lavasteen bewerken?


J

Jeanine

Guest
Hallo, ik heb vanmiddag een prachtige lavasteen van de Etna gekregen voor in mijn aquarium maar moet ik deze ergens mee behandelen alvorens ik hem in aquarium plaats ?
 
Even goed spoelen.
Dan in de bak zetten.
 
Oh dank je Bertus! Hij lijkt me wel scherp op sommige plekken..deze worden toch vaker in aquariums gebruikt,he?...doet toch nix met water waardes?
 
Ja,scherp zijn ze wel,is uit een vulkaan ,he.
kijk of je hem kunt ontscherpen.
Water gebeurt niets mee.

Lava stenen zijn er in vele variaties zo heb je massieve en poreuze stenen.
Voor een cichliden aquarium zijn de poreuze stenen minder geschikt aangezien er veel onzuiverheden in blijven zitten, tevens hebben deze stenen soms scherpe randjes waaraan een vis zich kan verwonden.
Voor een planten bak zijn ze ideaal aangezien de planten zich goed kunnen wortelen in de stenen.
Lavasteen geeft geen stoffen af aan het water, waardoor de waterwaardes worden verandert.
 
Ik kook stenen altijd eventjes, just in case. Maar goed, ik haal ze ook gewoon bij een tuincentrum.
De lavastenen staan hier in een West-Afrika bak waar de dwergklauwkikkers veel over klauteren en de australe's in de mossen (op het steen) paren. Ik heb nog geen verwondingen door de stenen gezien.
 
Tja lavasteen.... Beter gezegd vulkanisch gesteente. Komt is vele soorten en maten daar kan ej zo ongezien niet van zeggen of het wel of geen kwaad kan.
 
Lavasteen is vulkanisch gesteente inderdaad maar niet al het vulkanisch gesteente is lavasteen...
Lavasteen is ook heel makkelijk te bewerken,met een hele grove vijl kan je scherpe kanten van de steen vijlen.
 
Als we het over dat bruinrode poreuze spul hebben wat we er in aquariumland onder verstaan meestal hebben we het iig over hetzelfde. Hoe dan ook een zuurtest zou ik iig doen En het zoeten van de scherpekantjes lijkt mij ook een prima ID.
 
Lavasteen is lavasteen inderdaad! ;) m'n punt was over je opmerking dat je deze steen beter gewoon bij z'n eigen naam kan noemen en een verzamelnaam juist niet beter gezegd is.
Zelfde als zeggen,Kardinaaltetra... beter gezegd scholenvis.
 
MauriceM zei:
Als we het over dat bruinrode poreuze spul hebben wat we er in aquariumland onder verstaan meestal hebben we het iig over hetzelfde. Hoe dan ook een zuurtest zou ik iig doen En het zoeten van de scherpekantjes lijkt mij ook een prima ID.

Wat bedoel je precies met de zuurproef Maurice ?

Ik kan me vergissen, maar vulkanisch gesteente KAN volgens mij overigens allerlei metalen / stoffen (zwavel, salpeter e.d.) bevatten die minder goed zijn voor vissen. Volgens mij is hierdoor niet ieder vulkanisch gesteende / lava zondermeer geschikt.

Groet,
Aad
 
Om zeker te zijn dat er geen onverhoopte kalk in zit (tenzij je dta juist wil) Kun je er wat zoutzuur op druppelen geeft dat schuim heb je er kalk in.
 
In lavasteen zit geen kalk,hoor. En helemaal de rode niet.
 
Als iemand beter slaapt door even dat testje te doen moeten we hem zijn nachtrust niet gaan ontzeggen ;)

~ Ivo
 
Dat is waar, Waar woont hij/zij, heb ook nog een emmer.
 
Jeanine zei:
Hallo, ik heb vanmiddag een prachtige lavasteen van de Etna gekregen voor in mijn aquarium maar moet ik deze ergens mee behandelen alvorens ik hem in aquarium plaats ?


Kan je hem laten zien? Janine.
Of heeft hij geen oogjes?
 

Terug
Bovenaan