Wat is er nieuw

led balken juwel rio 125.

Daanvanams

Member
Lid geworden
7 februari 2021
Leeftijd
30
hallo, mijn rio heeft 2 ledbalken. 1 van 6500 Kelvin, en 1 van 9000 Kelvin. nou las ik ergens dat alles boven de 7500 Kelvin niet word opgenomen door de planten, maar meer voor ons is bedoeld, dus dat alles beter zichtbaar is.
en ook dat boven de 7500 Kelvin algen zou KUNNEN veroorzaken. wat is hier van waar? en zou ik de balk met 9000 Kelvin ook eventueel uit kunnen houden?

Je kan de balk gerust houden, echter is het meer voor zee aquarium wat kleur betreft. 6500K of lager wordt meer in zoetwater gebruikt

Ik krijg morgen een Colour LED binnen die is iets van 4400K. Heb nu ook de Nature en Day maar deze laatste vindt ik te fel. Wordt wrs de combi nature met colour. In principe zou de lamp op zich niet per se algen moeten veroorzaken echter een combi van licht met bijvoorbeeld voedingstekort of co2 tekort wel. Je hebt zo'n driehoek met licht, Co2 en voeding. Deze moeten in balans zijn. Heb je veel licht zul je van de andere twee ook meer moeten toevoegen.

Gr
Stefan

hallo, mijn rio heeft 2 ledbalken. 1 van 6500 Kelvin, en 1 van 9000 Kelvin. nou las ik ergens dat alles boven de 7500 Kelvin niet word opgenomen door de planten, maar meer voor ons is bedoeld, dus dat alles beter zichtbaar is.
en ook dat boven de 7500 Kelvin algen zou KUNNEN veroorzaken. wat is hier van waar? en zou ik de balk met 9000 Kelvin ook eventueel uit kunnen houden?
Vermoedelijk heb je verlichting van Juwel. Deze producent biedt graag licht aan met een hoge kelvinwaarde. Voor het menselijk geeft zo'n lamp veel licht wat marketing technisch voor sommige mensen, zeker beginners, een pre is. Echter planten zien licht heel anders. Planten hebben ook graag roodwaarden in het kleurenspectrum. Over het algemeen hou ik ervan dat mijn kelvinwaarde zo rond de 5000 maximaal gemiddeld ligt. Hoe hoger de kelvin waarde hoe meer blauw er in het licht zit, bij een lagere kelvinwaarde neemt het aandeel rood toe. Of je de verlichting moet wijzigen hangt met name af van je plantenkeuze. Dat bepaald namelijk de lichtvraag in je bak.

kleurtemperatuur.jpg

Vermoedelijk heb je verlichting van Juwel. Deze producent biedt graag licht aan met een hoge kelvinwaarde. Voor het menselijk geeft zo'n lamp veel licht wat marketing technisch voor sommige mensen, zeker beginners, een pre is. Echter planten zien licht heel anders. Planten hebben ook graag roodwaarden in het kleurenspectrum. Over het algemeen hou ik ervan dat mijn kelvinwaarde zo rond de 5000 maximaal gemiddeld ligt. Hoe hoger de kelvin waarde hoe meer blauw er in het licht zit, bij een lagere kelvinwaarde neemt het aandeel rood toe. Of je de verlichting moet wijzigen hangt met name af van je plantenkeuze. Dat bepaald namelijk de lichtvraag in je bak.

Bekijk bijlage 319030
ik heb inderdaad van Juwel! ik heb er voornamelijk valisneria instaan en 1 stekkie belgisch groen. die hebben graag veel licht, zou ik hem dan beter aanpassen? misschien in de toekomst komt er een Helialux Spectrum boven te hangen, voldoet dit wel aan de eisen van voornamelijk valisneria?

Wij hadden die 2 standaard led balken van Juwel er ook in, geloof day en nature. Maar vooral die day gaf me het gevoel dat me slaapkamer een operatiekamer was geworden, veel te fel. Ik heb uiteindelijk de hele balk vervangen voor een helialux spectrum. Prijzige optie maar bevalt tot nu toe prima.

en zou ik de balk met 9000 Kelvin ook eventueel uit kunnen houden?
Helaas werkt dat niet bij juwel je kan niet 1 buis laten branden buizen branden paar gewijs
wat je wel kan doen is de buis vervangen voor een nature of Colour.

Wij hadden die 2 standaard led balken van Juwel er ook in, geloof day en nature. Maar vooral die day gaf me het gevoel dat me slaapkamer een operatiekamer was geworden, veel te fel. Ik heb uiteindelijk de hele balk vervangen voor een helialux spectrum. Prijzige optie maar bevalt tot nu toe prima.
ja ik zit daar dus ook over te denken. alleen is het inderdaad een hoop geld! plantjes doen het verder ook prima?

Helaas werkt dat niet bij juwel je kan niet 1 buis laten branden buizen branden paar gewijs
wat je wel kan doen is de buis vervangen voor een nature of Colour.
nee klopt, ik heb de day led balk op deze manier "gedempt" zie foto ( licht staat nu uit overgens )
4 stukjes flexibele pijp in de lengte open gesneden, en dan vouw je ze zo over de balk heen. gaat niet smelten oid.
1613115870488.png

ja ik zit daar dus ook over te denken. alleen is het inderdaad een hoop geld! plantjes doen het verder ook prima?
Ik heb geen hele spannende planten, voorall anubiassen, java varens en een valisneria, maar ik heb andere ervaringen gelezen die positief waren. Zeker met de controller erbij is het wel echt een hele mooie set vind ik. In het foto album heb ik gister een topic gemaakt van onze rio 180, daar kan je het licht op 'normale' stand en blauw zien.

Ik had in eerst instantie de day balk naar boven gedraaid, dan blijft hij werken. Maar vond dat niet voldoende.

ik heb inderdaad van Juwel! ik heb er voornamelijk valisneria instaan en 1 stekkie belgisch groen. die hebben graag veel licht, zou ik hem dan beter aanpassen? misschien in de toekomst komt er een Helialux Spectrum boven te hangen, voldoet dit wel aan de eisen van voornamelijk valisneria?
Beide plantensoorten hebben wel een redelijk grote tolerantie aangaande het licht, ze zullen het waarschijnlijk wel doen. Door de felheid van het licht, er zit m.i. veel te veel blauw en te weinig rood in het spectrum, moet je wel oppassen voor baardalg. Dus de verhouding licht en CO2 in de gaten houden. Zou je in de toekomst je lichtbronnen wijzigen is de Kelvin waarde mede iets om in de gaten te houden.

Ik krijg morgen een Colour LED binnen die is iets van 4400K. Heb nu ook de Nature en Day maar deze laatste vindt ik te fel. Wordt wrs de combi nature met colour. In principe zou de lamp op zich niet per se algen moeten veroorzaken echter een combi van licht met bijvoorbeeld voedingstekort of co2 tekort wel. Je hebt zo'n driehoek met licht, Co2 en voeding. Deze moeten in balans zijn. Heb je veel licht zul je van de andere twee ook meer moeten toevoegen.

Gr
Stefan
Wil jij laten weten hoe je dit bevalt of hoe je ervaringen zijn? En welke LED je dan voor en welke je achter zet?
Zelf heb ik ook een Rio 180 en heb net gekeken op jouw persoonlijke topic, over de inrichting van jou bak en dat ziet er geweldig uit by the way 👍
Zit er zelf ook over te denken om de Day eruit te halen.

Wil jij laten weten hoe je dit bevalt of hoe je ervaringen zijn? En welke LED je dan voor en welke je achter zet?
Zelf heb ik ook een Rio 180 en heb net gekeken op jouw persoonlijke topic, over de inrichting van jou bak en dat ziet er geweldig uit by the way 👍
Zit er zelf ook over te denken om de Day eruit te halen.
De balk met de laagste Kelvin waarde zet je altijd achterin. Deze bevat het meeste rood maar rood dring minder diep door. Achterin staan ook de hoogste planten. Voorin staan veelal de lagere beplanting dus daar hang je de balk met de hoogste Kelvin waarde, die dus meer blauw in het kleuren spectrum heeft. Blauw dring dieper door in het water.

@Tistje : Jazeker. Komt die dan.

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk nog steeds te fel vindt 😅 maar het is zeker een hele grote verbetering naar mijn idee. De lichtinval is een stuk warmer geworden. Ik heb nu op proef delen afgeschermd met grijs PVC en zal binnenkort even de precies passende variant erop zetten. Heb al gezien dat naarmate ik stukken afscherm ik m'n licht nog wat mooier vind worden. Ik heb inderdaad de balk met de laagste kelvin waarde achterin, dit is dus de colour en de nature voorin. Ook vind ik de kleuren van de vissen mooier uitkomen. Wat ik wel echt jammer vind en eigenlijk zou dit gwn een must moeten zijn is dat ze niet dimbaar zijn. Althans niet op normale wijze, het kan wel maar dan moet je de balk openslopen en de voorschakelaars vervangen. Hierdoor zal ik bij een toekomstige bak wel naar een dimbaar systeem gaan kijken.

Gr
Stefan

@benvo dank je wel voor je reactie en uitleg.... deze is helemaal helder 👍

@Stefan Akerboom dank je voor het delen van je ervaring. Het is inderdaad jammer dat deze Ledbalk niet te dimmen is. Ik moet toegeven dat ik dat toch wel heel erg jammer vind en dat als je wel wilt dimmen je aangewezen bent op aankoop van een andere balk wat ook weer in de kosten oploopt.
De reden dat ik de Day wil vervangen is omdat ik hem te fel vind en omdat ik het idee heb dat de vissen hier toch wel last van hebben, dat deze te fel is voor ze. En een andere Led, als de colour, aanschaffen heel wat minder kost dan een compleet nieuw systeem en/of verbouwing van het "oude".
Fijn om te lezen dat het je toch al beter bevalt, ook al heeft het volgens jou nog wat aanpassingen nodig. Ik kan daar weer wat mee.

Als je het voor je vissen een probleem vindt kun je ook wat drijfgroen aanbrengen. Dit is natuurlijker en de vissen vinden die vaak ook fijn. Enigste waar je voor moet waken is dat niet je hele oppervlak dichtgroeit wat nadelig kan zijn voor de gasuitwisseling. Heb zelf L. laevigatum erin.

Gr
Stefan

@Tistje : Jazeker. Komt die dan.

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk nog steeds te fel vindt 😅 maar het is zeker een hele grote verbetering naar mijn idee. De lichtinval is een stuk warmer geworden. Ik heb nu op proef delen afgeschermd met grijs PVC en zal binnenkort even de precies passende variant erop zetten. Heb al gezien dat naarmate ik stukken afscherm ik m'n licht nog wat mooier vind worden. Ik heb inderdaad de balk met de laagste kelvin waarde achterin, dit is dus de colour en de nature voorin. Ook vind ik de kleuren van de vissen mooier uitkomen. Wat ik wel echt jammer vind en eigenlijk zou dit gwn een must moeten zijn is dat ze niet dimbaar zijn. Althans niet op normale wijze, het kan wel maar dan moet je de balk openslopen en de voorschakelaars vervangen. Hierdoor zal ik bij een toekomstige bak wel naar een dimbaar systeem gaan kijken.

Gr
Stefan
Beste Stefan lees zojuist dit topic gezien in mijn rio 450 voor de Nature en achter de day zit op dit moment en het licht veel te fel is. Nu zat ik inderdaad te denken om de day te vervangen door de rode versie colour en die achter te zetten.

Was dit voor jou een verbetering? en geeft dit geen problemen met planten groei

@Wolf1976 Ik persoonlijk vind het wel een verbetering maar wel met een kanttekening. Als je per se dit systeem wilt behouden dan is het een optie. Echter bestaan er wel mooiere en vooral dimbare systemen. Zo'n colour lamp is ook niet de goedkoopste dus je moet voor jezelf afwegen of je het waard vind. Ja het is wat minder fel maar nog steeds een aardige bak licht, het licht wordt vooral warmer van kleur. Daarnaast vindt ik de kleuren bij de vissen er ook meer uitspringen. Voor je planten zou het zelfs beter moeten zijn daar zij ook graag 'rood' licht (licht met lagere kelvin waarde) adoreren.

Ikzelf ben nog steeds aan het experimenteren met gedeeltelijke afdekking, gezien ik toch diffuser licht wil maar niet nu een dimbaar systeem wil aanschaffen in de wetenschap dat ik wrs over een paar jaar toch naar een grotere bak ga. Daarnaast vind ik het ook wel leuk om met de spullen die ik nu heb het geheel voor een tijd lang stabiel te laten draaien.

Gr
Stefan

@Wolf1976 Ik persoonlijk vind het wel een verbetering maar wel met een kanttekening. Als je per se dit systeem wilt behouden dan is het een optie. Echter bestaan er wel mooiere en vooral dimbare systemen. Zo'n colour lamp is ook niet de goedkoopste dus je moet voor jezelf afwegen of je het waard vind. Ja het is wat minder fel maar nog steeds een aardige bak licht, het licht wordt vooral warmer van kleur. Daarnaast vindt ik de kleuren bij de vissen er ook meer uitspringen. Voor je planten zou het zelfs beter moeten zijn daar zij ook graag 'rood' licht (licht met lagere kelvin waarde) adoreren.

Ikzelf ben nog steeds aan het experimenteren met gedeeltelijke afdekking, gezien ik toch diffuser licht wil maar niet nu een dimbaar systeem wil aanschaffen in de wetenschap dat ik wrs over een paar jaar toch naar een grotere bak ga. Daarnaast vind ik het ook wel leuk om met de spullen die ik nu heb het geheel voor een tijd lang stabiel te laten draaien.

Gr
Stefan
Super bedankt voor de info, ik ben ook iemand welke met bereikbare middelen wil experimenteren voor het beste resultaat. Vaak is het advies direct het beste en duurste aan te schaffen maar dat is geen sport 😎

Heb nog wel foto's gemaakt, zijn wel slecht want had op dat moment van de dag erg last van weerkaatsing. Maar wat opvalt is dat de kleuren wat actiever aanwezig zijn maar tegelijkertijd het een wat warmere uitstraling geeft.

Gr
Stefan

Bijlagen

• voor.jpg
    voor.jpg
    412.7 KB · Weergaven: 201
  • na.jpg
    na.jpg
    576.2 KB · Weergaven: 200
Heb nog wel foto's gemaakt, zijn wel slecht want had op dat moment van de dag erg last van weerkaatsing. Maar wat opvalt is dat de kleuren wat actiever aanwezig zijn maar tegelijkertijd het een wat warmere uitstraling geeft.

Gr
Stefan
Helemaal top, dat gaat hem wel worden ziet er een stuk beter uit, kleuren komen veel beter tot zijn recht

Ik schrijf toch even hier mijn ervaring erbij omdat ik hierboven gereageerd heb.
Vandaag heb ik de Day vervangen voor de Colour, dus dezelfde opstelling als Stefan.
Eerlijk gezegd vind ik het een enorm verschil met de Day, maar dat komt omdat Day echt een wit licht afgeeft.
Met de colour is het zachter en roder/warmer....of wellicht komt dat ook omdat ik er nu veel rode planten in heb staan waardoor dit meer lijkt.
De helft van de rode planten ga ik morgen snoeien en daarbij meer groene planten plaatsen, ben benieuwd of dat wat uit maakt.
Maar over het algemeen is het dus rustiger aan de ogen, ook de visjes vinden het fijner, vooral de cory's, die zwemmen nu lekker voor de ruit langs.
Ben ook benieuwd wat het op de lange duur met de planten doet....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan