Laagje op het water. Wat is dit? Kaamlaag?...


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Het is me nog maar net opgevallen, ik heb last van een laagje op het water.
Ik moet denken aan een olie-achtig laagje, misschien een kaamlaag?
Aan de rest van het water is niets te zien.

Enkele foto's:

IMG_5215.JPG


IMG_5216.JPG


IMG_5217.JPG


IMG_5218.JPG


IMG_5219.JPG
 
Oppervlakte beweging geven. Eventueel oppervlakte water afscheppen. Duid meestal op een onevenwicht. Of gewoon geen oppervlakte beweging!
 
Zelf neem ik een lege ijsbak en dan hevel ik het daar rustig mee af. De laag stroomt dan zo over het randje je bak in en dat gooi je weg. De groene variant heb ik nog nooit gehad en lees dat het met eiwitrijk voedsel te maken heeft.
 
Zelf neem ik een lege ijsbak en dan hevel ik het daar rustig mee af. De laag stroomt dan zo over het randje je bak in en dat gooi je weg. De groene variant heb ik nog nooit gehad en lees dat het met eiwitrijk voedsel te maken heeft.
Ik ga de uitstroom eens gaan verplaatsen, dat er wat meer beweging is op het oppervlak.
Zo zie ik ook dat er aan de linkerkant amper beweging is.
 
Dat lijkt me toch geen laag van 1 dagje.

Met keukenpapier kun je het heel goed afdeppen.
De uitstroom iets hoger zetten, maar ook niet gelijk overdrijven. Je water moet niet stil staan, maar ook geen golfslagbad.

Het is wel een indicator dat er iets niet in balans is. Misschien een overschot aan plantenvoeding. Omdat de laag groen is.

Meten = weten.
 
Ik weet niet of je nog een beetje budget over hebt, eheim heeft een kleine skimmer. werkt perfect, kost meen ik iets van 30 euro.
 
Ik weet niet of je nog een beetje budget over hebt, eheim heeft een kleine skimmer. werkt perfect, kost meen ik iets van 30 euro.

Klopt zijn leuke dingetjes om snel van zo'n laag af te komen. Maar het blijft symptoom bestrijding als je de oorzaak niet kent.

Ik wil ze bij een opstartende bak wel eens gebruiken, maar je moet eigenlijk zonder kunnen.
 
Ik weet niet of je nog een beetje budget over hebt, eheim heeft een kleine skimmer. werkt perfect, kost meen ik iets van 30 euro.
Ik heb nog budget over, maar momenteel zijn er nog komende kosten voor de vernieuwing van onze site, etc..
Als het nodig is, zal ik het wel gaan aanschaffen.
 
Klopt zijn leuke dingetjes om snel van zo'n laag af te komen. Maar het blijft symptoom bestrijding als je de oorzaak niet kent.

Ik wil ze bij een opstartende bak wel eens gebruiken, maar je moet eigenlijk zonder kunnen.
Ik ga eerst afwachten en kijken als alles beter lukt nu, met de fellere stroming.
 
Een luchtsteenstje wil ook wel eens helpen om de kaamlaag mee open te breken als het ware.
 
Ondertussen gaat het beter met het laagje.
Het is zo goed als weg, het keukenpapier heeft zijn dienst gedaan.Hopelijk blijft het nu ook weg.
 
De groene laag die was wel geminderd door middel van het keukenpapier, maar deze bleef op rare wijze toch altijd maar terugkomen, heel raar.
Dan heb ik me maar een Wave Power 1200 aangeschaft van Blue Marine, omdat mijn filter alsnog niet genoeg stroming geeft.
Nu is er dus wel degelijk mooie stroming door heel de bak, en je ziet dat dit ook echt veel beter is voor alles.
 
Het is allemaal symptoombestrijding: (oppervlakte)skimmer (niet zijnde een eiwitafschuimer), keukenpapier, extra stroming.
Beter blijft het de werkelijke oorzaak op te lossen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben momenteel naar de oorzaak op zoek. Het kan zijn door een teveel aan plantenvoeding, ik heb dit weekend de helft minder toegediend.
Eens kijken als dat gaat helpen, en als dat de oorzaak misschien is.
 
Wel, door de symtoombestrijding dan tijdelijk uit te schakelen;).
En als de oorzaak dan opgelost is, mag van mij de Wave Power wel weer aan. De stroming is zoveel beter, en het gaat zoveel beter met je bak dan.
 
Nee, zover ik weet ook niet. Maar omdat het hier even genoemd werd, is het misschien goed om het even te proberen, of niet?
Maar dan is het ook weer niet de bedoeling dat de planten achteruit gaan;).
 
Ik vroeg Backplay naar de groene kaamlaag eens en kreeg dit als antwoord:

Als de kaamlaag groen ziet zijn het meestal algen, en komt het doordat er al langere tijd niets aan word gedaan. Staat ook los van het aantal voeding in het water.
 
Nou, ik heb even last gehad van de opstart bruinalgen, wat ik jullie ook telkens heb laten zien.
En jullie konden ook zien dat ik het telkens keurig heb weggepoetst met een sponsje.
 

Terug
Bovenaan