Wat is er nieuw

Lavastenen bestemd voor barbeque

• Onderwerp starter Onderwerp starter Henk P.
  • Startdatum Startdatum
H

Henk P.

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb enkele U.S. YouTube filmpjes gezien waar men lavastenen bestemd voor de barbeque als filtermateriaal gebruikt.
Heeft er iemand ervaring mee en moet ik nog ergens opletten bij aanschaf?

Ook zou je het weer opnieuw kunnen gebruiken zodra de stenen verzadigd zijn door ze in water te koken en kun je het weër gebruiken.

Met visgroetjes,

Henk P.

Ja kan, maar denk dat je meer hebt aan een ander medium als gesinterd glas (biohome, siporax, etc)

Maar waarom lava?

Ja kan, maar denk dat je meer hebt aan een ander medium als gesinterd glas (biohome, siporax, etc)

Maar waarom lava?

:thumbs:

Eheim verkoopt ook lav als substrate.
https://www.eheim.com/en_GB/products/filter-media/biological/lav

Maar ik denk zelf ook dat er meer efficient materiaal te verkrijgen is.

Maar als je een heel groot filter hebt, dan is efficiency niet het belangrijkste. Maar de kostprijs.

Maar voor de standaard externe filters, beter een efficienter materiaal nemen.

De reden is dat ik een open filter wilt gaan gebruiken, zonder deksel dus, waarin kamerplanten wilt gaan potten die van natte voeten houden.
Je ziet meestal dit soort filters met hydrokorrels op YouTube.
Kamerplanten houden ervan om van vissenpoep en andere afval van vissen te verorberen.
Dus een aquaphonic systeem.

De reden is dat ik een open filter wilt gaan gebruiken, zonder deksel dus, waarin kamerplanten wilt gaan potten die van natte voeten houden.
Je ziet meestal dit soort filters met hydrokorrels op YouTube.
Kamerplanten houden ervan om van vissenpoep en andere afval van vissen te verorberen.
Dus een aquaphonic systeem.

Dan kun je die lava ook goed gebruiken. Je hebt een grote hoeveelheid in zo’n filter.

Als je kamer planten gaat gebruiken zijn kleikorrels een betere optie (Hydrocultuur) Lavasteen bevat weinig spoor elementen zoals ijzer wat je juist met kleikorrels wel het geval is, daarbij zal je met zulke grote planten moeten opletten dat het wel moeras planten zijn.
Als je niet moeras planten gaat gebruiken mogen ze niet met hun kont in het water staan maar net er boven met doek en een laagje potgrond, dit is om de wortels te beschermen die anders gaan rotten en schimmelen.

Zou geen Ficus soorten gebruiken of andere soorten waarvan bekent is dat ze giftig zijn.

Hallo allemaal,

Ik heb enkele U.S. YouTube filmpjes gezien waar men lavastenen bestemd voor de barbeque als filtermateriaal gebruikt.
Heeft er iemand ervaring mee en moet ik nog ergens opletten bij aanschaf?

Ook zou je het weer opnieuw kunnen gebruiken zodra de stenen verzadigd zijn door ze in water te koken en kun je het weër gebruiken.

Met visgroetjes,

Henk P.
Elders op deze site vind je hier informatie over:

https://www.aquaforum.nl/threads/ui...iologische-media-en-potfilters-engels.155068/

Zou dan ook voor hydrokorrels gaan als je voor zo’n planten filter wilt gaan

Excuses voor de late reactie maar op jullie advies ga ik over op hydrokorrels.

Bedankt voor het meedenken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan