Wat is er nieuw

Lage Kh hoge Ph probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bjorn vd Linden
  • Startdatum Startdatum
B

Bjorn vd Linden

Guest
Mijn kh is 2.5
Mijn ph is 8

Ik zou graag mijn kh wat hoger hebben voor een betere bufferwerking.
Ik zou graag mijn ph lager hebben voor mijn visjes, 7 of beter nog rond de 6.7/6.8

Het internet al dagen afgestruind en ik kom niet verder dan een zuur toevoegen maar dat zal mijn kh ook naar beneden halen met het risico op oh crash, of CO2 toevoegen wat zover ik zie het enige is dat ph omlaag kan halen en de kh niet veranderd.
Kan ik een ph verlaging van minimaal 1 krijgen met alleen co2? Heb ca. 1200 liter totaal aquarium&bioloog en een volle 10kg fles co2 per maand a 50,00 kan ik mee leven.

Zijn er andere opties?
 
😱

Waarmee heb je dit getest? Druppels? Zijn die nog goed:juggle:
 
Bij een KH van 2 zou ik eerder een Ph van plm 7 verwachten.
 
Ik krijg hier met co2 de ph van 8 naar ongeveer 6.5 dus dat kan wel. Al wordt het eigenlijk bedoeld om de planten van voeding te voorzien😉
 
Hoe komt het water zo zacht. Gebruik je (gedeeltelijk) osmosewater? Als deze waarden kloppen zou ik geen CO2 toevoegen voordat de KH richting 4/ 5 zit.

Als ik te laag zit gebruik ik ook wel Epsom salt (MgSO4)
of je zou GH booster kunnen gebruiken, of K2CO3 als onderdeel gebruiken van je bemesting
 
Het water komt hier in zuid Limburg uit de kraan met kh3 en ph 8.5,

Ik heb altijd gemeten met druppelset van sera, is al een paar jaar oud maar ik had dezelfde waarden ook al toen de set nog nieuw was.
Voor de ph heb ik van de week een nieuwe ph elektrode gehaald om preciezer te meten.
Voor de kh heb ik de druppeltest in normale en dubbele hoeveelheid water uitgevoerd om op een half ipv een heel getal gevoelig te kunnen meten.

Ik krijg hier met co2 de ph van 8 naar ongeveer 6.5 dus dat kan wel. Al wordt het eigenlijk bedoeld om de planten van voeding te voorzien😉
Hoe groot is je bak en potfilter of bioloog? Wat is je kh?

Hoe komt het water zo zacht. Gebruik je (gedeeltelijk) osmosewater? Als deze waarden kloppen zou ik geen CO2 toevoegen voordat de KH richting 4/ 5 zit.

Als ik te laag zit gebruik ik ook wel Epsom salt (MgSO4)
of je zou GH booster kunnen gebruiken, of K2CO3 als onderdeel gebruiken van je bemesting

Ik gebruik helemaal niets behalve dat er redelijk wat hout in de bak zit.
Gaat de ph met de stoffen die je noemt niet ook omhoog?

Ik wil de co2 niet alléén omlaag voor de vis maar ook omdat ik de hele bak veranderd heb en nu aardig veel planten heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus weet iemand andere opties om de ph te verlagen zonder dat kh mee omlaag gaat?
 
Of hoe ik zelfs de kh nog wat hoger kan krijgen en de ph wat lager?
 
Of hoe ik zelfs de kh nog wat hoger kan krijgen en de ph wat lager?
5 gram MgSO4 Magnesiumsulfaat (baksoda) toegevoegd aan 100L water zal de KH verhogen met 2 punten

Een andere manier om dit te doen is door koraalzand, gestampt oestergrit of kalkzand in het filter te plaatsen, in een zak. Deze materialen zullen langzaam afbreken en de GH, KH doen verhogen.

Kan ik een ph verlaging van minimaal 1 krijgen met alleen co2? Heb ca. 1200 liter totaal aquarium&bioloog en een volle 10kg fles co2 per maand a 50,00 kan ik mee leven.
Zijn er andere opties?
Om de pH te verlagen kan je filteren over turf. En de pH daalt natuurlijk ook als je CO2 toevoegt.
1 punt zou theoretisch makkelijk kunnen op je 1200 liter.
Maar dan moet je eerst zorgen dat de KH op beoogde waarde komt.
 
https://planted-box.com/product/magnesiumsulfaat-mgso4/

Hier wordt gezegd dat dit de kh niet aantast maar wel de gh verhoogd en dat is ook waarom ik magnesiumsulfaat gebruik zodat de kh niet wordt verhoogd.

Ook hier wordt dat nogmaals aangegeven:

https://www.aquaforum.nl/threads/ph-en-invloed-van-kh-ken-ik-maaar-wat-met-de-gh.91360/#post-1335570
Dan moet ik toch beter mijn huiswerk doen... en mijn oude schoolboeken er weer eens op nazien.:stars:
 
Tenzij de info in die post en op die site niet klopt😉. Voor de zeewaterbak voeg ik dat dus toe om de mg te verhogen en voor de kh voeg ik carbonaat toe. Zover ik weet en meet verhoogd die magnesiumsulfaat niet de kh. Althans niet dat ik heb waargenomen.
 
Dan moet ik toch beter mijn huiswerk doen... en mijn oude schoolboeken er weer eens op nazien.:stars:
Tenzij de info in die post en op die site niet klopt😉. Voor de zeewaterbak voeg ik dat dus toe om de mg te verhogen en voor de kh voeg ik carbonaat toe. Zover ik weet en meet verhoogd die magnesiumsulfaat niet de kh. Althans niet dat ik heb waargenomen.
Het klopt wat er op de site staat, de KH is het aantal CO3 (2-) en HCO3- ionen in het water. In magnesiumsulfaat (MgSO4) zit geen karbonaat (CO3 2-). Dus het verhoogt de KH ook niet. 😉


Ik zou ook eerst de KH iets ophogen, als je CO2 wilt toevoegen, anders kan de ph wel onstabiel worden omdat je geen buffer hebt geloof ik.
 
5 gram MgSO4 Magnesiumsulfaat (baksoda) toegevoegd aan 100L water zal de KH verhogen met 2 punten.
Magnesiumsulfaat is niet hetzelfde als baksoda (natriumcarbonaat). Volgens wiki is het ook bruikbaar als laxeermiddel.
 
pffff. Heb dus per abuis weer lekker allemaal dingen door elkaar gehaald.
Excuses voor de verwarring
 
Ik mis hier een informatie: Heeft de TS wellicht redelijk wat slakken in zijn bak? Ik heb jaren terug ook eens een probleem van steeds lager wordende KH gehad en uiteindelijk bleek dit afkomtig te zijn van de slakken welke immers kalk en allerlei andere bestanddelen voor hun huisje uit het water halen.
Als het goed is staat hier op AF nog een topic over dat gebeuren. Nadat ik het overgrote del van de slakken had verwijderd, was het probleem met de KH geheel opgelost.
 
Nee de bak is nieuw opgestart en er zijn geen slakken. En zoals ik idd al schreef komt het water met deze waarde uit de kraan.

Natrium bi carbonaat heb ik al meer over gelezen en ik denk dat ik hier naar toe moet maar,

Is dit eenmalig toevoegen tot de gewenste waarden en het bijvulwater met de goede waarde bijvoegen en de kh blijft dan steeds gelijk. Of kan deze weer afnemen?

En verhoogt dit nattiumbicarbonaat ook de ph?
 
Dat begrijp ik. Ik bedoel meer van stel ik ververs niet. Of ik ververs met voorbereid water met de juiste kh. Blijft de kh van het aqauriumwater dan gelijk of zal dit langzaam weer dalen door bepaalde processen?

Maw.. Is de werking van natriumbicarbonaat permanent of is dat na een tijdje uitgewerkt?
 
Zover ik weet blijft dat op peil als het niet wordt verbruikt. Ik gebruik het in zeewater en daar wordt wel veel verbruikt natuurlijk. Ik zou wel wekelijks verversen om afvalstoffen af te voeren.
 
Dat heb ik ook weleens Cor en wellicht komt dat omdat we ouder worden😀😉

Ja klopt John,
op een gegeven moment wordt alles slechter. Behalve het 'vergeten'. Dat word steeds beter
242x76f.jpg
 
Natuurlijk ga ik verversen. Ik gaf het maar als voorbeeld om mijn vraag te verduidelijken.

Ik ben (nog) niet zo thuis in die hele waterchemie en ik wil wel een beetje proberen te begrijpen hoe het werkt, wat er gebeurd als ik dit of dat doe. Ik kan er wel zo wat van dat spul ingooien om de juiste waarden te krijgen, maar ik moet ze vervolgens ook goed kunnen houden.

Daarom dat ik me afvroeg of het eenmalig toevoegen en steeds geprepareerd water bijvullen voldoende is of dat er verlies optreedt van (de werking van) het natriumbicarbonaat, of dat het bijvoorbeeld ook de ph verhoogt. Want dan krijg ik een groter bereik in ph die ik dan ook maar weer moet zien te verlagen
 
Wellicht kan een "expert" zeggen hoe groot de invloed op de ph zal kunnen zijn.
 
Uit voorgaande posts heb ik het idee dat je geen CO2 gebruikt op je aquarium.

Ik weet niet of je aquarium veel planten bevat, en of er veel licht boven hangt.

Maar normaal bezien, zal een bak water met zulke lage KH niet aan zo’n hoge pH komen.

Enkel als de planten alle co2 hebben opgenomen, zal de pH richting de pH 8 gaan stijgen.
Er zou op dat punt ook biogene ontkalking op kunnen treden, waardoor de KH nog verder zakt.

Maar in de ochtend zou de pH beslist geen 8 moeten zijn.


Natriumbicarbonaat zit ook in pH / KH plus.

Het zal de pH iets omhoog halen. Maar in jou geval denk ik dat je geen effect zult merken.

Je hebt niet veel nodig om van KH 2 naar 4 te gaan.

Tevens zal de KH een buffer vormen met CO2.
Stel je hebt een KH van 2 en een 5 mg CO2 in je water.
Dan ga je natriumbicarbonaat toevoeg tot KH 4.
CO2 blijft gelijk. Dan gaat de pH van 7,1 naar 7,4

In jou geval KH2 en pH8 heb je 0,6 mg CO2.
En gaat je pH van 8 naar 8,2

Maar daarvoor moet het bicarbonaat wel met een zuur kunnen reageren. En bij pH 8 zit niet veel zuur.
En als deze dan toch met zuur reageerd, komt er CO2 vrij. Wat weer koolzuur voemd in het water, dus een indirecte CO2 stijging.
En daarin zit nou juist de bufferwerking. Dus er zal eigenlijk nagenoeg niets veranderen.

Maar ik zou als ik jou was de kh iets verhogen.
De verlichting terugschroeven. Of een CO2 bemesting aansluiten.
 
Uit voorgaande posts heb ik het idee dat je geen CO2 gebruikt op je aquarium.

Ik weet niet of je aquarium veel planten bevat, en of er veel licht boven hangt.

Maar normaal bezien, zal een bak water met zulke lage KH niet aan zo’n hoge pH komen.

Enkel als de planten alle co2 hebben opgenomen, zal de pH richting de pH 8 gaan stijgen.
Er zou op dat punt ook biogene ontkalking op kunnen treden, waardoor de KH nog verder zakt.

Maar in de ochtend zou de pH beslist geen 8 moeten zijn.


Natriumbicarbonaat zit ook in pH / KH plus.

Het zal de pH iets omhoog halen. Maar in jou geval denk ik dat je geen effect zult merken.

Je hebt niet veel nodig om van KH 2 naar 4 te gaan.

Tevens zal de KH een buffer vormen met CO2.
Stel je hebt een KH van 2 en een 5 mg CO2 in je water.
Dan ga je natriumbicarbonaat toevoeg tot KH 4.
CO2 blijft gelijk. Dan gaat de pH van 7,1 naar 7,4

In jou geval KH2 en pH8 heb je 0,6 mg CO2.
En gaat je pH van 8 naar 8,2

Maar daarvoor moet het bicarbonaat wel met een zuur kunnen reageren. En bij pH 8 zit niet veel zuur.
En als deze dan toch met zuur reageerd, komt er CO2 vrij. Wat weer koolzuur voemd in het water, dus een indirecte CO2 stijging.
En daarin zit nou juist de bufferwerking. Dus er zal eigenlijk nagenoeg niets veranderen.

Maar ik zou als ik jou was de kh iets verhogen.
De verlichting terugschroeven. Of een CO2 bemesting aansluiten.


Dat was dus de bedoelde expert😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan