maken, maar alleen met gezond verstand. of vergis ik me nou?
Waarom zou je iets op een tafel plaatsen als dit 3 keer het gewicht heeft van de door de fabrikant vermelde maximale belasting. Waarom zou die �berhaupt een maximale belasting weergeven als dat toch niet belangrijk is.

Dat je blijkbaar zelf het risico wilt lopen, moet jij weten maar dat ga je dan toch niet adviseren.

Groet,
Aad

ikbenFrits zei:
ik heb mijn aqua40 erop staan, en dat gaat prima; de bak zelf 10kg + 25 liter water + grind 3kg en dan nog het verwarmingselement
= al met al toch al gauw 40kg.

Heb jij een verwarmingselement van 2 kg dan ? 😀

even kort, ik maak Ivo niet belachelijk. Alleen heeft hij een wiskunde som maar ik minder kaas van heb gegeten.
en 2, ik bedoel het verwarmingselement - filter en eventuele andere ornamenten.

Het komt er op neer.
op een IKEA tafeltje kun je geen meter bak zetten en op een Leenbakker meubel past wel een 80cm aquarium.

(ik bedoel het niet vijandig hoor)
Gewoon leuke discussie....

Stel je anders even voor in het voorsteltopic :engel: 😀

Ik zou daar geen 80 cm bak op zetten, tenzij je in het midden van die plank nog een versteviging aanbrengt, dus waar in het plaatje de dvd-speler staat. Die plank heeft een lang stuk zonder steun en kan dan door gaan hangen volgens mij...

Nee er zit nog een verstevigingsbalk onder die massieve plank, op de 2e foto is daar een klein stukje van te zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan