Last van puntalg

Molly.be

Well-known member
Lid geworden
9 november 2019
Berichten
67
Leeftijd
23
Goedemorgen allemaal

Ik heb al een paar dagen last van puntalgen. Vooral op echinodorus en mijn ruit. Gisteren heb ik het weggeschrapt van de ruit, maar natuurlijk is dit geen avance. Ik laad de lampen max 8uur branden: morgens van 8uur tot 10uur wanner ik ze eten geeft en dan 's avonds van 20uur tot ongeveer 1uur. Het zijn de led lampen van juwel. Oh ja mijn aquarium is 160l van juwel. Ik voeg 1maal per week EL profito en heb kleitabletten onder de planten.

Kunnen jullie me iets aanraden? Ik heb gehoord dat dit vaak komt door CO² tekort. Kan dat? Maar ik kan voorlopig geen CO² systeem aanschaffen. Mss wel in de toekomst?. Maar kunnen jullie mij toch iets aanraden? Een medicatie ofso?

Ik hoor het graag

Mvg
 
Weet je alle waterwaarden ook toevallig? Vaak komt de harde puntalg ook door een po4 tekort al dan niet samen met co2. Heb je een foto van de bak en de alg?
 
Mijn puntalg verdween toen ik fosfaat toevoegde. Ik gebruik het nu als indicatie dat ik het water moet meten op tekorten. Zit er fosfaat in je plantenvoeding? Groetjes!
 
Mijn puntalg verdween toen ik fosfaat toevoegde. Ik gebruik het nu als indicatie dat ik het water moet meten op tekorten. Zit er fosfaat in je plantenvoeding? Groetjes!
Fosfaat zit niet in Profito.
 
Aha! Nou, naar de winkel (na het testen vh water dan, kijken of het idd een po4 tekort is hihi). Het duurde bij mij echt ff voor ik de oplossing had. Ik heb plantenvoeding van dennerle. Zag de alg, ik voegde meer voeding toe. Alg bleef aanwezig. Plantengroei stagneerde. Nog meer voeding! Nog steeds alg, whaaaaaa! En toen las ik de bestanddelen en zag ik dat er geen fosfaat in zat??? Duhhhh... los gekocht, toegevoegd; m’n hele bak begon te bruisen Van de assimilatie en paar dagen later was alles weer in evenwicht.
 
Weet je alle waterwaarden ook toevallig? Vaak komt de harde puntalg ook door een po4 tekort al dan niet samen met co2. Heb je een foto van de bak en de alg?


De waardes ga ik straks met jbl druppeltest meten.

Hier zijn de gevraagde foto's. Ik hoop dat ze duidelijk zijn. Ahn ja er zijn volgens mij geen ziektes of andere algen, want ik heb maandenlang geen sterfgevallen.
20200721_120226.jpg
20200721_120226.jpg
20200721_120241.jpg
20200721_120226.jpg
20200721_120249.jpg
20200721_120226.jpg
20200721_120241.jpg
20200721_120249.jpg
 
Mijn puntalg verdween toen ik fosfaat toevoegde. Ik gebruik het nu als indicatie dat ik het water moet meten op tekorten. Zit er fosfaat in je plantenvoeding? Groetjes!

Volgens mij zit er in profito geen PO4, maar bij mijn laatste test had ik geen tekort aan.
 
Ik zie hier ook niet echt groene puntalg in, if I’m honest! Groene puntalg is bijna neongroen (bij mij dan hoor). Misschien weet een ander lid wel wat het is groetjes!
 
Ok hier zijn de waardes.

Temp: 26°C
KH: 6°dKH
pH: 7.4
GH: >35°dGH
NH4: 0.0mg/l
NO2: 0.0mg/l
O2: 10mg/l
NO3: >50mg/l
PO4: 1.8 mg/l
SIO2: 1.8mg/l
CO2: 5mg/l

De planten doen het goed. Ik heb bijna elke week een nieuwe blaadje. De vissen doen het ook goed.

Oh ja gemeten met JBL Professional analysis.
 
Ik zie hier ook niet echt groene puntalg in, if I’m honest! Groene puntalg is bijna neongroen (bij mij dan hoor). Misschien weet een ander lid wel wat het is groetjes!

Toch bedankt! ?
 
Puntalg zie je vaak op oppervlaktes waar veel licht op valt zoals de ruiten. Je echinodorus wil graag voeding opnemen uit de bodem in plaats van uit het water. Plaats daar wat goede bodemvoeding onder zoals de osmocote capsules van tuinkabouter (forumlid) of ergens uit een winkel. CO2 is niet altijd het antwoord, heb hier genoeg in het water maar toch puntalg op de ruiten. Vooral in de zomer dus ik ga er gewoon vanuit dat daar veel licht valt en glas heeft geen natuurlijke afweer zoals planten die hebben.

Verder heb je de lampen niet te lang aan staan maar je hebt ze welaan staan tot lang nadat het daglicht weg is. Begrijpelijk want dan ziet het er het mooiste uit en ben je ook thuis om te genieten, maar er is natuurlijk ook nog wel wat natuurlijk daglicht wat naar binnen valt waardoor ze eigenlijk dus nog wel best wat meer lichturen krijgen. Misschien kan je er voor in de avond een klein ledje inzetten met rood en blauw licht voor een avond en nacht effect?


Verder is je NO3 vrij hoog, daar doet puntalg het ook goed op. Een flinke bos snelgroeiers zoals hoornblad kan hierbij helpen samen met wat extra waterverversen.
 
Uitgaande van je waterwaarden denk ik dat de co2 aan de lage kant is en de oorzaak kan zijn van algen.
 
Verder is je NO3 vrij hoog, daar doet puntalg het ook goed op

Zover ik uit de waarden opmaak is die kleiner dan 50 dus dat is een erg royaal begrip. daarbij hebben de gebruikers van de EI ook vaak hoge no3 waarden maar dat geeft echt geen algen hoor.
 
Puntalg zie je vaak op oppervlaktes waar veel licht op valt zoals de ruiten. Je echinodorus wil graag voeding opnemen uit de bodem in plaats van uit het water. Plaats daar wat goede bodemvoeding onder zoals de osmocote capsules van tuinkabouter (forumlid) of ergens uit een winkel. CO2 is niet altijd het antwoord, heb hier genoeg in het water maar toch puntalg op de ruiten. Vooral in de zomer dus ik ga er gewoon vanuit dat daar veel licht valt en glas heeft geen natuurlijke afweer zoals planten die hebben.

Verder heb je de lampen niet te lang aan staan maar je hebt ze welaan staan tot lang nadat het daglicht weg is. Begrijpelijk want dan ziet het er het mooiste uit en ben je ook thuis om te genieten, maar er is natuurlijk ook nog wel wat natuurlijk daglicht wat naar binnen valt waardoor ze eigenlijk dus nog wel best wat meer lichturen krijgen. Misschien kan je er voor in de avond een klein ledje inzetten met rood en blauw licht voor een avond en nacht effect?


Verder is je NO3 vrij hoog, daar doet puntalg het ook goed op. Een flinke bos snelgroeiers zoals hoornblad kan hierbij helpen samen met wat extra waterverversen.


Voor de echinodorus heb ik kleitabletten. Sindsdien groeit die echt snel. Ik wil wel graag hoornblaadjes toevoegen, maar die worden dan opgegeten door mijn Siamese algeneters. Iets anders mss? En er valt geen directe zonlicht in mijn aquarium.

danku
 
Zover ik uit de waarden opmaak is die kleiner dan 50 dus dat is een erg royaal begrip. daarbij hebben de gebruikers van de EI ook vaak hoge no3 waarden maar dat geeft echt geen algen hoor.

> is groter dan, < is kleiner dan. Er staat dus dat het boven de 50 is. En teveel nutriënten in het water kan wel zeker alg veroorzaken, betekent niet dat het ook altijd zo is. Maar kijk maar wat de algenproblemen oplevert in de natuur: NO3 en PO4.
 
Voor de echinodorus heb ik kleitabletten. Sindsdien groeit die echt snel. Ik wil wel graag hoornblaadjes toevoegen, maar die worden dan opgegeten door mijn Siamese algeneters. Iets anders mss? En er valt geen directe zonlicht in mijn aquarium.

danku

Goed dat hij zo snel groeit, dan is de plant zelf in ieder geval wel oke. Zit het alleen op het oude blad of ook op het jonge?
Geen direct zonlicht =/= helemaal donker.
Je moet even wat andere snelgroeiers opzoeken. Paar voorbeelden: waterpest, vallisneria, eendenkroos
 
Zover ik uit de waarden opmaak is die kleiner dan 50 dus dat is een erg royaal begrip. daarbij hebben de gebruikers van de EI ook vaak hoge no3 waarden maar dat geeft echt geen algen hoor.

nee hoor. Ik bedoel dat het hoger dan 50 ligt.? Ik had mss beter zo genoteerd. Mijn excuses.
 
> is groter dan, < is kleiner dan. Er staat dus dat het boven de 50 is. En teveel nutriënten in het water kan wel zeker alg veroorzaken, betekent niet dat het ook altijd zo is. Maar kijk maar wat de algenproblemen oplevert in de natuur: NO3 en PO4.

Ja sorry je hebt gelijk dat is duidelijk groter en niet kleiner. Maar goed ik zou het eerder in tekorten dan in overschotten zoeken want een overschot geeft geen algen maar tekorten wel.
 
Goed dat hij zo snel groeit, dan is de plant zelf in ieder geval wel oke. Zit het alleen op het oude blad of ook op het jonge?
Geen direct zonlicht =/= helemaal donker.
Je moet even wat andere snelgroeiers opzoeken. Paar voorbeelden: waterpest, vallisneria, eendenkroos

Ik zou toch zeggen dat het bijna donker is: Sws zijn er GEEN zonnestralen. Die eten ook graag waterpest. Mss vallisneria.

Bedankt om mee te denken ?
 
Ja sorry je hebt gelijk dat is duidelijk groter en niet kleiner. Maar goed ik zou het eerder in tekorten dan in overschotten zoeken want een overschot geeft geen algen maar tekorten wel.

Dus volgens jou ligt het bij CO2 toch?
 
Gelet op de lage hoeveelheid denk ik dat wel en ik meen ook wat alg op de stenen te zien in de vorm van grijze plukjes baardalg maar dat is wat lastiger om goed te kunnen zien.
Ook is de distributie van belang dus verzeker je ervan dat deze goed is.
 
Gelet op de lage hoeveelheid denk ik dat wel en ik meen ook wat alg op de stenen te zien in de vorm van grijze plukjes baardalg maar dat is wat lastiger om goed te kunnen zien.
Ook is de distributie van belang dus verzeker je ervan dat deze goed is.

Nee hoor de stenen hebben geen algen. Dat is zeker. Ze hebben gewoon zwarte kleuren. wat bedoelt u met distributie eigenlijk?. Wat kan ik doen om mijn co2 te verhogen. Liefst geen co2 systeem.
 
Daarmee bedoel ik de verplaatsing van het water in de bak. Dus dat de stroming ervoor zorgt dat de voeding voor de planten overal goed komt en dat je geen plaatsen hebt waar niet voldoende komt. Dat soort plaatsten noemen ze ook wel deadspots.
 
Btw, je kan eens wat lezen over bio co2.
 
Je probleem, punt alg, wijst hier op een CO2 tekort. je zou zo rond de 22 mg/l moeten zitten. Je nitraat mag inderdaad drastisch naar beneden. Nu zie ik veel Javavaren in je bak. Dit plantje heeft een behoorlijke licht tolerantie. Indien mogelijk zou je de licht intensiteit kunnen verminderen. Als je niet kan dimmen zijn drijfplanten een beproeft middel.
 
Ok hier zijn de waardes.

Temp: 26°C
KH: 6°dKH
pH: 7.4
GH: >35°dGH
NH4: 0.0mg/l
NO2: 0.0mg/l
O2: 10mg/l
NO3: >50mg/l
PO4: 1.8 mg/l
SIO2: 1.8mg/l
CO2: 5mg/l

De planten doen het goed. Ik heb bijna elke week een nieuwe blaadje. De vissen doen het ook goed.

Oh ja gemeten met JBL Professional analysis.


Ik zat hiernet te denken en dacht, kan ik mss iets doen om mijn ph te verlagen naar +/-6.8? Dan heb ik ongeveer co2 van 29mg/l. is dat een optie. Ik las dat turf goed was om ph te verlagen. Ph van 6.8 is geschikt voor mijn vissen.

Ik hoor het graag ?
 
Is het normaal dat ik maar 3 druppels per minuut heb? Of is dit alleen in het begin?
 
Terug
Bovenaan