Lage pH en bacteriën?


S

Stijn Aerts

Guest
Momenteel ben ik bezig met mijn ZA bak voor A. Rositae (pH 4-6.5). Ik heb ergens gelezen dat bacteriën zich niet snel zullen vermenigvuldigen wanneer je een lage pH (onder de 6) hebt. Klopt dit? Hoe zit het dan met de nitrificerende bacteriën?
 
Ja dat klopt en bij een erg lage ph is het vaak verstandig om de bak iets langer te laten indraaien.


Dag Jessica


Momenteel staat mijn pH nog op 7, en heb ik hem dusdanig ook nog niet verlaagd. Ik zit aan dag 23 van het indraaien. Hoe lang stel je voor dat ik dan nog wacht?
 
Ik heb zelf vaak in de grote bakken ook een ph van rond de 6.9 en draai dan gewoon 4 weken in. Heb je de waterwaarden getest en is alles goed?
 
Ik heb zelf vaak in de grote bakken ook een ph van rond de 6.9 en draai dan gewoon 4 weken in. Heb je de waterwaarden getest en is alles goed?

De pH zal ik wel nog moeten verlagen naar 6 voor de Apistogramma Rositae. Voor de rest zijn mijn waarden in orde, geloof ik.

pH 7
KH 5
GH 8
NH3 0,0 mg/l
NO2 0,0 mg/l
NO3 0,0 mg/l
PO4 1,5 mg/l
 
Ik zou dan gewoon 4 weken wachten en alles nogmaals meten en als alles ok is langzaam aan wat bewoners toevoegen. Of de groei van bacterien echt stopt zoals in de link staat is iets wat ik me dus afvraag en het lijkt me dat leden met een erg lage ph dan problemen zouden krijgen.

Wellicht kan Ruben daar iets over zeggen.
 
Wanneer was je van plan de PH te verlagen dan?

Was van plan deze week de pH te verlagen. Heb nog niet afgesproken om de vissen te gaan halen. Ik neem mijn tijd dus.
Vandaag heb ik het waterwisselsysteem (van discuszolder.nl) in elkaar gestoken om gemakkelijke waterwissels te doen. Daarna moet ik ook nog turf in mijn filter plaatsen.
 
Hier staat wat over de ph en de groei van de bacterien maar ja bij een lage ph stopt de groei staat hier maar dat lijkt me raar want dan zouden ze in de bak van Ruben niet meer groeien.



http://www.denatuurinhuis.nl/wp/201...es-over-bacterien-ammonia-nitriet-en-nitraat/
Eerste alinea:
The sensitivity of nitrifying bacteria to acidic conditions is a well-known phenomenon and generally attributed to the lack and/or toxicity of substrates (NH3 and HNO2) with decreasing pHs. In contrast, we observed strong nitrification at a pH around 4 in biofilms grown on chalk particles and investigated the following hypotheses: the presence of less acidic microenvironments and/or the existence of acid-tolerant nitrifiers.

Dus hier zagen ze een goede nitrificatie bij een ph van 4 op kalkdeeltjes(?):daisy:

Ik zou dan gewoon 4 weken wachten e
Ligt eraan hoe laag Stijn de ph wil hebben;)
 
Eerste alinea:
The sensitivity of nitrifying bacteria to acidic conditions is a well-known phenomenon and generally attributed to the lack and/or toxicity of substrates (NH3 and HNO2) with decreasing pHs. In contrast, we observed strong nitrification at a pH around 4 in biofilms grown on chalk particles and investigated the following hypotheses: the presence of less acidic microenvironments and/or the existence of acid-tolerant nitrifiers.


Weet je hoelang het is geleden dat ik Engels had op school:S:juggle:
 
Eerste alinea:
The sensitivity of nitrifying bacteria to acidic conditions is a well-known phenomenon and generally attributed to the lack and/or toxicity of substrates (NH3 and HNO2) with decreasing pHs. In contrast, we observed strong nitrification at a pH around 4 in biofilms grown on chalk particles and investigated the following hypotheses: the presence of less acidic microenvironments and/or the existence of acid-tolerant nitrifiers.

Dus hier zagen ze een goede nitrificatie bij een ph van 4 op kalkdeeltjes(?):daisy:


Ligt eraan hoe laag Stijn de ph wil hebben;)


Jouw intepretatie klopt bij hun onderzoek. Ze zeggen dus wel degelijk nitrificerende bacteriën tegen te komen bij minder zachte deeltjes van het water, in dit geval kalkdeeltjes.
 
Jouw intepretatie klopt bij hun onderzoek. Ze zeggen dus wel degelijk nitrificerende bacteriën tegen te komen bij minder zachte deeltjes van het water, in dit geval kalkdeeltjes.
:thumbs:
Maar je wilt de ph dus tussen de 4 en 6,5?
Dan zou ik de bak voor de zekerheid minimaal 8 weken indraaien. Om deze ph te krijgen kun je het best osmosewater(of regenwater, maar dat heeft ook zijn nadelen en voordelen) gebruiken, om de KH omlaag te halen. Dan over turf filteren voor een stabiele en lage ph;)

Ik gebruik 100% osmosewater in mijn bakkie met turf en de ph is 5
 
  • http://www.microbiologie.info/Kweekomstandigheden.html

    Hier spreekt men niet over het stoppen maar het remmen van de groei en dat is ook wat ik altijd heb begrepen bij een lage ph.
    Leve aquainfo:


  • De juiste pH
    Ook de pH is van invloed op de bacteriën. Bij een pH tussen de 7,7 en 9,2 voelen de bacteriën die het ammoniak naar nitriet omzetten zich optimaal. De Malawi en Tanganyika bakken zitten dus goed wat dat betreft.Maar dat wil niet zeggen dat een zachtwaterbak met een pH van 6,5 dan in de problemen zou komen. In de onderstaande grafiek zien we dat de bacteriën dan nog maar 25% van hun max. omzettings capaciteit benutten. Bij een zachtwaterbak duurt het dus langer voor het nitrificeren op peil is gekomen (opstarten duurt langer) en er zijn grotere bacteriekolonies nodig om hetzelfde werk te verrichten.
Invloed pH op nitrificatie

Bij een pH van onder de 5,5 zien we dat de nitrificerende bacteriën er het bijltje bij neergooien en de nitrificatie naar 0% loopt. Betekent dit dan dat er dan geen ammoniak of ammonium meer wordt afgebroken? Nee, gelukkig niet. Anders zouden al die zachtwaterrivieren in het Amazone gebied ook zeer veel ammoniak e.d. moeten hebben, en dat is niet zo.
Het blijkt dat bij lagere pH’s andere bacteriën en schimmels de rol overnemen en zo wordt toch het ammoniak en ammonium weggewerkt. Maar dat gebeurd dan minder efficient en snel dan dat onze nitrificerende bakkies dat kunnen.

https://www.aquainfo.nl/ammoniak-naar-nitriet-nitrificatie/
 
Wat doet de ph als je geen turf gebruikt Ruben? Scheelt dat veel?
Niet veel, tenminste als je 100% osmosewater gebruikt heb geen buffer (KH) meer. Dus door invloeden van buitenaf(nitrificatie werkt verzurend, CO2 dat de vissen aan het water 'afgeven' werkt verzurend en andere dingen weer niet) de ph zal dus harstikke onstabiel zijn en dat wil je niet.

Turf werkt als een soort ionenwisselaar, het staat H+ af en neemt bijv. Ca(2-) in ruil daarvoor op. De ph is de relatie tussen de H+ en OH- simpel gezegd, dus de ph zal zakken daardoor. (De H+ reageert met water tot H3O+ en het water wordt zuurder).

En ik weet niet waarom, maar de turf zorgt voor een stabiele ph.

De KH moet laag zijn omdat de KH bestaat uit stoffen, basen, en basen willen heel graag die H+ opnemen(reageren) zodat de ph weer omhoog gaat.

Hebben het nu met scheikunde over zuur-base reacties, dus kan ik de theorie direct weer hier gebruiken(en aan het eind van dit hoofdstuk kom ik hier op terug):D:p

Correct me if I'm wrong:juggle:;)
 
Nu denk ik hè, dat als jij de bak nu richting een lage PH haalt je alsnog 8 weken kan indraaien.
Neem niet aan dat de huidige bactieriecultuur die pH verandering gaat overleven.
van 7 naar 6,5 zal niet zo'n probleem vormen, van 7 naar 5 wel.

tussen 4-6,5 zit nogal wat verschil overigens.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitleg Ruben en een beetje scheikundig dus.

Ik denk dat Richard een punt heeft dat de huidige cultuur het niet gaat redden als de ph ver gaat zakken. Dan zal er weer een andere "stam" het denk ik gaan overnemen en daardoor zal de indraaitijd flink worden opgerekt.
 
Er is al een en ander geschreven.

Ik zou in een aquarium zorgen dat de pH niet onder de 5,5 komt.

Het nitrificatie proces is een proces waarbij ook zuur vrij komt.

Doordat het water al erg zuur is, zal het erg moeizaam worden om het zuur af te staan, dus stoppen ze ermee.

Andere organismen moeten het dan overnemen. Dat proces gaat erg langzaam.

Dus bij deze extreme waardes zorgen voor een filter met extra veel capaciteit. En een zeer lage bezetting.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie

https://www.aquainfo.nl/ammoniak-naar-nitriet-nitrificatie/

https://www.envaqua.nl/portalpages/biologische-stikstof-verwijdering/

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/nitraat
 
Heb gisteren voor de eerste keer 25% ververst. Heb daarna nitraat als plantenvoeding toegevoegd, en heb ook heel wat voeding voor vissen verkruimeld om te kijken welk NH3/NH4 waarden er zijn.

Mijn druppeltests zeggen het volgende:
NH3/NH4: 0,0 mg/l
NO3: 5 mg/l
NO2: 0,25 mg/l

Wat zegt dit over de huidige cyclus?
 

Terug
Bovenaan