Last van Zweefvuil


ray79

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2010
Berichten
207
Leeftijd
44
Locatie
hengelo
Ik heb bij mijn nieuwe aquarium erg last van zwerfvuil hoe kan ik daar van af komen? Ik heb fluval fx6 erop staan en heb de bijde uitgangen een beetje naar boven gericht . Iemand een tip hoe er vanaf kom mischien 1naar beneden en 1 naar boven gericht of de ingang wat hoger in de bak plaatsen.? Iemand een idee wat ik er aan kan doen mijn bak is 140 x 80 x55 waterhoogte

Mvg
 
Ik denk dat de stroming wel meevalt als ik het zo bekijk,ik denk eerder dat de vuil niet naar beneden wordt opgezogen. En een filterdoek zoiets zit toch ook in de filter?
 
Ik denk dat de stroming wel meevalt als ik het zo bekijk,ik denk eerder dat de vuil niet naar beneden wordt opgezogen. En een filterdoek zoiets zit toch ook in de filter?
Filterdoek zit niet standaard in een filter. Sommigen gebruiken daarom ook wel filterwatten maar mijn voorkeur ligt bij filterdoek omdat het herhaald is te gebruiken en weinig ruimte wegneemt in je filter. Het houdt fijnere stofdelen tegen die dan dus niet terug in je bak geblazen worden.
 
Heb je dat sinds kort en heb je een duidelijke foto? Ik heb al wel meegemaakt dat het bacteriebloei is ipv zweefvuil dus vandaar mn vraag.
 
Mijn bak draait nou een week. Ik heb aquarium water van de oude bak en wat zand meegenomen . Ik heb de sponzen van mijn oude bak uitgeknepen in mijn nieuwe filter
20210502_125951.jpg


Ik weet niet of je het goed ziet. Maar het is in het echt iets slimmer
20210502_130818.jpg

De laatste is van boven maar je ziet het niet echt goed
 
Laatst bewerkt:
De onderste foto kan ik niet openen maar op de eerste lijkt het wel een kaamlaag en als je bak net draait is dat ook vaak niet zo raar.
 
Ok dus dat zal met de tijd weg moeten gaan maar er zitten ook klein stukjes rommel aan de oppervlakte die lastig zijn te fotograveren. Ik ga er elke dag met een netje doorheen aan de oppervlakte maar het lijkt niet echt minder te worden of moet ik daar gewoon geduld mee hebben? .en gaat het straks wel weg. Ik heb dit namelijk nog nooit gehad en omdat dit een aardige breede bak is dacht ik dat de stroming mischien niet goed is
 
Bacteriën zitten op je filtermateriaal niet in je water. Naar ik begrijp heb je geen oud filtermateriaal mee genomen dus ben je effectief je bak / filter nu aan het indraaien.

Hou je water waarden dus goed in de gaten want je bent veel bacteriën verloren. (Zal wel een deel in je zand zitten maar een groot deel van wat in je spons zat drijft nu op je wateroppervlak). En extra water wissel kan geen kwaad.

Grote kans dat dit dus komt door onbalans. En zich vanzelf oplost. Anders kan een power filter idd een goed idee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Een veel filtervlies in je filter kan ook wonderen doen trouwens
 
Ok bedankt voor de antwoorden ik zal het in de gaten houden . En zn filterdoek is dat er ook voor de fx6? Of moet je dat gewoon op maat maken en er boven op leggen.?
 
Zou een wavemaker ook een optie zijn voor extra stroming ? Ik heb er nog 1tje liggen van mijn zoutwater bakje die ik ooit had
 
In mijn ervaring is het zorgen voor extra stroming niet een oplossing voor zweefvuil! In tegendeel zelfs.
Ben ik met Ben eens want dan zal losse troep en deeltjes nog sneller in de waterkolom terecht komen. Zelf heb ik jaren geleden gewoon een SF Aquaflow 100 in de bak erbij geplaatst voor een week en die vangt ook veel fijn vuil op als je deze vult met bv watten.
 
Ben ik met Ben eens want dan zal losse troep en deeltjes nog sneller in de waterkolom terecht komen. Zelf heb ik jaren geleden gewoon een SF Aquaflow 100 in de bak erbij geplaatst voor een week en die vangt ook veel fijn vuil op als je deze vult met bv watten.
Had dacht ik een superfish 50 met een stuk buis eronder met fleece.
Dat was al voldoende voor m’n grote bak
 

Terug
Bovenaan