Wat is er nieuw

Laatste poging

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jack van Nispen
  • Startdatum Startdatum
J

Jack van Nispen

Guest
Ik heb mijn achterwand inmiddels klaar en hier in de aanzuig verwerkt van de filters. Ik heb deze dmv 32mm pvc drukbuis aangesloten op de 2 externe filters de uitvoer loopt eerst nog door een CO2 reactor en dan boven weer door een spray bar met 4 uitgangen.

Maar ik krijg het totaal niet aan het lopen. De filters pompen niet rond ik krijg de lucht niet uit de leidingen.

Ik heb een foto gemaakt van hoe het onder in de kast is aangesloten. De onderste is de aanvoer van de filters boven is de uitvoer naar het aquarium. Ik had ze eerst parallel gezet maar dat deed het helemaal niet omdat ze waarschijnlijk verschillende kracht hebben. Een is een tetra 1200 de andere een Eheim 2215

Als jullie nog andere foto's moeten hebben hoor ik het wel.
IMG_20180903_181142.jpg
IMG_20180903_181207.jpg

Al geprobeerd de filters 1 voor 1 te starten?
Ik had hetzelfde probleem met mijn oude bak, als alles leeg was en beide filters wilde starten ging dat niet..
Heb je jezelf ook verwend met een aftap kraan in je leidingwerk?
Dan kan je ook proberen daar met een losse pomp water in te pompen om zo de lucht eruit te krijgen

Heel hard aan de uitvoer zuigen werkt niet?

IMG_20180903_193757.jpg
IMG_20180903_193738.jpg

Ja ik heb een aftap kraan in de buizen zitten en een vul kraan het idee is dat ik de pompen het aquarium kan laten leeg pompen dmv een bypass dan zet ik de sproeibare dicht en kan ik het via een slang laten weg pompen

Mooi gebouwd hoor allemaal, maar heb je de ideeen van mij en Richard al geprobeerd?

Ik heb het probleem kunnen vast stellen met wat hulp in de chat.

Mijn aanzuig buis is niet goed te lang waarschijnlijk en te veel buis boven het water.

Dat is nog makkelijk op te lossen door ze rechtstreeks naar het aquarium aan te sluiten. En niet via de pvc leiding.

Maar ik heb een ander probleem gevonden 1 van mijn filters gaat lekken als die teveel tegen druk krijgt. Als ik hem "gewoon" aansluit met slangen recht omhoog geen probleem maar als ik hem uitzet bijvoorbeeld loopt er wat water terug en dan lekt die. En als ik hem op de pvc buizen aansluit ook.

Nu moet ik dus een nieuwe filter kopen een externe is de Eheim 2080 de enige filter die mijn aquarium 650L aan kan of zijn er alternatieven want 300€ extra is wel een aanslag.

Ik vroeg me ook af of ik geen externe vijver filter kan gebruiken deze hebben meer dan voldoende capaciteit.

Lastig... waar lekt het water uit? wellicht een pakking/rubbertje vervangen en het probleem is opgelost.

even het filter loshalen, de mandjes eruit halen en even zonder mandjes aansluiten en kijken wat die dan doet. kan zijn dat er een mandje niet goed zit waardoor het filter net niet goed sluit.

Hij lekt hoger dan het rubber het komt uit de kop

Oké na wat zoekwerk ben ik er achter dat een vijver drukfilter geen motor heeft maar los in het aquarium moet en best groot is.

Dus dat gaat niet werken naast de Eheim 2080 heb ik nog de fluval FX 6 gevonden. Iemand ervaringen met dit merk scheelt toch behoorlijk in prijs .

Oké na wat zoekwerk ben ik er achter dat een vijver drukfilter geen motor heeft maar los in het aquarium moet en best groot is.

Ahhh.. dat verklaard het!, die pomp kun je wel ergens op marktplaats kwijt denk ik.

Hoi Jack, Ik heb de Fluval FX4 die werkt hetzelfde als de 6 alleen wat minder capaciteit. Het is een zeer schitterende filter en houdt mijn bak meer dan schoon / helder. Dus is een aanrader.

Vandaag besloten toch maar drastisch wat te veranderen aan het leidingwerk en de pompen. Om te beginnen bij het begin eerst maar eens een nieuwe krachtigere pomp gekocht.

IMG_20180904_232606.jpg

Bedankt trouwens nog voor je reactie ad maar ik heb toch voor de Eheim gekozen. Om een paar redenen de eerste hij verbruikt de helft minder stroom en na wat ervaringen op internet te hebben gelezen ook stiller. En inderdaad je hoort hem amper. Nog een reden was deze heeft 2 aanzuig aansluitingen aangezien ik die ook in mijn wand heb is dat wel makkelijk. Laatste is toch wel de goede reputatie dat ze lang mee gaan.

Volgende stap is het veranderen van de aanvoer slangen aangezien daar problemen mee waren. Ik heb het met deze pomp niet meer geprobeerd maar is een redelijk klein ingreep.

Daarna wil ik de spray bar vervangen door een 16mm buis dat er meer stroming ontstaat dan nu met de 32mm buis.

Ik ben nu al een weekje iedere dag het water te verversen. Ik wil hem nu wat langer dan 1 dag laten filteren. Ik ga ook de actieve kool vervangen die was al gebruikt. Ik heb nu een kilo nieuw gekocht. Hoelang zal ik hem nu moeten laten draaien voor ik weer water ververs

Ik heb dus een 550L aquarium ongeveer en heb een eigen achterwand met aquarium kit, tegellijm, waterverf, en epoxy gemaakt. Tevens heb ik leidingen van hard pvc verlijmd.

Ga, nu inrichten ,hoor.

Gewoon beginnen.
Dan 2 weken indaaien met alles, dan vissen er in, met mate. opbouwend werken.

Ja toch zo snel al ik meen ergens gelezen te hebben dat je minstens 2 tot 3 weken over kool moest filteren. Ik heb er deze week toch geen tijd meer voor dus ik laat hem nu dan sowieso gewoon filteren in een lege bak.

Ik merk dat 1 van mijn aanzuig slangen bovenaan bij de bocht van het aquarium maar voor de helft gevuld is terwijl de andere wel volledig vol is nu stond in de beschrijving van de filter( Eheim professional 3 1200xl ) dat ik de gevulde slang moest dicht knijpen zodat de andere dan vol loopt maar dat gebeurt niet. Ik kan ook niet echt zeggen dat de slang door hangt of zo

kan je laten zien?

Denk hij valse lucht trekt. of de pomp werkt niet goed.
spoelt hij nu wel door.

De pomp is nieuw deze pompt ook gewoon goed omdat hij 2 aansluiting heeft voor aanzuigen. Ik zal er morgen overdag een foto van maken is nu lastig op een foto te zien.

Ik maak gebruik van de Eheim bochten om het aquarium in te komen daar zit de slang opgeklemd rechtstreeks van uit de filter. Dus zou alleen bij die bocht evt lucht kunnen aanzuigen de rest is onder water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan