Wat is er nieuw

lampen + aantal keuze boven mijn aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter skappa51
  • Startdatum Startdatum
S

skappa51

Guest
Beste allen,
Ben bezig met een nieuw project waarbij ik aardig wat licht nodig heb.
Het gaat om een 60x35x45 LxBxH hierin komt een divers aantal planten waaronder ook wat rode en veeleisende planten.
Nu zit ik erg te twijfelen wat ik aan licht erboven wil doen en welke lampen.
Als eerst dacht ik aan een 2x 24 watt hang module hierin 2x 865 T5HO lampen.
Echter zie ik voor niet veel geld meer een mooie hangmodule met 4x 24 watt alleen ben ik bang dat ik dat teveel licht ga krijgen.
Hierbij dus de vraag aan wat experts, wat is de juiste keuze en zou eventueel wat kleur accent lampen bij de 4x24 watt iets uitmaken?, bijvoorbeeld 2x 865 + een 830 en evt een paarse lamp voor kleur?
ik ga zoizo aardig wat plantenvoeding en co2 in de bak pompen dus dat is geen probleem.
graag wat advies
 
Je moet met zoveel licht ook om de nitraat en fosfaat denken hoor.
Normaal zit er 15W boven een 60cm dus je hebt nogal wat meer met wat je van plan bent 😉.
 
ja dat komt wel goed die planten voeding, echter had ik voorheen een 60x30x30 met 2x24 en dat ging best aardig alleen was die een stuk ondieper.
kan de hanglamp natuurlijk ook hoger hangen, alleen vraag ik me af of het niet toch een beetje overkill aan licht is
 
Ik heb geen ervaring met zoveel licht maar ik vraag me ook wel af wat de meerwaarde is van zoveel licht.
Je ziet hier al hele mooie plantenbakken met zo n 0,5W/liter. Zelfs met 2x24W zit je al op bijna 1W/liter in een bak met 54 liter zoals je hebt gehad.
Ik denk dat je planten met 0,35-0,45W ook prima zullen groeien 😉 .
 
ja, echter ben ik gewoon benieuwd of het allemaal niet wat compacter en mooier groeit met net ff wat meer licht
 
Compacte groei ga je niet krijgen door veel licht toe te voegen, kan zelf averechts effect hebben. Je gaat de groei wat forceren en zo kan je juist minder compacte groei krijgen.
Als je wat compactere groei wil is op een juiste manier snoeien en genoeg CO2 veel belangrijker.
Met 2 x 24 Watt zou je bijna elke plant kunnen houden dat je maar wenst.
 
hey, thanks voor je antwoord.
dan denk ik dat ik gewoon op de 2x24 watt blijf en wat ga spelen met mijn co2 en het snoeien wat je zegt
 
Haaai, Hagenees 😉
Ben benieuwd wat voor moois je weer gaat makuh.
 
heeey Peterrr,
ja, ik ben nog een beetje aan het nadenken erover.
ff mooi stuk hout zoeken en nieuwe bodem.
mijn 60x30x30 is nu een garnalenbak geworden, met zon 2 a 300 mini japonica's
en heb een 60x35x45 laten maken met transparante kit en mooi afgewerkt, dus ben zelf ook benieuwd 😀
 
Methode om compacte bosjes te krijgen;
[video]hSngM7OVpPc[/video]
[video]6krMac942KU[/video]
 
skappa51 zei:
heeey Peterrr,
ja, ik ben nog een beetje aan het nadenken erover.
ff mooi stuk hout zoeken en nieuwe bodem.
mijn 60x30x30 is nu een garnalenbak geworden, met zon 2 a 300 mini japonica's
en heb een 60x35x45 laten maken met transparante kit en mooi afgewerkt, dus ben zelf ook benieuwd 😀

Succes man.

Japonica's doen het dus prima. Bakkie ziet er nog mooi uit??

:foto:
 
Thanks, ik ga daar zeker eens wat mee spelen, het klinkt ook zeker logisch wat hij zegt
 
Peter, bak is totaal veranderd, meer op de kweek van garnalen gericht.
Co2 staat uit en minimale voeding tot bijna niet en verlichting vervangen door led.
De bak staat er verder top bij, maar miste toch het scapen en echt onderhouden van planten.
 
Okee, dus nu ga je weer een scape maken. Succes!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan