Wat is er nieuw

Lavastenen in extern filter

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Het biotoop van mijn vijvertje is gevuld met 2 ton lavastenen. Daarin kunnen bacteriën zich goed hechten om het water te filteren van nitriet en andere voor vissen giftige stoffen.

Van die hele hoop heb ik nog zo een 50 kg in dozen op overschot. Nu vroeg ik me af of je die lavastenen ook kan gebruiken om externe filters mee op te vullen om zo je aquarium te filteren ?

Er zijn wel mensen die het gebruiken als filtersubstraat in buitenfilters. Er is denk ik wel substraat te koop dat een betere plaats aan bacterien biedt dan Lavastenen want die hebben nogal grove openingen. Maar goed, jij hebt het natuurlijk nu al liggen🙂.

Deze gebruik ik bijvoorbeeld:
https://www.eheim.com/en_GB/products/filter-media/biological/substratpro

In aquaponic gebruikt men soms ook lavastenen voor buiten systemen, door deze plantenbak pompt men dan het water uit de vistank. Het amonium en nitriet wordt daar omgezet in nitraat, en dat wordt weer opgenomen door de tomaatplanten. Mijn systeem staat binnen, en ik gebruik geëxpandeerde kleikorrels (minder zwaar) in het groeibed/filter van aquarium.

Dus ja, lavastenen als filtermedium kan.

Normaal gaat dat perfect, al heb je natuurlijk iets minder oppervlak dan bioballen, siporax,..

Ik wil dit ook gaan doen, volgens mij is dit relatief goedkoop. Hoe is dit praktisch het best uit te voeren? Wel of niet met de mandjes werken, bijvoorbeeld? Zelf denk ik het liefst wel, vooral om schoon te maken etc. En moet er nog voorgefilterd worden met sponzen o.i.d. of kan gewoon alles vol met lavabrokjes?

ik ben ooit is een pagina tegen gekomen met het diverse aanhechtings oppervlakken van diverse filter materialen, hier stond lavasteen ook tussen geloof ik maar kan hem nergens meer terug vinden :stom:

was gewoon een nederlandse pagina.

ik ben ooit is een pagina tegen gekomen met het diverse aanhechtings oppervlakken van diverse filter materialen, hier stond lavasteen ook tussen geloof ik maar kan hem nergens meer terug vinden :stom:

was gewoon een nederlandse pagina.

Volgens mij bedoelde je deze pagina.

filtermaterialen

dat was m ja.. als ik het zo nog is lees moet iedereen zijn filter maar vol gaan gooien met siporax 😀.. maar als je daar 1 of meerdere kamers van een bioloog mee vol wilt gooien word het wat prijzig :stars:

dat was m ja.. als ik het zo nog is lees moet iedereen zijn filter maar vol gaan gooien met siporax 😀.. maar als je daar 1 of meerdere kamers van een bioloog mee vol wilt gooien word het wat prijzig :stars:
moet je wel voeding hebben om er bacterien op te laten groeien 😛

maar lava steen in een filter zou gewoon moeten kunnen als biologisch materiaal..
hoevaak schoonmaken etc, kan ik niks over zeggen.. hangt ook af van de belasting natuurlijk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan