Last van (draad?)algen (EI-methode)

S

Skep

Guest
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Aquariummaat: 101x41x50 cm. Aquarium draait vanaf 9 februari 2016 met 2 Echinodorus Bleheri. Op 16 februari 2016 heb ik nieuwe planten toegevoegd

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
pH: 6,5
KH: 6
PO4: 0,5
No3: 25 mg/l
CO2: Continueindicator groen

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
1x per week 50% (EI-methode)

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Volgens EI-methode

Voeg je CO2 toe aan het water?
Ja

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Nee

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Mijn licht staat aan van:
11:00u - 14:00u
18:00u - 23:00u

1x T5 45 watt Juwel Day van 9000 Kelvin
1x T5 45 watt Juwel Nature van 4100 Kelvin

Zullen ongeveer 4 � 5 jaar oud zijn.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Ik denk draadalg

Heb je een foto van je aquarium en de algen?


RpMshBioEF9AWFPFJ3E68spNw6VnDzMu.jpeg


Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?

- Echinodorus Bleheri
- Staurogyne Repens
- Echinodorus Parviflorus
- Bacopa Myriophylloides
- Cabomba Aquatica
- Limnobium Laevigatum

Hoe lang heb je dit probleem al?
2 � 3 weken

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?

E�n uur minder licht
-----------------

Iemand enig idee wat mijn volgende stap moet zijn? Ik word er een beetje moedeloos van.
 
Zit het ook op de andere planten en heb je voldoende stroming in je bak? Voldoende co2 wil vaak nog niet zeggen dat ook de stroming goed is.
De alg lijkt me ook vertakt toe en dan zou het Staghorn kunnen zijn. Zoals ik het bekijk is het een vertakte alg.

http://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg
 
jessicapilon zei:
Zit het ook op de andere planten en heb je voldoende stroming in je bak? Voldoende co2 wil vaak nog niet zeggen dat ook de stroming goed is.
De alg lijkt me ook vertakt toe en dan zou het Staghorn kunnen zijn. Zoals ik het bekijk is het een vertakte alg.

http://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg

Het zit veel op mijn hout, verder vooral op de planten waar het door de stroming in terecht komt (dus planten waar makkelijk dingen in kunnen blijven hangen). Ik heb naar mijn idee voldoende stroming in mijn bak, zie in ieder geval grootste gedeelte van mijn planten + algen op het hout in beweging.

Ik kan mij trouwens niet vinden in de Staghorn alg. Het lijkt op de foto's van draadalg maar dan donkerder van kleur.
 
En is het ook vertakt?? Doordat het vuil blijft hangen krijg je waarschijnlijk plaatselijk meer vervuiling wat weer een boost voor algen kan zijn.
Heb je dan veel vuil in de bak want een goede filter zou dat toch moeten afzuigen??
 
jessicapilon zei:
En is het ook vertakt?? Doordat het vuil blijft hangen krijg je waarschijnlijk plaatselijk meer vervuiling wat weer een boost voor algen kan zijn.
Heb je dan veel vuil in de bak want een goede filter zou dat toch moeten afzuigen??

Er zitten nog geen vissen in, qua vuil vind ik het meevallen. Hier en daar wat verdwaalde blaadjes of losse algen die rondzweven. Verder heb ik de JBL CristalProfi e1501 Greenline met 1400 l/h pompcapaciteit. De uitstroom heb ik daarom tot ongeveer de helft geknepen ivm ontzettende harde stroming.
 
Als het niet vertakt is dan is het waarschijnlijk draadalg en een co2 probleem. Ik durf het niet te zeggen aan de hand van je foto.
Weet je ook de nh3/4 en de no2?
 
jessicapilon zei:
Als het niet vertakt is dan is het waarschijnlijk draadalg en een co2 probleem. Ik durf het niet te zeggen aan de hand van je foto.
Weet je ook de nh3/4 en de no2?

Volgens mij niet vertakt, als ik naar mijn hout kijk lijken het net allemaal haren die ieder voor zich groeien.

NH3/NH4: 0 mg/l
NO2: 0 mg/l
 
Maar zou ik dan proberen om richting geel te gaan op mijn continueindicator? Heb het idee dat het groen nu eerder aan de blauwe kant dan de gele kant hangt.
 
Ja hij mag echt wel lichtgroen zijn denk ik.
 
jessicapilon zei:
Ja hij mag echt wel lichtgroen zijn denk ik.

Ik ga is het een en ander proberen. Bedankt voor je snelle antwoorden!
 
Lijkt mij een gevalletje van "Synedra".
Zoveel mogelijk blijven wegnemen, en als het moet een kuur met carbo of waterstofperoxide. De komende tijd ook wat meer verversen.
 
backplay zei:
Lijkt mij een gevalletje van "Synedra".
Zoveel mogelijk blijven wegnemen, en als het moet een kuur met carbo of waterstofperoxide. De komende tijd ook wat meer verversen.

Ik heb hier op het forum gezocht op Synedra, en het lijkt er inderdaad op. Ik ververs wekelijks 50% water volgens de EI-methode en tijdens de verversing probeer ik zo veel mogelijk weg te halen.
Als ik het goed begrijp is er geen duidelijke oorzaak van Synedra te noemen?
Is het aan te raden om carbo of waterstofperoxide te proberen? En hoeveel/hoe vaak?
 
Deze hebben we vaker zien langskomen en ik zou de oorzaak zo niet weten.
Bij deze algensoort had ik dan ook geheel niet stilgestaan. Gelukkig zien we hem ook niet zoveel.
 
Skep zei:
backplay zei:
Lijkt mij een gevalletje van "Synedra".
Zoveel mogelijk blijven wegnemen, en als het moet een kuur met carbo of waterstofperoxide. De komende tijd ook wat meer verversen.

Ik heb hier op het forum gezocht op Synedra, en het lijkt er inderdaad op. Ik ververs wekelijks 50% water volgens de EI-methode en tijdens de verversing probeer ik zo veel mogelijk weg te halen.
Als ik het goed begrijp is er geen duidelijke oorzaak van Synedra te noemen?
Is het aan te raden om carbo of waterstofperoxide te proberen? En hoeveel/hoe vaak?
De oorzaak kan erg verschillen en is soms helemaal onduidelijk. Heb het al gezien in bakken met CO2 en alle toeters en bellen, en weelderige plantengroei. Wat wel duidelijk is, is dat het een echt kan kreng zijn.
Heb je planten verzet of iets anders in die trend gedaan voor dat de algen verschenen?
Het weghalen kan je best dagelijks doen, en desnoods doe je een kleine dosis carbo op die plek. En voor de rest wat geduld.
Als je het agressief wil aanpakken en er ineens vanaf wil zijn kan je DIT toepassen.
Een leger Japonica's kan ook wel eens helpen.
 
Terug
Bovenaan