Last van veel alg

G

Gyon

Guest
Een vriend van mij die kan niet op zijn pc, daarom post ik voor hem ff de foto's.

Zouden jullie weten hoe hij van de algen af kan komen? En welke algen het zijn?
Meer info? vraag het en hij (bas voges) reageert.

De foto's:
764271gyon_0_82_img20140210wa0002.jpg

621295gyon_0_82_img20140210wa0003.jpg


471885gyon_0_82_img20140210wa0004.jpg


846664gyon_0_82_img20140210wa0005.jpg


219332gyon_0_82_img20140210wa0006.jpg


816796gyon_0_82_img20140210wa0007.jpg


163539gyon_0_82_img20140210wa0008.jpg


559112gyon_0_82_img20140210wa0009.jpg
 
wat zijn de water waardes?
 
Zijn bijna alle algen die je maar kan krijgen in een aquarium met als kwalijkste de blauwalg als ik het goed zie.

Wat is de inhoud van de bak welk filter hoeveel en welke vissen welke verlichting en hoelang staat dit aan geef je plantenvoeding zo ja wat en hoeveel precies hoeveel en vaak word er ververst weet je de waterwaarden?
 
Bedankt voor de snelle reacties,

Ik heb een rio125 met het standaardfilter, er zwemmen ongeveer 25 kleine crowntail Betta's in. De verlichting is geloof ik t5 en die staat aan van 8 tot 10 dus 14 uur. En ik geef geen plantenvoeding ik ververs om de 2 weeken maar dat is nu al wel iets langer geleden omdat ik het vrij druk heb gehad.

De waterwaarden:

NO3: 0
NO2: 0
GH: 14
KH: 4
PH: 7
CL2: 0,3
Het is gemeten met zo'n stripje dus het is iets minder nauwkurig als een druppel test
 
Je No3 =0 ? moet /mag 10 zijn.

Nu Po4. heb jij niet. mag 1 zijn.
OOk belangrijk,he.

En, 25 kleine betta,s? gaat dat nog goed?
 
Als eerste is 14 uur licht echt veel te lang en moet je echt omlaag doen.
Tja veel licht in combinatie met een langere tijd geen onderhoud dus een hoop afvalstoffen is vragen om problemen natuurlijk maar weet je nu zelf ook....
Met stripjes is er echt niks over de waterwaarden te zeggen want kan net zo goed wel iets nitraat of nitriet aanwezig zijn.

Ik zou echt zoveel mogelijk alg afzuigen en het hout afschrobben en hopelijk dat het met minder licht en verversen al stopt met groeien om te beginnen.
 
PO4 staat niet op mijn stripje. Hoe kan ik dan mijn No3 omhoog krijgen?
Maar de Betta's gaan hartstikke goed
 
Ik volg John in zn advies. Ik zou in de Rio125 eerst maar naar 8 a 9 uur licht teruggaan. Je hebt geen voeding haast in je bak. Ik zou dus zorgen dat er in ieder geval voldoende no3 en po4 aanwezig is en plantenvoeding voor de sporen.

Met 12mg/L houdt de co2 ook niet over maar dat kan voldoende zijn.
Ik zou dus eerst alles zoveel mogelijk algvrij maken en de bealgde bladeren verwijderen en desnoods een plant die geheel bealgd is verwijderen.
Daarna zorgen voor voldoende voeding en een goede stroming en max 9 uur licht.
Ook de bodem erg goed schoonzuigen ivm de blauwalg.
Eerst flink waterverversen en wekelijks minimaal 10%.
 
Dat wordt met druppels gemeten.
Maar de Betta's gaan hartstikke goed??
Ja,nog wel.

waarom heten ze kempvissen?
 
Hoeveel licht moet ik hem dan nu gaan geven?, Seabait
 
Ik zou terug naar max 9 uur. de no3 en po4 kun je verhogen dmv flesjes nitraat en fosfaat van bv Easylife. Ook kan het dmv poeders die jezelf kunt oplossen tot een stockoplossing.
Ik denk dat in dit geval even de kant en klare oplossing het gemakkelijkste is.
Een gemiddelde lfs verkoopt dat wel hoor.
 
Ok� hartstikke bedankt,
Ik heb plantenvoeding van tetra is dat goed?
 
Ja het merk maakt opzich niet veel uit hoor. De dosering staat er wel op denk ik en ik zou iets meer doseren.
Dan ben je zeker dat er geen tekort is.
 
Ook met 9 uur nog steeds veel licht..t5. Gecombineerd met weinig planten/snelgroeiers betekent kans op algen. Zie ook blauwalg meen ik. Te weinig onderhoud?
Werk aan de winkel. Aangetaste planten eruit..bodem afhevelen...filterwatten schoonspoelen en ik zou omgekeerde reflectoren bij de t5 lampen gaan gebruiken OF drijfplanten OF van pvcpijpen om de t5 lampen doen om wat schaduwplekken te maken.
 
Ja Peter ik begrijp je opmerking. Ik gaf ook eerst aan 8 tot 9 uur maar ja vaak vind men dit zo kort. Maar goed je moet het wel nu aanpakken ja.
Ook veel drijvers zou heel erg kunnen helpen bij deze verlichting. Ik heb dezelfde bak gehad en heb ook deervaring gehad dat je snel algen kan krijgen. Ik had de reflectoren er gewoon uit.
Als ik de bak zo zie dan denk ik ook dat de TS er beter aandoet om enkele planten geheel te verwijderen.
Als alles schoon en op orde is zorgen voor de nodige voeding en eventueel wat nieuwe plantjes.
 
Snelgroeiers zijn valisneria en cabomba toch? En kwa drijfplanten is dat kroos achtige goed? En als 9 uur nog veel is kan ik dan bv. om half 4 aan doen en dan om half 11 weer uit of is dat een beetje te extreem?
 
Ja dat zijn ook snelgroeiers hoor.
Als jij 7 uur voldoende is dan kun je dat proberen en als het goed gaat later het iets uitbreiden.
Het is altijd moeilijk om te bepalen of 7 of 8 nu de juiste verlichtingsduur is hoor. Ik had vaak de lampen 8 uur aan in de Rio125.
Als je even googeld op aquariumdrijfplanten dan zie je genoeg voorbeelden van leuke drijvers. Het echte eendenkroos kun je beter niet binnenhalen want dat is echt onkruid.
Ik denk echt dat je er niet aan ontkomt enkele planten weg te doen want zoals ik het zie zit er op bepaalde planten erg veel alg en dan hou je toch niks of haast niks van over.

Gewoon even goed aanpakken en een nieuwe start maken zeg maar met voldoende voeding en stroming en minder licht.
 
Nou ik ben nu druk bezig maar ik vraag me af, op mijn achterwant zit vrij veel bruin roode alg. hoe kan ik die er het beste afhalen? Zonder mijn achterwant te beschadigen.
 
Je zou het kunnen inspuiten met pure carbo in een spuitje. Daar kunnen rode algen slecht tegen.
Als je achterwand eruit kan dan goed inspuiten met carbo en een paar dagen goed laten drogen.
J zult zien dat de algen hierdoor snel afsterven namelijk.
Dit geldt dus voor de rode algen, maar ik vind het moeilijk te zien wat het precies is.
Zijn het kleine plukjes zeg maar?? Een soort dotjes dus??
 
Het ziet er een beetje uit als mos alleen dan een andere kleur
 
Ja dus wat lijkt op plukjes eigenlijk. Dan is het denk ik penseelalg en zou de carbo moeten kunnen werken.
Komt in de regel door een co2 tekort of slechte stroming waardoor er dode plaatsen ontstaan.
 
Terug
Bovenaan