Wat is er nieuw

Laetacara Dorsigera probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Florian97
  • Startdatum Startdatum
F

Florian97

Guest
Goedenmiddag,

Ik heb al enkele jaren 3 Laetacara Dorsigera. Een koppeltje is gevormd, de 3de, een mannetje, werd de hele tijd weggejaagd, door beide vissen. Daarom heb ik besloten om de 3de weg te doen, zodat het koppeltje in rust kan leven. Dat is ondertussen al enkele maanden geleden. Het probleem is dat het vrouwtje nu nooit meer in de buurt mag komen van het mannetje, of hij jaagt ze weg. Daarom verschuilt het vrouwtje zicht constant, en is ze heel bleek van kleur. Dat begon al de dag nadat de 3de Laetacara weg was. Ik ben er 100% zeker van dat ik de juiste Laetacara heb weggehaald, en niet per ongeluk een Laetacara van het koppeltje.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt, of weet je hoe dit komt ?

Dat komt vaker voor. Aangezien er bij koppelvissen voornamelijk territorialiteit is naar (de) vis(sen) die niet bij het koppel hoort/horen.
Haal die vis(sen) weg en dan kan het goed zijn dat de meest territoriale vis de andere vis van het koppel zal "verjagen".

Wat je hebt gedaan, wordt dan ook door velen geadviseerd, echter heb ik nog niet vaak meegemaakt dat dit echt dé oplossing is.

Dat is echter persoonlijk en het kan goed zijn dat dit beter werkt bij een ander.

Maar daarnaast, wat zijn de afmetingen van je aquarium en welke vissen heb je nog zwemmen?

Dat komt vaker voor. Aangezien er bij koppelvissen voornamelijk territorialiteit is naar de vis die niet bij het koppel hoort.
Haal die vis weg en dan kan het goed zijn da, ook al zeggen velen dat dit de juiste oplossing is.

Helemaal mee eens, met twee kijken en blazen naar een derde, haal de derde weg en men kijkt en blaast naar elkaar. 🙂
Natuurlijk moet je bak groot genoeg zijn en veel schuilplaatsen hebben waar de derde terecht kan indien nodig.

Ok bedankt voor de duidelijke uitleg allebei. Nochtans heeft het koppel, toen ze nog samen met de 3de in het aquarium zaten, verschillende nestjes gehad. Het aquarium is een vision 180, dus een meter lang ongeveer. Naast de Laetacara's zitten er nog in het aquarium: 1 betta man, 10 kegelvlekbarbeel, 10 kardinaaltetra's en 3 botia kubotai. Schuilplaatsen zijn er voldoende. Kan ik iets doen om ze weer samen te krijgen of zal dit niet meer gebeuren ?

Ik heb dit ook reeds met verschillende "koppels" cichliden gehad. Verschillende keren gekweekt, echter verplaats ik de rest even en opeens is er een van beide erg onverdraagzaam naar de ander toe.

Wat ik ook soms meemaak, is dat bij een oud koppel de oudste vis plots op is en zich niet (vaak) meer reproduceert. Daar reageert de andere jongere vis soms erg territoriaal op.

Heb je toevallig ook een foto van je aquarium?

Eigenaardig, heb al zoveel gelezen op het internet maar dit heb ik nog nooit gehoord. Komt dus blijkbaar wel nog voor. Ik denk dat de laatste foto die ik getrokken heb van mijn aquarium zo'n 2 jaar oud is. Heb enkele jaren de hobby wat verwaarloosd. Nieuwe foto kan ik niet direct nemen omdat ik nu nog een kleine 2 weken op kot zit.

En verdween dat territoriaal gedrag bij u, of blijft dat maar duren ?

En verdween dat territoriaal gedrag bij u, of blijft dat maar duren ?

Meestal blijft dit dan duren, je kan eens proberen om de inrichting van je bak te veranderen zodat alles nieuw is voor hun, maar ik vrees toch dat dit niet echt gaat helpen.

Dan kan je over twee weken eens een foto nemen 🙂

Zoals Luc reeds zegt, is dit redelijk moeilijk te verhelpen.
Maar als je de bak herinricht, het mannetje 3 maanden apart zet en dan pas terug bij het vrouwtje plaatst in het grote aquarium, dan wil het nog wel lukken.

Belangrijk is dat je er voldoende tijd moet laten over gaan, dat geeft soms het effect van een "nieuwe" ontmoeting.

Maar het ideale zou zijn om een groter aquarium aan te schaffen en meerdere exemplaren te houden.
Maar ik weet dat dat niet zo vanzelfsprekend is als kotstudent.

Ik was van plan om binnen 2 weken de inrichting helemaal om te smijten, dus wie weet. Hopelijk haalt het iets uit. Het mannetje apart zetten wordt moeilijk. Ik zou niet weten waar ik hem enkele maanden kwijt kan. Ik zie wel wat ik doe. Kan er 2 weken over nadenken 🙂. Een nieuw, groter aquarium is helaas geen optie. Zou wel willen, maar daar heb ik het geld, tijd en de plaats niet voor 🙄 Bedankt allebei

Ik was van plan om binnen 2 weken de inrichting helemaal om te smijten, dus wie weet. Hopelijk haalt het iets uit. Het mannetje apart zetten wordt moeilijk. Ik zou niet weten waar ik hem enkele maanden kwijt kan. Ik zie wel wat ik doe. Kan er 2 weken over nadenken 🙂. Een nieuw, groter aquarium is helaas geen optie. Zou wel willen, maar daar heb ik het geld, tijd en de plaats niet voor 🙄 Bedankt allebei

Misschien tijdelijk een geperforeerde plaat in je bak zetten zodat beiden apart zitten maar er wel stroming is in beide delen?

Hmm zal er eens over nadenken, lijkt me zeker geen slecht idee

Probeer eens de man uit te halen voor een week ofzo. Maanden lijkt me niet nodig...
Ev. wat rommelen in de bak achteraf, zo kan de vrouw haar territorium bepalen en zal zijn dominant worden.
Dan plaats je de man er weer bij.

Ja Dries klopt eigenlijk wel wat je zegt. Enkel heeft het bij me nooit een effect als ik ze een week uit elkaar houd.
Ik moet ze echt heel lang uit elkaar houden. Onderdanige cichlidenvrouwtjes zeker 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan