Wat is er nieuw

Last van baardalg

JHvS

Active member
Lid geworden
13 januari 2020
Berichten
43
Leeftijd
39
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Het aquarium is 60 bij 30 bij 36 en draait nu 9 weken

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Datum PH KH GH NH3 NO2 NO3 PO4
6-3-2020 8 5 DH 6 DH 0,5 MG/L 0,0 MG/L 10 MG/L 0,5 MG/L

Co2 staat op +/- 80 bellen per minuut. Ik werk met een inline co2 diffuser met een werkdruk van 2,5 bar.
De temperatuur van het water is 23 graden

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Één keer per week ververs ik 20-25 liter water

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ik voeg 2-3 ml fosfaat toe per dag
2-3 ml per dag Brighty K van ADA (kalium)
2-3 ml per dag en Green Brighty minaral (ijzer, magnesium)

Voeg je CO2 toe aan het water?
Ja via een co2 systeem met een inline diffuser

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Ja de voedingsbodem is ADA amaziona Soil en is 9 weken oud

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
DENNERLE NANO STYLE LED 2 keer 6 watt ledverlichting. Deze zijn ruim 1 jaar oud. De verlichting staat 8 uur per dag aan.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Baardalg en licht vorm van groenalg

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Zie bijlage foto’s

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
• Marsilea crenata
• Marsilea hirsuta
• Cryptocoryne parva
• Cryptocoryne brown
• Cryptocoryne green
• Anubias mini
• Colombo
• Sterkruid
• VALLISNERIA NANA
• ROTALA WALLICHII

Hoe lang heb je dit probleem al?
2 weken

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Sinds 1 week heb ik het volgende gedaan:
• Licht intensiteit verlaagt naar 7 uur per dag.
• Geprobeerd de waterstroom te verhogen
• Gestopt met toevoegen van de plantenvoeding alleen voeg ik nog fosfaat toe.
• Meest aangetaste bladeren verwijderd.

De vraag: Ik wil graag van de baardalg af. Naast wat ik tot nu toe heb gedaan, wat moet en kan ik nog meer doen?
Ik weet dat het een hardnekkig soort alg is. En dat het tijd kost. Maar ik heb het gevoel dat de baardalg zich verspreidt.
Op welke wijze kan ik dit tegen houden?

Alle tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • Baardalg op Cryptocoryne brown.jpg
    Baardalg op Cryptocoryne brown.jpg
    161.3 KB · Weergaven: 104
  • Baardalg op Hirusuta.jpg
    Baardalg op Hirusuta.jpg
    159.1 KB · Weergaven: 108
  • Baardalg op marsilea.jpg
    Baardalg op marsilea.jpg
    139.3 KB · Weergaven: 128
  • Baardalg op rotala Wallichii 2.jpg
    Baardalg op rotala Wallichii 2.jpg
    180 KB · Weergaven: 110
  • Baardalg op ROTALA WALLICHII.jpg
    Baardalg op ROTALA WALLICHII.jpg
    170.9 KB · Weergaven: 108
  • Baardalg op VALLISNERIA NANA.jpg
    Baardalg op VALLISNERIA NANA.jpg
    150.2 KB · Weergaven: 106
  • Dropchecker baardalg.jpg
    Dropchecker baardalg.jpg
    125.9 KB · Weergaven: 132
Hallo Allemaal,

Zie bovenstaand het bericht over baardalg. Waar ik graag wat hulp bij zou kunnen gebruiken.
Daarnaast nog het volgende, in mijn beleving heb ik voldoende waterstroom en oppervlakte beweging. En toont de kleur van de dropchecker dat er voldoende co2 in het water zit,
De dropchecker heb ik de afgelopen week op verschillende plaatsen gehad om te checken of daar ook voldoende co2 aanwezig was.

Ik probeer nog een video up te loaden zodat de waterstroom ook duidelijk wordt.

ALvast bedankt voor het meedenken.
 
Hallo Allemaal,

Bijgaand nog wat video's ter verduidelijking.
Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Aquarium video 1.mp4
    16.1 MB
  • Aquarium video 2.mp4
    15.7 MB
  • Aquarium video 3.mp4
    11.3 MB
Klopt het dat je nu nog nh3/4 meet? Dat is een boost voor algen en kan het eventueel verklaren. Heb je met deze bodem de eerste weken ververst zoals door de fabrikant wordt aangegeven?
 
Op de foto van de Marsilea lijkt de alg meer op staghorn. Wat ook wel overeenkomt met wat Jessicapilon zegt.
 
Je dropchecker mag wel wat groen/geler en zet deze aan de kant van je lily.
Zou iets minder licht geven en de wekelijkse waterwissels naar de 50% brengen want de NO3 en PO4 is net even te hoog.
 
Je dropchecker mag wel wat groen/geler en zet deze aan de kant van je lily.
Zou iets minder licht geven en de wekelijkse waterwissels naar de 50% brengen want de NO3 en PO4 is net even te hoog.

Dat met het oog op nitraat en fosfaat wat in de soil zit?
 
Dat met het oog op nitraat en fosfaat wat in de soil zit?
Als je een ADA soil gebruikt met de voeding van ADA moet je jezelf wel aan de aanbevolen targets houden.
NO3 en PO4 mogen dan nauwelijks meetbaar zijn met een watertest. (NO3 niet hoger dan 5-10 en PO4 nooit hoger dan 0.1-0.5)
Dus TS zit aan de max wat betreft de dosering
 
Hallo Allemaal,

Zie bovenstaand het bericht over baardalg. Waar ik graag wat hulp bij zou kunnen gebruiken.
Daarnaast nog het volgende, in mijn beleving heb ik voldoende waterstroom en oppervlakte beweging. En toont de kleur van de dropchecker dat er voldoende co2 in het water zit,
De dropchecker heb ik de afgelopen week op verschillende plaatsen gehad om te checken of daar ook voldoende co2 aanwezig was.

Ik probeer nog een video up te loaden zodat de waterstroom ook duidelijk wordt.

ALvast bedankt voor het meedenken.
Je claim dat er voldoende waterbeweging is mag op het eerste gezicht kloppen maar waterbeweging is iets anders dan een goede waterdistributie.
Zo zie ik op je filmpjes veel CO2 belletjes bovenin je bak gejaagd worden. Ook zie ik inderdaad nogal wat waterbeweging op het wateroppervlak. Mijn advies zou zijn; zorg voor een waterrimpeling op het wateroppervlak, niet meer dan dat, jouw beweging is te veel. Je zal ook veel nodeloos CO2 verlies hebben, de bellen worden door de bak "gejaagd", als eerder gezegd, en blijven eigenlijk bovenin je bak waardoor de uitwisseling met de bovenlaag, en dus CO2 verlies, via je wateroppervlak eenvoudig wordt. Je zou moeten proberen om je water/CO2 contact te verlengen door je CO2 rustiger in dieper water te brengen. Hierdoor verbetert ook de opname mogelijkheid door je planten. Creëer ook en vooral waterdistributie over je bodem!
 
Ik zie dat de tabel niet helemaal goed is gekopieerd. Vandaar hierbij een iets duidelijker tabel.

Datum PHKHGHNH3NO2NO3PO4
6-3-2020​
8​
5 DH6 DH0,5 MG/L0,0 MG/L10 MG/L0,5 MG/L

Ik heb mij gehouden aan de waterwisseling zoals de fabrikant.
Ik voeg nu nog dagelijks 2-3 ML fosfaat toe om deze op 0,5 MG/L te krijgen. Deze was in het begin te laag. ( zal ik daar nu mee stoppen?)
Daarnaast is het Nitraat gehalte 10 MG/L en het ammoniak gehalte 0,0 MG/L

Elke week voer ik een water test uit om deze in de gaten te houden. Het enige wat afgelopen week is gestegen was de PH. Deze was eerst 7 en nu 8.
Daarnaast ververs ik elke week bijna 50% van het water ik kan dit op precies 50% gaan doen.

Wat betreft de andere plantenvoeding stoppen of mee doorgaan (kalium, ijzer, Magnesium)
 
Je claim dat er voldoende waterbeweging is mag op het eerste gezicht kloppen maar waterbeweging is iets anders dan een goede waterdistributie.
Zo zie ik op je filmpjes veel CO2 belletjes bovenin je bak gejaagd worden. Ook zie ik inderdaad nogal wat waterbeweging op het wateroppervlak. Mijn advies zou zijn; zorg voor een waterrimpeling op het wateroppervlak, niet meer dan dat, jouw beweging is te veel. Je zal ook veel nodeloos CO2 verlies hebben, de bellen worden door de bak "gejaagd", als eerder gezegd, en blijven eigenlijk bovenin je bak waardoor de uitwisseling met de bovenlaag, en dus CO2 verlies, via je wateroppervlak eenvoudig wordt. Je zou moeten proberen om je water/CO2 contact te verlengen door je CO2 rustiger in dieper water te brengen. Hierdoor verbetert ook de opname mogelijkheid door je planten. Creëer ook en vooral waterdistributie over je bodem!



Ik had al het gevoel dat ik veel CO2 verloor omdat bijna alles direct naar boven wordt geblazen.

Wat is wijsheid om te doen?
Ik heb nu een inline diffuser deze kan ik niet lager plaatsen. Zal ik overstappen op een diffuser die in de bak hangt?
Wat kan ik doen om meer water rimpeling op het oppervlakte te krijgen?
En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer waterdistributie over de bodem krijg?

Alvast dank voor het meedenken.
 
Je dropchecker mag wel wat groen/geler en zet deze aan de kant van je lily.
Zou iets minder licht geven en de wekelijkse waterwissels naar de 50% brengen want de NO3 en PO4 is net even te hoog.

Ik zal de dropchecker aan de andere kant zetten. Daar zat hij vorige week en kleurde ongeveer dezelfde kleur. Dank voor de tip
 
Op de foto van de Marsilea lijkt de alg meer op staghorn. Wat ook wel overeenkomt met wat Jessicapilon zegt.
Ik had nog niet eerder gehoord van de staghorn alg. Heb hem even opgezocht en dat zou het ook wel kunnen zijn. Vind het ook wel lijken op baard alg.
Ter info ik had op 16 februari inderdaad een ammoniak piek met de waarde van 2,0 MG/L tot 5,0 MG/L wat waarschijnlijk is ontstaan doordat het inflow van de lillypipe verstopt zat met komkommer resten.

Heb daarna wel direct het water ververst en de lilly pipe schoongemaakt waarna ik direct het water heb getest op ammoniak. Zou dit van invloed kunnen zijn op de ontstane baardalg of staghorn? De Piek kan niet langer dan 3 tot 4 dagen hebben geduurd.
 
Het lijkt ook wel veel op elkaar. Zover ik weet heeft staghorn vertakkingen (zoals een herten gewei) en baard alg niet. Nu ik wat inzoom op wat andere foto's zie ik die vertakkingen op meer foto's. Wat niet uitsluit dat er ook baardalg is.

Een NH3/4 piek zou ook heel goed die staghorn verklaren.

De ander hierboven gegeven tips zou ik zeker niet in de wind slaan. Betere circulatie/co2 verspreiding kan zowel staghorn als baardalg verhelpen/voorkomen.

Ervaring met de gebruikte bodem heb ik niet.
 
Baardalg zijn meer kleine grijzige plukjes wat op een baardje lijkt en de Staghorn is vaak wat lager met inderdaad de nodige vertakkingen.

 
Ik had al het gevoel dat ik veel CO2 verloor omdat bijna alles direct naar boven wordt geblazen.

Wat is wijsheid om te doen?
Ik heb nu een inline diffuser deze kan ik niet lager plaatsen. Zal ik overstappen op een diffuser die in de bak hangt?
Wat kan ik doen om meer water rimpeling op het oppervlakte te krijgen?
En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer waterdistributie over de bodem krijg?

Alvast dank voor het meedenken.
In "Het Handige Tips Topic", zie hieronder, zie hoe ik werk met een Spraybar over de gehele achterzijde. Even scrollen om mijn plaatsing op te zoeken. Dat geeft misschien antwoordt op je vragen.
 
In "Het Handige Tips Topic", zie hieronder, zie hoe ik werk met een Spraybar over de gehele achterzijde. Even scrollen om mijn plaatsing op te zoeken. Dat geeft misschien antwoordt op je vragen.
Ik ga even zoeken! In ieder geval bedankt
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan