last van alg..aatste tijd

J

Jurgend71

Guest
heb de laatste tijd meer last van alg.. de oorzaak weet ik niet zeker..
voorheen had ik ook wat alg maar was heeel miniem.
De alg is denk ik verergerd sinds ik drijfplanten (eendenkroos en Rica fluitans) had ingedaan. in een paar weken was dit enorm toegenomen en ik zag dat men planten wat achteruit gingen en zelfs begonnen af te sterven!
LICHT TEKORT?? vooral mijn rotala rotundifolia is volledig afgestorven en heb ik moeten vervangen...
Ik heb dan al de Rica fluitans eruit genomen en wat eenden kroos laten liggen..
dit hou ik bij door regelmatig wat weg te nemen.
Ik kreeg vooral last van bruinachtige op de planten..
Ik heb dan de lichtduur 1u verhoogd omdat ik gelezen had dat dit helpt tegen bruin alg..?

even wat info

licht duur = nu 10u. (was een 4tal dagen nog 9u)!

KH 8�
PH 6.8
NO3 20
PO4 1
CO2 38
FE 0,5

lichtsterkte is standaard 2X39w T5 buizen (ferplast dubai 100)
de reflectors eraf genomen!!

doordat mijn NO3 en PO4 niet meetbaar was of zo goed als 0 voeg ik wekelijks
stockoplossing toe in 2X/week volgens testen!

ik voeg ook 2x/week easy life profito toe (2x 12ml)

Ik ververs 2 wekelijks 30% van mijn water (omdat wekelijks niet haalbaar is voor mij) en het is qua vervuiling meer dan te doen..

hier wat foto's

_DSC0947.jpg


_DSC0942.jpg


_DSC0943.jpg


_DSC0946.jpg


_DSC0945.jpg


wat kan ik doen om te verhelpen..?
 
ik moet zeggen dat ik verschillende algen bij jou zie.
Wat zijn je waarden dan in je bak want nu voeg je voeding toe. Hoeveel mg/L nitraat en fosfaat voeg je wekelijks toe??
Je co2 lijkt in orde maar hoe is de stroming.
Ik heb ook de Dubai 100 en verlicht 8 uur maar heb geen last van de bruine algen.
Zit er silicaat in je leidingwater of in je bodem en hoelang draait de bak nu??
Als je die bruina alg krijgt dan slibt het blad ahw dicht en als dat telang duurt remt dat de groei en dan ontstaan er meerdere algen.

Waarom ververs je 2x want wellicht breng je dan juist de silicaten via je leiding water in je bak.
Je volgt ook niet de EI toch?? Omdat je 2x30% ververst dus.
 
ik ververs 1X in 2weken 30% (60L) dat bedoelde ik :daisy:

Ik voeg 10ml (is een 5mg/l nitrox B en 0,5 mg/l Fosfox B) toe (PO4 en NO3)1 dag na water verversen...
BV/ ik ververs water de zondag ik doe dan biotopol in (volgens aantal ververst l water) en een goed uur later 12ml profito.
de volgende dag (maandag) doe ik van elk 10ML/190L stockoplossing in...

de woensdag doe ik terug profito in 12ML

de donderdag doe ik eerst een test PO4 en NO3 alsook FE om te zien hoeveel ik eventueel nog moet toevoegen(soms ook KH en PH) en dan doe ik volgens de test NO3 en PO4 (stockoplossing)

BV: deze week heb ik op donderdag GEEN stockoplossing moeten toevoegen.. de testen waren PO4=1mg/l en NO3= 20mg/l.

de bak draait nu zo'n kleine 4 maanden (opgestart 23/10/2013).
 
jessicapilon zei:
Ik heb ook de Dubai 100 en verlicht 8 uur maar heb geen last van de bruine algen.

hebt u de reflectors er nog op zitten of heb je deze verwijderd?
Ik heb ze verwijderd...misschien licht te weinig?

alvast bedankt voor de hulp..
 
Ik heb ze er op zitten maar moet erbij zeggen dat 75% van het oppervlak vol met drijvers is bezaaid.
Dus dat dempt ook behoorlijk het licht.
Ik heb dus ook dezelfde bak en heb niet de indruk dat je snel lichttekorten hebt.
 
Oh 30% in de 2 weken is anders ja.
Ik gebruik zelf de poeders om een stockoplossing te maken.
Als je waarden altijd po4 1mg en no3 20 mg zijn dan moet dat krap aan voldoende zijn. De po4 mag denk ik wel 2 zijn hoor.
ik zou proberen om de waarden wel op 2 en 20 mg te houden omdat je geen tekorten moet krijgen.
Is de stroming in de bak voldoende??
Je waarden zijn best redelijk dus ik zou bijna denken dat de bruine alg de groei van de planten remt en dat daardoor de andere algen de vrije hand kunnen krijgen.
Weet je ook hoeveel silicaat er in je leidingwater zit en in je aquawater??
Dat moet je anders eens testen want ik denk eerder aan teveel silicaat dan aan een lichtgebrek??
Zelfs met veel drijvers heb ik geen lichtgebrek in de bak, maar ja geen bak is gelijk.

Ik neem aan dat je niks met je filter hebt gedaan verder en dat deze dus goed is ingedraaid.
 
Ik zie heel veel schittreing op de foto van je bodem. Is dat een soort van dat glaskwarts??
Want daar zitten ook veel silicaten op die eerst de bak uitmoeten namelijk. Sommige bodems bevatten veel silicaten en door genoeg en vaak genoeg te verversen gaat dat vanzelf wel weg.
Ik zou anders voor alle zekerheid het water op silicaat laten testen.
 
het is speciaal aquarium grint
grint

Ik ga men leidingwater en aqua water eens laten testen op silicaten..

dus de PO4 mag naar een 2mg/liter gaan?

Ik gebruik ook poeders (stockoplossing)die ik aan @TOM van hier op het forum heb bestelt..(volledig afgewogen dus).

ik heb beide...+75% drijvers en GEEN reflectors erop..misschien beter de reflectors terug plaatsen?
ik had deze in het begin eraf gedaan omdat de verlichting te sterk was MAAR had toen nog geen drijvers... :S

de stroming is goed denk ik als ik eten erin gooi bij de filter uitgang zie ik het drijven door gans de bak.. ook zie ik de planten aan het ander eind van de bak wemelen.. :petjeaf:

het enige wat ik al eens gedaan heb met het filter is de eerste sponsen uitgespoeld (in het eerste deel van de filter) waar het water binnen komt (was zeer vuil) en het laatste bij de pomp eens uitgespoeld daar zit filterwatten..
aan de pijpjes en de bioballen kom ik nooit!

wat doe ik nu het beste?
- dus mijn PO4 naar een 2 brengen..
- water testen op silicaten
- reflectors terug plaatsen
- licht op een 9u laten ipv 10u?
en zoveel mogelijk alg verwijderen of gerust laten?

alvast bedankt voor de hulp
 
zou een easy life carbo kuur helpen?
 
Re: last van alg..laatste tijd

iemand?
 
Re: last van alg..laatste tijd

lampen amper kleine 4mnd..
 
Re: last van alg..laatste tijd

Reflectoren zou ik er op doen. Eerlijk ik ben zelf van het wat langer licht, mijn lampen brander bij mijn kleine bakjes 12.uur en bij mijn grote zelfs 13. Op de foto zie ik planten zoals een echinodorus en cryptocoryne soorten en die trekken hun voeding uit de bodem. Heb je iets in je bodem aan voedingsstoffen?

Gr Martinez
 
Re: last van alg..laatste tijd

ja heb een voedingsbodem..

reflectors heb ik terug geplaatst! :petjeaf:
 
Re: last van alg..laatste tijd

Vreemd, ik denk dat je kan zoeken in je hoeveelheid licht. Als er silicaten in je bak aan wezig zijn kan je een keer purigen proberen.

Ik denk dat carbo je weinig zal helpen aangezien de hoeveelheid co2 die je hebt.
Je zou ook iets meer voeding kunnen geven en je fe naar ongeveer 1 aansturen.

Gr Martinez
 
Re: last van alg..laatste tijd

Ik zou eerst de blauwalg bestrijden in het aquarium. Hierdoor kunnen de planten minder goed meststoffen opnemen. Daarna weer verder kijken. Heb je misschien pas geleden een grote schoonmaak gedaan betreft bodem of filter? Of heb je in de bodem gewoeld om planten te verplaatsen of nieuwe bij te plaatsen?
 
Terug
Bovenaan