Wat is er nieuw

Lampen jaarlijks vervangen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter fishy fish
  • Startdatum Startdatum
F

fishy fish

Guest
Na jaren weer mijn rio 180 opgestart. Nu had ik gehoor dat TL lampen hun straling verliezen na een jaar.
Zijn er veel mensen die echt jaarlijks hun lampen vervangen of kiezen veel mensen er voor om dit niet te doen?
 
Als je niet weet hoe oud die lampen zijn zou ik ze toch vervangen, en misschien zelfs direct naar LED gaan.
 
Dat is onzin want de levensduur in aantal uren wat men vaak vermeld is veel langer dan 1 jr gebruik en dan nog geven ze dan minimaal 90%. Ik gebruik ze vaak ook een jaar of 3 minimaal.
 
Ik had er over gelezen dat ze maar een jaar oud waren.
Een jaar of 3 mag idd geen probleem zijn.
 
ik weet niet of je oudere RIO nog T8 of T5 buizen heeft. De oude dikke T8 buizen moeten met enige regelmaat vervangen worden. De T5 gaat veel langer mee en geeft sowieso meer licht dus kan jaren mee. (waarbij het natuurlijk uitmaakt of ze 6 of 12 uur per dag branden)
 
Hier een stukje van een oud lid over de werkingsduur:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken.
 
ik weet niet of je oudere RIO nog T8 of T5 buizen heeft. De oude dikke T8 buizen moeten met enige regelmaat vervangen worden. De T5 gaat veel langer mee en geeft sowieso meer licht dus kan jaren mee. (waarbij het natuurlijk uitmaakt of ze 6 of 12 uur per dag branden)
Rio 180 heeft T5 buizen. Heb ze 8 uur per dag aan.
 
T5 buizen zijn versleten wanneer:

Bij koud opstarten zwak licht geven en naarmate ze warm worden hun licht intensiteid flink toeneemt dan zijn de buizen echt op.
Als er zwarte plekken aan de uiteinde duidelijk zichtbaar zijn dan is de kans dat ze zijn opgebrand en niet meer het beloofde licht spectrum afgeven.

T5 buizen gaan gemiddeld 3-5jaar mee afhankelijk van de brand duur per dag. bij gemiddeld bij 8-10uur zal een nieuwe T5 buis makkelijk 3 jaar meegaan en vaak langer.
 
Licht geven doen ze wel lang, maar het schijnt wel zo te zijn dat bepaalde pieken in het spectrum minder worden, die pieken zien wij niet maar planten wel.
T5 gaat wel langer mee, dan T8.

T8 zou je volgens sommigen al na een jaar moeten vervangen.
 
CRI waarde ofwel beloofde lichtspectrum is bij T5 is na 3jaar pas met 10% afgenomen bij een branduur van 10uur per dag, aangezien T5 50% meer licht opbrengst heeft vormd dit totaal geen probleem zoals bij T8 waar de CRI waarde na een jaar al 20% is afgenomen boven het aqaurium, daarom vaak raadzaam bij T8 buizen deze na zeker 2 jaar te vervangen.
T12 wat je nooit meer ziet is het nog erger daar daald de CRI waarde na 1jaar al met 40% dus moesten wel elk jaar vervangen worden.
 
Bedankt voor de informatieve reacties!
 
zoals bij T8 waar de CRI waarde na een jaar al 20% is afgenomen boven het aqaurium, daarom vaak raadzaam bij T8 buizen deze na zeker 2 jaar te vervangen.

Is het dan niet zo dat na 2 jaar de opbrengst zeker 40% minder is en zou je dan wel 2 jaar moeten wachten?
 
ja precies, daarom zei ik eerder al dat ieder jaar vervangen toch wel handig is. maar 20% is wel wat overdreven, ik kan me niet voorstellen dat zo'n buis na 2 jaar nog maar de helft licht geeft.
Vroeger (en nog steeds wel) hingen die buizen jarenlang in de fabriekshallen.

Het gaat ook niet zozeer om de lichtsterkte maar meer om het spectrum, dat vervaagd redelijk snel, wij zien dat niet maar de planten wel.
 
ja precies, daarom zei ik eerder al dat ieder jaar vervangen toch wel handig is. maar 20% is wel wat overdreven, ik kan me niet voorstellen dat zo'n buis na 2 jaar nog maar de helft licht geeft.
Vroeger (en nog steeds wel) hingen die buizen jarenlang in de fabriekshallen.

Het gaat ook niet zozeer om de lichtsterkte maar meer om het spectrum, dat vervaagd redelijk snel, wij zien dat niet maar de planten wel.

Ik ben geen kenner maar wellicht dat het spectrum na 1 jaar al wel meer is afgenomen dan de lichtsterkte en daarom na 1 jaar beter vervangen kan worden. Ik moet zeggen dat ik hier op diverse 60cm bakken de T8 heb gehad en merkte na 1 jaar weinig verschil maar goed met het blote oog kunnen we dat vast ook niet echt opmerken.
 
Dat is vreemd, je quote mijn post en jouw naam staat erboven :juggle:

Maar idd met het blote oog is dat slecht te zien, ik ben een tijd terug van 78 naar 42 watt gegaan, verschil was wel iets te zien maar zeker niet de helft, wat het toch eigenlijk wel is.
 
2jaar is het uitserste met T8 buizen voordat ze problemen kunnen gaan geven boven een Aqaurium en niet meer de juiste CRI waarde halen, echter in felheid van de T8 buis na 2jaar merken onze ogen niet gek veel van.

CRI is kleuren echtheid hoe hoger de CRI waarde des te natuur getrouwer het licht , probleem is dat Rood spectrum die planten nodig hebben snel in intensiteid afnemen en moeite heeft om de bodem te bereiken in het aqaurium.
Blauw is geen probleem omdat elke gloeibuis/lamp veel blauw vanzich zelf produceerd tenzij het fluoricent poeder en type gas in TL-buizen het spectrum bepalen met een kleurcode.
Dus 2 jaar is een T8 40% gedaald in CRI waarde en met name rood licht dat afzwakt en het moeilijk water water kan penetreren tot op de bodem.
 
2jaar is het uitserste met T8 buizen voordat ze problemen kunnen gaan geven boven een Aqaurium en niet meer de juiste CRI waarde halen, echter in felheid van de T8 buis na 2jaar merken onze ogen niet gek veel van.

CRI is kleuren echtheid hoe hoger de CRI waarde des te natuur getrouwer het licht , probleem is dat Rood spectrum die planten nodig hebben snel in intensiteid afnemen en moeite heeft om de bodem te bereiken in het aqaurium.
Blauw is geen probleem omdat elke gloeibuis/lamp veel blauw vanzich zelf produceerd tenzij het fluoricent poeder en type gas in TL-buizen het spectrum bepalen met een kleurcode.
Dus 2 jaar is een T8 40% gedaald in CRI waarde en met name rood licht dat afzwakt en het moeilijk water water kan penetreren tot op de bodem.
Hoe zit dit met LED?
 
Led branden ook op, met name de hoogvermogen led van 1watt en 3watt als ze niet voldoende koeling krijgen, maar dit is zo gering in verlies dat we over enkele lumen tot 5tal lumen spreken. Led heeft een gemiddelde levensduur van 50.000uur als we wel over kwaliteits led praten met voldoende koeling.
Led brand feitelijk niet op maar brand door als hij zijn levenduur heeft bereikt of een te lange periodes onder te warme omstandigheden ingeschakeld waren kan dit ook de levensduur aanzienlijk verkorten met wel 50% en in erge extreme situaties enkele jaren of maanden levensduur door hitte of overspanning.
Led werkt ook anders CRI waarde wordt meestal gedaan door rode blauwe witte groene leds te kombineren voor onze ogen, voordeel voor het aqaurium is dat je feitelijk de bijna ideale groeilamp kan maken maar alleen voor onze ogen zou dit roze /oranje licht tint zijn en geen aanzien voor onze ogen.
Daarom kombineerd men vaak rode met blauw en witte leds in een ledbalk of groeispot, tegenwoordig zijn er ook steeds betere leds die bij het natuurlijk licht spectrum beginnen komen dat erg natuurlijk licht lijkt voor onze ogen maar planten hebben PAR nodig dat is rood deel oranje en een deel blauw waar de plant iets mee kan om te assimileren celdeling suikers maken om te groeien.
 
Had een keer ergens een keer gelezen dat die 50.000 niet de levensduur is maar de halfwaarde tijd dacht ik.

Anyhow, led heeft ook een verschuiving in spectrum en dus PAR maar vele malen minder dan tl zoals net werd aangehaald.

Je kan trouwens met enkel witte leds in verschillende temperaturen al een aardige PAR bereiken.
Maar met gekleurde leds in bepaalde golflengten gaat dit een stuk beter en efficiënter.
Denk aan diep rood of violet, zomaar rood of zomaar blauw is niet altijd een waardevolle toevoeging
 
Het zal dan inderdaad wel van de kwaliteit afhangen want de kleine SF leds die ik heb gehad werden na 3 jaar minder of diverse leds begaven het al.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan