Led 10.5 watt


B

Bobbysh

Guest
Boven mijn juwel van 100 liter hangt de standaard 10.5 watt.

Als ik internet moet geloven is dat ongeveer 1000 lumen en zou dit te weinig zijn als ik uitga van 20 lumen per liter.

Klopt dit en is het dus te weinig of gaat het prima werken zo?
 
Ja hoor, dat is genoeg voor de meeste planten om goed te groeien.
Het is de grens tussen low-light en mid-light dus voor de meeste planten is dat prima.


Zie HIER een overzicht
 
De afgelopen 24 uur heb ik alle mogelijke info vergaard over de verlichting voor het aquarium, omdat ik zelf ook een nieuwe buis nodig had.
Daar ben ik o.a tegengekomen dat het aantal lumen niet het belangrijkste is voor planten, lumen is de lichtsterkte die wij zien en bepaald of een aquarium er licht of donker uitziet.

Maar planten hebbende de juiste frequenties (PAR) nodig, het kan dus goed mogelijk zijn dat een lamp met weinig Lumen toch genoeg PAR geeft.
 
True,
maar om dat te controleren heb je een PAR meter nodig van een paar honderd euro.
Aangezien de meeste hobbyisten zo'n ding niet in de kast hebben liggen zijn we noodgedwongen aangewezen op de eenheid lumen
omdat dit de enige houvast is die we hebben in de aquariumwereld.
 
Die info ben ik inderdaad ook al tegengekomen maar daar kon ik niet zo veel mee.

Gisteravond keek ik naar het licht in mijn 30 liter bak en de 100 liter en toen begon ik even te twijfelen of het wel voldoende zou zijn omdat die in mijn 30 liter ineens zo fel leek.
Fijn dat deze voldoende is.
 
Ja, helaas zijn die meters erg duur, maar toch wel goed om te weten dat meer Lumen niet altijd beter hoeft te zijn.
 
Zoals ik al vermelde is PAR de meest betrouwbare manier om de geschiktheid van je belichting te bepalen. Maar lumen is voor praktische redenen de meest bruikbare richtlijn.
En daarbij heb je veel cons en pro's met het gebruiken van het aantal Lumen.

Lumen zegt helemaal niets over de groei-eigenschappen voor de plant. Als je een felpaarse spot op je bak richt van 1400 lumen heb je misschien wel genoeg lumen,
je planten kunnen er bijna helemaal niets mee omdat je natuurlijk het gehele lichtspectrum moet aanbieden.
Daarbij hebben veel mensen het idee dat; hoe feller en intenser je licht is hoe beter het is. Nou, dat is geenszins het geval. En waarom?

Meer licht = meer vraag naar voedingstoffen = een snellere assimilatie = meer ruimte voor onbalans en problemen/ tekorten in de bak = meer kans op algen en slecht groeiende planten.

Als je ergens een lamp aanschaft staat er (als je geluk hebt) wèl meestal wel bij vermeld hoeveel Lumen deze afgeeft.
Maar er staat nergens bij vermeld hoe deze waarden zijn gemeten. Mèt of zònder water en op welke hoogte zijn deze waarden gemeten?
Als ik dat licht 40cm boven mijn bak heb hangen krijg ik heel andere lichtwaarden dan als ie 10cm boven de bak hangt.
Hetzelfde verhaal is van toepassing op de hoogte van de bak. Is deze 30cm of 50cm. Dan kunnen ze wel roepen dat een bepaalde lichtbron je 1000 lumen geeft
maar als je dit licht boven een bakje van 25cm hoog hangt krijg je heel andere resultaten dat als je hetzelfde licht boven een bak van 60cm hoogte hangt.

Hetzelfde geld voor Watt.
Er word dan advies gegeven dat je bijvoorbeeld 24W boven je bak te hangen. Wat voor soort lamp bedoelen ze dan? Een T5 - T8 - LED - spaarlamp - Halogeen - TP/PL - CDM lamp - of een HDN lamp, e.d?
Het zijn allemaal loze marketing kreten die iedereen napraat en het zijn allemaal suggestieve adviezen die er voor zorgen dat het gehele licht-onderwerp nog complexer word dan als ie al is.
Het blijft daarom altijd erg lastig om de juiste belichting uit te zoeken.


Om nog even terug te komen op de PAR meters: een veel gebruikte is de onderwater Quantum Sensor (de MQ210 van Apogee) en kost 350,-
Je hebt ook de PMK van Neptune Systems die voorzien is van een langere waterbestendige kabel.
Dit is de meeste gebruikte en kost ongeveer 300,-
 
Goed verhaal en toevoeging op dit concept:thumbs:

Het blijft idd lastig om de juiste belichting te vinden, maar als je de goede kleurverhouding aanhoud ben je al aardig op weg.
 
Die lamp die er nu bij mij boven hangt geeft gewoon wit licht. Geen combi met rood/blauw.
 
In wit licht zit ook rood en blauw, tenzij het in de buurt van de 8000 Kelvin komt, dan is het percentage rood nihil.

Standaard witte LED geeft 6000K, dat is wel de bovengrens voor planten
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan