Lamp bijplaatsen?


J

jan zwolle

Guest
Mijn aquarium 80x40x40 verlicht ik met een aqualantis Easy LED 590. Dat gaat al twee maanden goed: De planten groeien goed (De bak uit) Persoonlijk vind ik het jammer dat de verlichtingshoek maar 120 graden is. Hierdoor ontstaan er in het aquarium donkere plekken. Ik denk erover om een tweede (zelfde) lamp te kopen.
Is dat een verstandige beslissing. Of ga ik dan overbelichten met kans op alg?
Graag jullie visie.
Jan
 
Algen ontstaan niet beslist door overbelichting maar door tekorten. Wanneer je dus meer licht geeft zal een plant vragen om meer CO2 en overige meststoffen. Wanneer deze verhoudingen goed blijven krijg je geen problemen. Nog wel een tip: Wanneer er licht toegevoegd wordt doe dit dan niet plotseling maar voer langzamerhand de intensiteit op.
 
Meh, 2x 50% is ook 1x100%..
Als je een 2e lamp erbij plaatst laat je ze beide op de helft van het vermogen branden als de ene lamp nu
 
Ja, dat waren ook mijn gedachten, maar ik weet niet of ik aqualantis ook op 50% kan laten branden. Ik lees her en der wel over zonsopkomst en -ondergang maar niet over verminderen van intensiteit.

Jan
 
Ja, dat waren ook mijn gedachten, maar ik weet niet of ik aqualantis ook op 50% kan laten branden. Ik lees her en der wel over zonsopkomst en -ondergang maar niet over verminderen van intensiteit.

Jan
De control 1 van Easy Led kan 2x per 24 uur inschakelen en 2x per 24 uur uitschakelen. Of dit betekend of ze dan ook dimmen weet ik niet. De control 1 kan één kanaal bedienen. Wanneer je dus een easyled lamp toevoegt moet je dus of met twee controllers werken of de control 2 nemen die wel twee kanalen heeft. Men praat bij easy led uitsluitend over sun-rise en sun-set (zonsopgang en zonsondergang), over verdere dimmogelijkheden wordt niet gesproken. Overigens moet je opletten of je de juiste voeding hebt, geschikt voor twee balken.
 

Terug
Bovenaan