Last van algen bij opstart aquarium

W

Wessa

Guest
Hallo,

Ik heb een rio 180 en deze opgestart op 29-08.
Hij is nu ruim een anderhalve week aan het indraaien.

Nu heb ik dus bruine alg op mijn bladeren zitten
En ik heb lichte groene vlekjes (alg) op mijn raam.

Wat kan ik hier tegen doen?
Ik voeg overigens nog helemaal niks toe alleen eerste dag 5ml biostart
Heb ook nog geen water ververst.

Graag hoor ik van jullie

Groetjes Wesley
 
Op zich is er niks mis met plantenvoeding vanaf de start. Er zijn ook genoeg mensen die alles vanaf de start toevoegen hoor.
Die bruine lag trekt wel weg weer. Dat heeft te maken met de opstart.
 
Moeten er wel planten in staan ,die dat opnemen.
Heb je er snelgroeiers in? Hoornblad,Cabomba, en waterpest.
Kijk of er Silicaten in je kraanwater zit. Bij de 1 meer dan de ander, geeft ook opstartalg.
Dus, bij je waterleidingbedrijf kijken.
Welke bodem heb je?
 
Ik moet zeggen dat ik behalve bij de garnalen geen Hoornblad of Cabomba of waterpest heb staan en dat toch na enige weken de bruine alg wel wegtrekt.
Ook gewone planten nemen wel silicaten op. Maar dat een snelgroeier het snel opneemt zal ik dus niet tegenspreken ;).
 
Is het een nieuwere bak met T5 verlichting of een oudere met T8 en hoeveel uur staat het aan per dag?
 
Ik heb planten erin staan zoals echinodorus bleheri,echinodorus aflame, echinodorus red devil en hygrophila guianensis
En zo nog wat plantjes opzich wel aantal snel groeiende plantjes erin staan heb een filterzand bodem en bij sommige plantjesneen kleibolletje gedrukt

Is een nieuwe rio 180 bak met t5 verlichting 2x daylight staat 9 uurtjes per dag aan
 
Normaal trekt dit na enkele weken wel weg hoor.
Doe bij de moerasplanten een kleibol en geef wat plantenvoeding ;) .
 
Klinkt allemaal niet gek en ik ga met andere John mee dat dit vanzelf wel weer goed gaat komen.
 
Terug
Bovenaan