Wat is er nieuw

Last van kaamlaag?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
Al een tijdje had ik last van een hardnekkige kaamlaag, een blauwig vettig laagje op het oppervlak. Nog nooit last van gehad sinds dat de bak staat, nu 3 jaar. Van alles geprobeerd, stroming veranderd, vaker water verversen, oppervlakte flink laten bewegen, filter reinigen.....niks hielp.

Totdat ik dit apparaatje tegenkwam:

https://www.youtube.com/watch?v=IXWjY6e4v0Y

Binnen 5 minuten was de kaamlaag weg, en dat nu al een week!

Blijft bij mij wel de vraag waar die kaamlaag opeens vandaan kwam/komt? Ik weet wel zeker dat ik als ik het apparaatje weer eruit haal de kaamlaag weer zal verschijnen.

Meestal komt een kaamlaag door een onevenwichtig bacteriehuishouden.
Ben je veranderd van filter of zo?
Overbezetting in het visbestand of een te oude(lees slechte) bodem kan ook een oorzaak zijn.

JurgenD zei:
Meestal komt een kaamlaag door een onevenwichtig bacteriehuishouden.
Ben je veranderd van filter of zo?
Overbezetting in het visbestand of een te oude(lees slechte) bodem kan ook een oorzaak zijn.

Filter is nog steeds de tetratec 1200ex. Geen overbezetting in het visbestand, eerder onderbezetting op dit moment.

Bodem kan wel de oorzaak zijn, ligt er nu 3 jaar in. Ik was sowieso al van plan de bak deze zomer uit elkaar te halen en te voorzien van een nieuwe bodem.

Prettig natuurlijk dat de skimmer werkt, maar zou je niet liever hebben dat je de onderliggende oorzaak wist op te sporen en te verhelpen?
Kaamlaag is uiteindelijk namelijk niet meer dan een gevolg. Als je pecht hebt heeft de oorzaak van dat gevolg nog mogelijke andere gevolgen, die niet zo eenvoudig op te lossen zijn.

Ik bedoel niet welk merk van filter, maar eerder de opbouw met welke materialen.
Tetra, Eheim, Sera, Sunsun. Ze gaan allemaal uw bak filteren. 🙂

JurgenD zei:
Ik bedoel niet welk merk van filter, maar eerder de opbouw met welke materialen.
Tetra, Eheim, Sera, Sunsun. Ze gaan allemaal uw bak filteren. 🙂

Nog steeds dezelfde inhoud na 3 jaar. Bioballen, keramische pijpjes, sponzen en die witte fijnvliesjes. Filter gaat eens in de 4-5 maanden open en dan spoel ik alles met lauw water lichtjes schoon en vervang ik de witte vliesjes.

Mascha&Ivo zei:
Prettig natuurlijk dat de skimmer werkt, maar zou je niet liever hebben dat je de onderliggende oorzaak wist op te sporen en te verhelpen?
Kaamlaag is uiteindelijk namelijk niet meer dan een gevolg. Als je pecht hebt heeft de oorzaak van dat gevolg nog mogelijke andere gevolgen, die niet zo eenvoudig op te lossen zijn.

Ja de oorzaak probeer ik zeer zeker te achterhalen. Ik vermoed de bodem van 3 jaar oud, dit is grove kiezel. Zie foto.

vC5PdOsduuVQx3AFGbqKoKlak1XvqCl6.jpeg

Rogerke45 zei:
Nog steeds dezelfde inhoud na 3 jaar. Bioballen, keramische pijpjes, sponzen en die witte fijnvliesjes. Filter gaat eens in de 4-5 maanden open en dan spoel ik alles met lauw water lichtjes schoon en vervang ik de witte vliesjes.
Dat lijkt me helemaal niet verkeerd.

Misschien wel de bodem dan. Al kan ik dit niet garanderen.
Maar gezien de rest top is en zover ik weet je een goeie plantengroei hebt kan het bijna maar dat meer zijn?

JurgenD zei:
Rogerke45 zei:
Dat lijkt me helemaal niet verkeerd.

Misschien wel de bodem dan. Al kan ik dit niet garanderen.
Maar gezien de rest top is en zover ik weet je een goeie plantengroei hebt kan het bijna maar dat meer zijn?

Planten groeien idd erg goed, ze assimileren net zo als jouw planten. Wel wat last van zwarte aanslag op langzaam groeiende planten.

Maar de bodem gaat er komende maand uit, ik denk ook dat die de kaamlaag veroorzaakt omdat al het vuil weg zakt in de grove kiezel. Ik heb de bodem nog nooit afgeheveld in 3 jaar tijd, alle vuil zakt erin weg. De bodem zal nu wel verzadigd zijn vrees ik......

Sinds kort heb ik precies het zelfde probleem. kaamlaag op het water en op deze kaamlaag groeit ook nog eens alg waardoor de hele oppervlakte groen is en dit word steeds dikker.

Ben al zeker 3 maanden bezig om het weg te krijgen. stroming staat goed en de oppervlakte is goed in beweging.
Ook groeien mijn planten gewoon goed en gebruik de Ei methode. Elke dag voeg ik plantenpracht toe 1,7 ML PD. (110 liter aquarium)

aquarium is ook voorzien van co2.

het is afgelopen maand 2 weken weg geweest, zo snel als het er was was het toen ook weer weg. 2 weken later was het weer aanwezig.

inmiddels word ik er toch wel vrij moedeloos van. zelf zat ik er aan te denken om een stromingspompje te kopen om het wateroppervlakte nog meer in beweging te krijgen of zoals hier al vermeld een afschuimer om de oppervalkte schoon te krijgen.

Echter lost dit niet het probleem op.

Heeft er nog iemand suggesties wat het zou kunnen zijn?

Dat kan o.a. door de chemicali�n komen die gebruikt worden bij de EI. Er zitten meestal ook wat onzuiverheden in, en als die dan aan het oppervlak gaan drijven krijg je een hele kolonie bacteri�n die dat gaat verwerken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan