Wat is er nieuw

lavastenen uit de tuin.

berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Leeftijd
20
hallo,
ik heb al een aantal jaren achter in de tuin een kilo of 200 aan lavastenen liggen. deze heb ik gekocht voor het aanleggen van een rotstuin (wat ook gelukt is) maar ik heb dus nog veel over.
ik stuitte begin dit jaar op aquascapen en ben nu aan de slag gegaan. maar ik bedacht me dus dat ik deze stenen nog had liggen en heb ze meteen getest op kalk (met zoutzuur) en ze zijn kalkvrij- logisch, want het zijn lavastenen-.
ik wil voordat ik ze ook echt ga gebruiken uitkoken en het eventuele mos er vanaf halen met een staalborstel oid. maar nu vroeg ik me dus af, zijn er nog meer waarden waar ik rekening mee moet houden? silicaten ofzo? ik wil eigenlijk graag dat ze zo weinig beïnvloeden aan de waterwaarden... als ze niet kunnen, even goede vrienden. dan doen we een scape zonder lavastenen of koop ik wel wat leuks.

ik hoor het graag!

en hoe zit het met silicaten? wat zijn dat eigenlijk echt? ik kom er zelf niet echt uit op het internet
bedankt voor je reactie @Cornelius

Natuurlijk zitten er silicaten in steen maar die zijn niet direct oplosbaar in water, de silicaten waar wij last van hebben komen met het leidingwater mee

wat zijn silicaten dan? kun je me dat uitleggen?

Even als aanvulling. Silicaten kunnen op zich geen kwaad maar pas als je bv bruinalg gaan deze algen de silicaten gebruiken. maar silicaten zullen geen algen veroorzaken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicaat
Ik zou de stenen niet koken want als er lucht in zit dan kunnen die "ontploffen" als ik het goed heb. Gewoon goed schoon schrobben en overgieten met flink warm water.
ja, dat las ik dus ergens op een topic, maar lijkt me wel heel sterk eerlijk gezegd. nouja, heet water er over heen heeft ongeveer het zelfde effect dacht ik, dus doen we dat gewoon

bedankt voor de links!
bevatten stenen die ik zou kopen, seiryu stone bijvoorbeeld dan veel minder silicaten? en is er verschil tussen de lavastenen die ik bij een aquarium speciaalzaak zou kopen of deze achter uit de tuin (geen idee waar die vandaan komen)

Even als aanvulling. Silicaten kunnen op zich geen kwaad maar pas als je bv bruinalg gaan deze algen de silicaten gebruiken. maar silicaten zullen geen algen veroorzaken.
maar als ik eenmaal algen zou krijgen dan hebben ze wel een enorme hoeveelheid voeding eigenlijk?

Dat geldt dan voor de bruinalgen inderdaad maar wat noem jij veel silicaat want ook in ons kraanwater zit dit namelijk. Bij een bak die stabiel en ingedraaid is zul je niet snel bruinalgen krijgen.

Dat geldt dan voor de bruinalgen inderdaad maar wat noem jij veel silicaat want ook in ons kraanwater zit dit namelijk. Bij een bak die stabiel en ingedraaid is zul je niet snel bruinalgen krijgen.
Ik weet niet wat veel is. Meer dan in de stenen die je koopt bij speciaalzaken? Ik wilde trouwens gaan werken met osmose water...
Het gaat denk ik ook vooral over de opstart fase. Dan is er natuurlijk totaal geen stabiliteit. En ik wil eigenlijk voorkomen dat ik de boel er uit moet halen en totaal opnieuw moet beginnen (met alle kosten vandien)

Corne gaf al aan dat Lava niet de waarden zal beïnvloeden dus ik zou me daar niet druk om maken.

Oke, super bedankt voor alle reacties! Word erg gewaardeerd!

Als jij gaat werken met osmose is de kans op bruinalg al erg gereduceerd.
bevatten stenen die ik zou kopen, seiryu stone bijvoorbeeld dan veel minder silicaten
Je moet je niet druk maken over silicaten in stenen. Dat is nauwelijks relevant.
Let er wel op dat Seiryu kalkhoudend zijn, daarmee gaat langzaam de KH oplopen. En dat kan wel eens problemen veroorzaken met je CO2 afstellen

Oké, super bedankt!
Waarom ik zo zeker wilde weten hoe het zit is omdat ik nogal wat ga gebruiken in hoeveelheid... dus maakt wel het een en ander uit.
Maar heel erg bedankt nogmaals!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan