Wat is er nieuw

Lampen vraag Rio 180

BrianVm

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
210
Locatie
Olen
Goedenavond allen.

Ik heb een aquarium via kennis kunnen krijgen en als ik het goed heb is dit de juwel rio 180. (100x40x50)
Nu vraag ik me af welke lampen er hier inhangen (alles is nog standard).Ikzelf heb er helemaal geen verstand van maar zou graag wel willen weten of ze dimbaar zijn en hoe ik ze dan evt kan dimmen.
Ik lees ook dat je soort kleur lampen kan insteken heeft dit een voordeel buiten het kleuren effect op een vis?

Moesten jullie foto's willen kan ik deze altijd maken.
 
Juwel lampen zijn niet standaard dimbaar, maar je kunt ze wel met bakpapier verduisteren. Of er zijn ook dimbare lampen los verkrijgbaar (vraag de experts op het forum), maar die lopen gauw in de papieren. Afgezien van zo'n kunstgreep kun je ook veel bereiken met drijfplanten die veel licht wegvangen.
Ik heb zelf de Rio350 met de standaardlampen en vind ze prima. Mijn planten doen het goed, geen algen, dus wat wil je nog meer?
 
Juwel lampen zijn niet standaard dimbaar, maar je kunt ze wel met bakpapier verduisteren. Of er zijn ook dimbare lampen los verkrijgbaar (vraag de experts op het forum), maar die lopen gauw in de papieren. Afgezien van zo'n kunstgreep kun je ook veel bereiken met drijfplanten die veel licht wegvangen.
Ik heb zelf de Rio350 met de standaardlampen en vind ze prima. Mijn planten doen het goed, geen algen, dus wat wil je nog meer?
Niets inderdaad, endan gewoon een aan-uit timer erop? 🙂
 
Ik heb gewoon een schakelklok die om 9:30 u 's ochtends aan gaat en om 17u uit.
En goede plantenvoeding.
 
Krijgen jullie de versie met LED buizen of de wat oudere versie met T5 verlichting? In het laatste geval is het sowieso raadzaam om over te stappen op een LED alternatief (kan eenvoudig met een retro fit systeem). Op het forum staat hier wel genoeg informatie over, kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande topics:



Heb je al een Juwel aquarium met LED, dan is onderstaande topic wellicht interessant op te lezen ;))

 
Ik had last van algen met de standaardverlichting maar sinds de bakpapier tip niet meer. Succes.
 
Dat dimmen zou wel leuker worden voor alle treinfanaatjes als het met een simpeler regelknopje kon.
 
Suffe ledbuizen van juwel kunnen we eerst omkeren en als de planten wat meer willen dan kun je ze met alle ledpower omlaag richten.
Simpel nietwaar.
 
Je kunt ook nog wat spiegelfolie in de deksel plakken om nog wat licht terug te halen. Hoe meer spiegelfolie hoe meer licht je toch weer in de bak krijgt.
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan