Wat is er nieuw

Lamprologus multifasciatus in 57L aquarium

AlexT

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2008
Berichten
61
Locatie
Capelle aan den IJssel
Ik heb een FLUVAL Aquarium Flex 57L (42x42x39 cm).

Is het mogelijk om daarin een groepje Lamprologus multifasciatus in te doen?
Zou er dan ook iets van een slak of een ottocinclus in kunnen?

Alternatief is een Betta of groepje Carinotetraodon travancoricus (Dwergkogelvis) maar ik heb al een Azië-aquarium en wil liever niet allemaal dezelfde werelddelen.
 
ik zou het niet doen
gewoon te klein voor groepje multis

een betta kan
 
Ik denk dat het prima kan want ik heb ze gehad in een SF Panorama 60ltr met 5 stuks en dat liep geweldig en heel snel had ik er tientallen.
Deze 60 liter van mij was ook niet echt breed maar weer wat dieper.
Deze bak is ongeveer 1700 cm2 qua oppervlak en een gemiddelde 60cm is 1800 dus dat maakt weinig.
 
Ik zat te twijfelen tussen 2koppels of 1 koppel.
Ben ook aan het zoeken naar tankmaatjes die de bak ook een beetje helpen schoonmaken zoals bijv. slakken maar kan niet niet echt vinden of zit kan.
 
Nou je gaat versteld staan hoevaak en hoeveel zand ze telkens verplaatsen dus daar zijn slakjes geen must voor hoor. Het lijkt wel therapie voor ze.
 
De slakken/andere schoonmakers zijn vooral voor het glas. Het gebogen glas is irritant om schoon te maken duss wat helpers zou fijn zijn.😉
 
Mijn Panorama 60 had ook een geboden voorruit en die maak je zo met een plukje watten schoon hoor. Puntslakjes zul je in de regel ook heel weinig op de ramen zien.
 
Ik zat te twijfelen tussen 2koppels of 1 koppel.
Ben ook aan het zoeken naar tankmaatjes die de bak ook een beetje helpen schoonmaken zoals bijv. slakken maar kan niet niet echt vinden of zit kan.

De mannetjes kunnen behoorlijk pittig naar elkaar zijn. Ik ben in een grotere bak met een klein schelpenveld gestart met 3 koppels en daar werd een van de mannen steeds verdreven uit het schelpenveld (en gelukkig was er meer dan genoeg uitwijkruimte voor hem.)
Met twee koppels kunnen de beide mannen elkaar de volle aandacht geven. Ik zou dus niet voor 2 koppels gaan in een bak waar geen uitwijkmogelijkheid is voor het "zwakkere" mannetje. Nageslacht komt in grotere aantallen en dan wordt de aggressie gelijk beter verdeeld tussen alle mannetjes.
 
De mannetjes kunnen behoorlijk pittig naar elkaar zijn. Ik ben in een grotere bak met een klein schelpenveld gestart met 3 koppels en daar werd een van de mannen steeds verdreven uit het schelpenveld (en gelukkig was er meer dan genoeg uitwijkruimte voor hem.)
Met twee koppels kunnen de beide mannen elkaar de volle aandacht geven. Ik zou dus niet voor 2 koppels gaan in een bak waar geen uitwijkmogelijkheid is voor het "zwakkere" mannetje. Nageslacht komt in grotere aantallen en dan wordt de aggressie gelijk beter verdeeld tussen alle mannetjes.
Ik heb ze ook gehad maar vormen ze wel echt koppels? Volgens mij ben ik gestart met 3 vr en 2 mannen. Binnen enkele maanden had ik er al tientallen:DD
 
Ik heb ze ook gehad maar vormen ze wel echt koppels? Volgens mij ben ik gestart met 3 vr en 2 mannen. Binnen enkele maanden had ik er al tientallen:DD
Nee, eens hoor. Echt koppelen zie ik ze ook niet doen. Het ziet er meer uit als dat de vrouwtjes ieder een paar schelpen claimen, en een mannetje wat hoger blijft en een wat grotere ruimte claimt met meerdere vrouwtjes erin. Die tientallen heb ik nu ook 🙂 Ziet er heel leuk uit! Wel iets om vooraf heel goed over na te denken.
 
Kleintjes zijn leuk maar je moet ze ook weer kwijt zien te raken.
 
Ik ga het bij 1 koppel houden.
Maar ik kom er nog steeds niet uit wat er voor visjes verder bij kunnen.
Zie bijvoorbeeld L-nummer erbij of Garra Panda erbij maar dat is allemaal bodem en zoek toch iets meer midden/boven.
 
Binnen enkele maanden had ik er al tientallen:DD
Maar ik kom er nog steeds niet uit wat er voor visjes verder bij kunnen.
Zie bijvoorbeeld L-nummer erbij of Garra Panda erbij maar dat is allemaal bodem en zoek toch iets meer midden/boven.
Ik heb ze zelf nooit gehad maar wat ik me afvraag als ik de berichten van oa @jessicapilon lees, is of je er wel bewoners bij moet willen. Omdat ik me kan voorstellen dat met al dat jonge spul wat je maar kwijt moet zien te raken, de bak gauw vol is.

Maar ik moet erbij zeggen dat ik van zwak tot matig bezette bakken houd.
 
Wellicht kunnen medebewoners wat jongen verschalken maar als familie worden de jongen bewaakt. Ik was blij dat ik destijds ze kon overdoen aan een forumlid.
 
Ik ga het bij 1 koppel houden.
Maar ik kom er nog steeds niet uit wat er voor visjes verder bij kunnen.
Zie bijvoorbeeld L-nummer erbij of Garra Panda erbij maar dat is allemaal bodem en zoek toch iets meer midden/boven.
Ik zou er niets bij zetten in dat volume. De bak gaat zich in een razend tempo vullen (van tevoren goed over nadenken hoe je daarmee omgaat!) en zal best belast worden.
Daarnaast zijn multi's echt behoorlijk assertief en kunnen andere vissen in de ruimte die de bak biedt, geen veilige plek vinden. (In mijn 120cm bak hebben de multi's 30cm met schelpen, maar reageren ze op vissen tot ~60 cm daarbuiten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan