Wat is er nieuw

last van zweefvuil

Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Leeftijd
47
Hallo, ik heb sinds 3 maanden een Fluval Flex bak waarbij het filtermateriaal en de pomp achter een wand zit "verstopt". Het is een 34 liter bak. Persoonlijk vind ik dat er best een grote spons inzit voor zo weinig liter. In die spons zitten twee gaten. In eentje zit een netje met keramische pijpjes en het andere gat was bedoeld voor zwarte kool, maar ook daar heb ik een netje met keramische pijpjes ingedaan.

Nu is het zo dat ik persoonlijk vind dat er veel zweefvuil in het aquarium zit, wat vooral op mijn planten gaat zitten. Ik gebruik een aqausoil van Dennerle en vraag me af of dat de boosdoener is. Het lijken namelijk wel zwarte stofjes die op de planten liggen. Het stoort me enorm.

Ik ververs elke week zo'n 25% van het water en zuig de bodem dan af door er licht overheen te gaan en tik even tegen de planten aan. Verder spoel ik de 3 mosballen die ik heb elke week even af, omdat ook daar dan veel stof op ligt. Ook maak ik mijn filterspons elke maand schoon in aqauriumwater. De netjes met de pijpjes schud ik dan de week daarna even uit in aquariumwater.

Ik heb er ook een plant om weggedaan (vederkruid heet het geloof ik), omdat ook die plant helemaal dichtslibte met stof en daardoor toch niet goed kon groeien. Is het nu normaal dat dat zo is of kan ik hier iets tegen doen? Schoner dan nu kan ik mijn aquaruim echt niet krijgen... Wel had ikk een stuk wit filtervlies toegevoegd aan het filter om de kleine deeltjes op te vangen, maar hierdoor wert de stroming van het water zo geremd dus dat heb ik weer verwijderd. Bij deze bak gaat het water van links naar rechts door de filterspons en niet van beneden naar boven. Misschien heeft dat er mee te maken? Ik kan daardoor niet werken met veel verschillende filtermateriaal bovenop elkaar nameijk.

Ik hoop dat iemand een ideetje heeft. Alvast bedankt!

Groetjes Gerda

Nog even een foto ter illustratie.
20200117_154527.jpg
20200117_154505.jpg

Valt toch heel erg mee. Ik zie maar één korreltje liggen.

Heren😀, dat korteltje is poep van een garnaal, maar als jullie de foto's even vergroten, zie je wat ik bedoel. De bladeren zitten echt onder het vuil.

Ik hoop jullie mening hierover nog te horen:thumbs:.

Groetjes Gerda

Heren😀, dat korteltje is poep van een garnaal, maar als jullie de foto's even vergroten, zie je wat ik bedoel. De bladeren zitten echt onder het vuil.

Groetjes Gerda

Dan moet je een aquarium vullen met nepplanten en vullen met gedistilleerd water. Je kan er nog een rubber eendje in laten drijven.

Groetjes Gerda
ik heb de foto vergroot en zie wat je bedoelt.
wapper eens met je handen langs de bladeren, gaat het eraf of zit het vast.
blijft het vast zitten dan denk ik aan beginnende algjes.

Rjoemman, als ik tegen de planten aan tik, gaat het meeste eraf, maar is het normaal dat er zoveel stof op planten blijft liggen?
Heb jij dat ook?
En als het wel beginnende alg is, aan welk soort moet ik dan denken?
Na het wapperen zit het er de volgende gewoon weer op namelijk. Vandaar dat ik soms denk aan alg.

En wat is er aan te doen als het gewoon stof is? Mankeert er dan wat aan het filter?

Groetjes Gerda

Laatst bewerkt:
Niks mis met je filter. Zet er een paar algeneters bij, die poetsen de planten af en toe.

Nee ik heb nergens last van behalve de stoute dames hier op het forum.
Ik heb helemaal geen aquarium namelijk.

Als het eraf valt is het stof uit je filter gok ik.
Misschien je filter uitlaat iets anders richten, maar eigenlijk mag daar geen stof uit komen.

Tommie, mijn bak is niet groot genoeg om er nog meer vissen bij te doen. Ik heb voor de algen 5 Japonica garnalen genomen, maar doordat zij ook eten meepikken van de vissen en zelf ook wel eens eigen eten krijgen, zijn ze veel minder actief dan verwacht.

Rjoemman, last van stoute vrouwen; je kan het erger treffen 😀. Wel ooit een aquarium gehad neem ik aan?

De filteruitlaten (het zijn er 2) heb ik afgesteld zoals het volgens een instructiefilmpje van Fluval zou moeten.
En aangezien ik mijn aquarium goed schoon houd elke week, kan ik me haast niet voorstellen dat er daar allemaal vuil uitkomt. Voor de zekerheid zal ik ze er zondag tijdens de verversing eens even afhalen om te bekijken.

Groetjes Gerda🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan