Wat is er nieuw

Lage KH, Hoge PH, hoeveel CO2???!

Stefones

Member
Lid geworden
29 mei 2019
Leeftijd
27
Hallo allemaal!

Ik wil graag even wat duidelijk hebben. Daarvoor zal ik eerst mijn bak voorstellen.

Ik heb een 240L bak met vrij veel beplanting en een beste bak licht (led). Waterwaardes: PH 7,2 - KH 3 - GH 8 - No2 2 - No3 25

Nu heb ik sinds kort (2 maanden) een Co2 installatie geinstalleerd en hiervoor ook een dropchecker in het aquarium geplaatst. Volgens de vuistregel begin je met 10 bellen per 100L per minuut. Bij mij zouden dit dus 24 bellen per minuut moeten zijn. Momenteel zit ik op (ongeveer) 130 bellen per minuut en nog steeds wil mijn PH niet naar de 6,6 gaan. Want met PH 6,6 zou de CO2 concentratie in het water perfect zijn voor de planten toch? Ik heb nu het een en ander uitgezocht over de relatie tussen KH en CO2/ph en dat ligt dus niet heel eenvoudig. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik óf meer co2 moet toevoegen óf de kh verhogen van 3 naar pakweg 5. Mijn vraag: klopt dit? is de beste aanpak nu om de kh te verhogen? Of wat is handig om dit aan te pakken?

Alvast bedankt!

Groeten Stef

Bijlagen

• 20200521_115031.jpg
    20200521_115031.jpg
    202.5 KB · Weergaven: 128
Met een beoogde pH van 6.6 zou je theoretisch idd genoeg hebben

Je moet iedergeval niet de KH verhogen.
Ik denk zelf aan de CO2 verder opvoeren en/of je CO2 op een efficiëntere manier oplossen.

Hoe meet je de KH, hoe meet je de pH, hoe breng je CO2 in je bak en welke bodem ligt erin?

Met een beoogde pH van 6.6 zou je theoretisch idd genoeg hebben

Je moet iedergeval niet de KH verhogen.
Ik denk zelf aan de CO2 verder opvoeren en/of je CO2 op een efficiëntere manier oplossen.

Hoe meet je de KH, hoe meet je de pH, hoe breng je CO2 in je bak en welke bodem ligt erin?
bedankt voor je snelle reactie!

heb een voedingsbodem van superfish maar is ph/kh/gh neutraal (zie foto) en daarbovenop zwart grind. de CO2 wordt versprijd door een diffussor van 5cm in doorsnee. Mijn bak is 60cm hoog dus dat is (bijna) allemaal opgelost voordat het aan het oppervlakte is.

Ik meet alles met een quick 5 in 1 test van merkloos? iig, een stripje met 5 vakjes waarmee je alles in 1 keer meet.

Bijlagen

• 20200521_123135.jpg
    20200521_123135.jpg
    704.4 KB · Weergaven: 93
Strips zijn erg onbetrouwbaar en die kun je beter niet kopen en met druppels meten.

Strips zijn erg onbetrouwbaar en die kun je beter niet kopen en met druppels meten.
Oke dat is sowiso goed om te weten. Maar alsnog, ik heb er een dropchecker in zitten (kh water + broomthymolbaluw vloeistof). Dit is wel vrij betrouwbaar geloof ik toch? Dan zou ik er dus naast kunnen zitten met mijn KH (en andere waardes) maar mn dropchecker is altijd blauw dus de ph is altijd hoger dan 6,6

Zoals John al aangeeft stripjes zijn erg onbetrouwbaar, dus de gemeten waarden zijn geen goed referentiekader om verder op te bouwen.

Ik verwacht dat je 5cm diffuser niet toereikend is voor het aantal liters van je bak. Ik zou op z'n minst een inline diffuser kopen - mits je een extern filter hebt natuurlijk.
En een CO2 systeem die dat aankan.

zo'n inline diffusor is zon gek idee nog niet. Gek dat ik die niet eerder ben tegengekomen. Maar denk je dat het daar aan ligt dan? ik heb deze https://www.azaqua.nl/co2-diffusors..._query=diffusor&results=66#/193-diameter-50mm diffussor. Moet goet zijn voor 700 liter. Natuurlijk overdrijven bedrijven altijd wat maar dan zou ik zeggen prima voor 240 liter. ook kun je duidelijk zien dat de capaciteit van de diffusor nog lang niet berijkt is.

Op zich een goed merk; maar het blijkt dus in de praktijk niet geschikt voor jouw bak.

Als er word vermeld dat ze bv. geschikt zijn voor bakken tot 700 liter dan is dit voor low-light, en eenvoudige simpele planten.
Ervaring leert dat ze voor bakken met gemiddeld /veel licht vaak (altijd) tekort schieten.

Zeker als de distributie niet goed is afgesteld, wat helaas in veel bakken de realiteit is

Ik heb nog even zitten googelen omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet aan de diffusor ligt. Ben er wel achtergekomen dat mijn werkdruk rond de 0,5 bar ligt. Volgens mij is dit te weinig om voldoende co2 door het diffusormembraam te persen. Weet iemand een gemiddelde werkdruk voor diffussors? en of deze dan weer hoge liggen bij diffusors met grotere diameter?

Op zich een goed merk; maar het blijkt dus in de praktijk niet geschikt voor jouw bak.

Als er word vermeld dat ze bv. geschikt zijn voor bakken tot 700 liter dan is dit voor low-light, en eenvoudige simpele planten.
Ervaring leert dat ze voor bakken met gemiddeld /veel licht vaak (altijd) tekort schieten.

Zeker als de distributie niet goed is afgesteld, wat helaas in veel bakken de realiteit is

Ja mee eens. Moet wel zeggen dat ik nu zo'n goedkope Ali Express diffuser gebruik voor mijn 720L bak in de inflow van mijn filter (zodat de CO2 in het filter oplost) en dat werkt fantastisch. Beter dan via mijn Aquamedic 1000 reactor, die ik nu niet meer zal gaan gebruiken.

Maar als je de diffusor in een gewone opstelling gebruikt (zoals hij bedoeld is) zul je vaak niet genoeg CO2 oplossing halen bij grote aquaria.

Ik heb nog even zitten googelen omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet aan de diffusor ligt. Ben er wel achtergekomen dat mijn werkdruk rond de 0,5 bar ligt. Volgens mij is dit te weinig om voldoende co2 door het diffusormembraam te persen. Weet iemand een gemiddelde werkdruk voor diffussors? en of deze dan weer hoge liggen bij diffusors met grotere diameter?

Dat is heel laag ja. Ik gebruik 3 bar. Bij lager dan 2 bar krijg ik echt veel grotere bellen.
Let op, neem die 3 bar niet klakkeloos over! Controleer wat de max is voor jouw diffusor.

Normaal gesproken is een werkdruk van 1,5 tot 2 bar voldoende voor diffusers. Lager dan die anderhalf bar zou ik zeker niet gaan zitten en hoger dan 2 bar is eigenlijk niet nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan