laptop voeding TC420


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
We hebben 1x16 en 2x11W Led lampen en deze willen we aansluiten op een TC420 . Hiervoor willen we de voeding van een laptop gaan gebruiken 65W 19V dit zou ruim voldoende moeten zijn, de TC420 heeft 12-24V.
Het is de bedoeling dat deze 3 led lampen worden aangestuurd door de TC420
Programma e.d. hebben we.

De aansluiting van de led lampen op de TC420 gebeurd middels deze verbinding

foto 1
IMG_5409.jpg

Omdat we de voeding van de laptop orgineel willen houden zoeken we een contra stekker (welke maat, zie zwart pijl foto 2)welke vervolgens rechtstreeks willen aansluiten op de TC 420, foto 3.

Vragen:
Moeten we naast een rode en zwarte draad nog e.o.a. draad aansluiten op de contra stekker zodat deze aangesloten kan worden op de TC420
Is er nog iets anders waar we rekening mee moeten houden bij de aansluiting.

foto 2
IMG_97561.jpg

foto 3
IMG_5412.jpg
 
Moeten we naast een rode en zwarte draad nog e.o.a. draad aansluiten op de contra stekker zodat deze aangesloten kan worden op de TC420

Nee + en - is voldoende.

Is er nog iets anders waar we rekening mee moeten houden bij de aansluiting.

Voor welke spanning zijn de LED's geschikt. Als deze voor 12 volt zijn, dan gaan ze kapot. Zijn deze voor 24 volt, dan branden ze maximaal niet op 100%
 
Ik weet niet precies welke verlichting je hebt maar denk eraan dat je "maar" 3,5 Ampére tot je beschikking hebt. Dit ook i.v.m. hitte vorming.
 
Het gaat om dez eheim led

Nu heb ik in een ander aquarium ook eheim led gebruikt en ook aangesloten op TC420 maar daar heb ik een voeding voor gekocht.


Nee + en - is voldoende.



Voor welke spanning zijn de LED's geschikt. Als deze voor 12 volt zijn, dan gaan ze kapot. Zijn deze voor 24 volt, dan branden ze maximaal niet op 100%

Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen een contra stekker te kopen met 2 draden.
Iemand een idee waar ik zo'n contra stekker met draad kan aanschaffen


eheim led 1.jpg
 
Lees nog even het bericht van @sschot

deze leds vragen 12v spanning, met die 19v ga je ze kaduuk maken.
Zal je van die 19v eerst 12v moeten maken.

volgens mij is het aanschaffen van een geschikte voeding een makkelijkere oplossing, en kost ook de kop niet.
 
Het gaat om dez eheim led

Nu heb ik in een ander aquarium ook eheim led gebruikt en ook aangesloten op TC420 maar daar heb ik een voeding voor gekocht.




Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen een contra stekker te kopen met 2 draden.
Iemand een idee waar ik zo'n contra stekker met draad kan aanschaffen


Bekijk bijlage 300443
Je hebt een 16 Watt lamp van 12 Volt. Deze gebruikt 1,33 Ampére. (P = U x I ofwel 16 Watt =12 Volt x I dus I= 1,33 Ampére)
Zelfde formule voor de twee lampen van 11 Watt die 0,91 Ampére elk gebruiken. Je totale verbruik is al 3,15 Ampére. Je voorgestelde voeding heeft "maar" 3,5 Ampére dus net genoeg. Maar net genoeg levert vaak hitte op omdat je voeding op de toppen van z'n kunnen moet werken. Ik zou dit dus afraden en een voeding aanschaffen die "over" heeft. In dit geval zou ik dan al kiezen voor zo'n 5 Ampére. En dit is dan nog afgezien van de niet kloppende voltages.
 
Dus beter deze voeding halen lpv-60-12 mean well
 
Tsja, een laptop voeding is ook niet ontworpen voor 24h belasting en moet vaak afkoelen,

dit is absoluut waar... die dingen vliegen echt in de fik / smelten tot soep als je ze teveel belast
zou het idd niet doen en een correcte voeding aanschaffen voor de lampen
 
Buiten dat een DC-DC Buck bijna hetzelfde kost als een nieuwe voeding zou ik het er ook niet op gokken met een laptop voeding..
Sws vanwege de warmte en ook omdat het waarschijnlijk al een 2e handsje is
 
Iemand zijn vinger wel eens in het stopcontact gestoken? zover mijn kennis der elektra :juggle:
 
Even een vraag wanneer ik de stekker ( die in de computer gaat) er af knip zou ik hem gewoon aan kunnen sluiten toch!
 

Terug
Bovenaan