Wat is er nieuw

Lavasteentjes gamma in bodem?

Ja hoor, dat kan goed. Al blijft het denk ik (op de lange termijn) niet overal netjes onderin liggen als je er een fijner substraat overheen gooit.

Ja hoor, dat kan goed. Al blijft het denk ik (op de lange termijn) niet overal netjes onderin liggen als je er een fijner substraat overheen gooit.
In netjes gaat dat beter, maar zijn die steentjes goed schoon? Omdat ze niet specifiek voor aquariumdoeleinden zijn? Zitten er geen enge stoffen aan? Ik weet het niet hoor, misschien een paar keer met schoon water uitkoken?

Van dit soort stenen verwacht ik niet dat er veel verontreiniging aan te pas komt. Het materiaal is van zichzelf ook zo goed als inert in een aquarium. Bij twijfel (stel de stenenmijn ligt naast een chemische fabriek) kun je het altijd even afspoelen.

Dat kun je prima gebruiken in je bak, maar als filtermedium is het geschikter.
En waar @Gino88 bang voor is, weet ik zeker: binnen de kortste keren liggen de lavasteentjes boven op je substraat.

In netjes gaat dat beter, maar zijn die steentjes goed schoon? Omdat ze niet specifiek voor aquariumdoeleinden zijn? Zitten er geen enge stoffen aan? Ik weet het niet hoor, misschien een paar keer met schoon water uitkoken?

Van dit soort stenen verwacht ik niet dat er veel verontreiniging aan te pas komt. Het materiaal is van zichzelf ook zo goed als inert in een aquarium. Bij twijfel (stel de stenenmijn ligt naast een chemische fabriek) kun je het altijd even afspoelen.

Dat kun je prima gebruiken in je bak, maar als filtermedium is het geschikter.
En waar @Gino88 bang voor is, weet ik zeker: binnen de kortste keren liggen de lavasteentjes boven op je substraat.
Thanks voor de reacties! Ben van plan de steentjes in mesh bags te doen dus dan heb ik dat probleem niet! En zal ze indd even goed afspoelen voor gebruik.

Zijn die meshbags toegankelijk voor het andere substraat dat je gaat gebruiken? Want als dat het geval is, verwacht ik dat het wellicht wat langer duurt, maar uiteindelijk werken de lavasteentjes zich toch naar boven. Vooral als je wat grondgravende bewoners hebt.

Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Ik zoek ook nog een poreuze onderlaag die de KH (en in mindere mate de GH) van m’n RO-water niet gaat verhogen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan