LED nachtverlichting voor leek

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Ik zou graag (blauwe ?) nachtverlichting in mijn aquarium willen. 's Middags is het licht twee uur uit, en dan zit ik hier naar zo'n zwarte plaat glas te staren. 's Avonds een uurtje na sluitingstijd lijkt me ook wel wat.

Ik heb onder de kap nog wel plaats voor een led-kabel. Ik heb daar alleen de ballen verstand van. Is dit iets waarmee ik uit de voeten zou kunnen ? En daar moet neem ik aan wel een voeding bij (kan die dan gewoon in 220V met een schakelklok ?). En een dimmer lijkt me ook handig, om de hoeveelheid licht te regelen. Hoef niet computergestuurd of automatisch of zo, gewoon aan en uit is goed genoeg.

Wordt zo'n led strip trouwens heet ?

Led-strip van 1,50 meter, voeding en dimmer komen op � 35,-; dat is te overzien, toch ? Het hoef dus niet veel licht te zijn, alleen een beetje sfeer.

Deze optie is iets duurder, maar dan kan ik naast dimmen ook nog zelf de kleur van het licht bepalen, begrijp ik.

Graag advies van mensen die er m��r verstand van hebben dan ondergetekende !
 
In principe heb je alleen een led strip en een voeding nodig, maar dan branden alle kleuren op 100%. Met een regelaar erbij kan je dan handmatig dimmen en de kleuren kiezen.

Mijn ervaring met de plakstrip aan de achterkant is wisselend. Houdt er rekening mee dat het los kan komen zonder dat je extra lijm gebruikt bij de montage.

persoonlijk zou ik voor het tweede setje gaan, volgens mij is het eerste goedkope setje niet compleet en kom je na toevoeging van de extra onderdelen alsnog op een prijzig geheel uit.

Het geheel aansluiten op een schakelklok moet ook geen probleem zijn. Ik weet alleen niet of de driver onthoudt wat de kleur en intensiteit was als de stroom eraf gaat en er daarna weer op. Misschien dat je het dan steeds weer opnieuw in moet stellen.

Verwacht geen wonderen van 1.5m ledstrip. Op vol vermogen trekt het bij mij ongeveer 25W (1.6m lang). Maar valt de lichtopbrengst van 1 strip tegen als je het vergelijkt met een conventionele buis. Met twee strips kom je al dichter in de buurt, maar misschien is 1 strip voor jouw wensen wel voldoende. Ik begrijp dat je het als aanvulling wilt gebruiken en niet als vervanging.
 
Nee precies, ik wil alleen maar een soort 'maanlicht'-sfeertje. Ik wil juist g��n extra licht, daar heb ik 8,5 uur T5 verlichting voor.
 
Ik zou een stripje van 5 A 10 royal blue leds gebruiken en deze in het midden van de kap plaats dit Is voldoende om een maan effect te cre�ren. Ik weet niet of hier leds trips voor zijn anders voldoen 5 1w leds ook in serie zal dit 5 x 3.4v zijn en daar heb je genoeg ac to dc drivers voor, je kunt ook parallel schakelen maar dan moet je per led een andere driver hebben omdat alle leds verschillende waardes hebben. Deze hoeven niet gekoeld te worden wanneer ze niet langer dan 3 A 4 uur achter elkaar gebruikt worden. Zet ze op 80% om de levensduur te verlengen
 
Stefanfr zei:
Ik zou een stripje van 5 A 10 royal blue leds gebruiken en deze in het midden van de kap plaats dit Is voldoende om een maan effect te cre�ren. Ik weet niet of hier leds trips voor zijn anders voldoen 5 1w leds ook in serie zal dit 5 x 3.4v zijn en daar heb je genoeg ac to dc drivers voor, je kunt ook parallel schakelen maar dan moet je per led een andere driver hebben omdat alle leds verschillende waardes hebben. Deze hoeven niet gekoeld te worden wanneer ze niet langer dan 3 A 4 uur achter elkaar gebruikt worden. Zet ze op 80% om de levensduur te verlengen

Waarom zou je, indien je de LED's parallel schakelt, verschillende drivers moeten hebben? Als je 5 LED's van hetzelfde type koopt dan vragen die allemaal hetzelfde voltage, dus zolang je amperage voldoende is kan je die gewoon voeden vanuit 1 voeding lijkt me? Of gaat dit stukje het over het aansturen van meerdere kleuren?
 
Hij heeft het specifiek over powerled's die begrenst dienen te worden.
Vandaar dat je die niet zo maar even op een adapter kunt aansluiten.
 
Leds zijn nooit gelijk wanneer je parallel schakelt krijgt iedere led de zelfde amp�re. Dit is niet goed voor powerleds omdat ze niet allemaal gelijk zijn. De tolerantie is voor royal blue 3.0 tot 3.4 v om op een maximale amp�re van 350 te komen. Wanneer je dus 5 leds op 3.2v zet kan is het hoogstwaarschijnlijk dat je leds niet even fel branden, en dus de levensduur drastisch kan afnemen. En ja hier heb ik helaas ervaring mee en heb alle leds weg kunnen gooien. Dus vandaar ik aanraad voor iedere serie een andere driver okal heb je maar 1 lef per serie
 
Heb nu zelf ook 21 1w drivers moeten maken om mijn 84 leds aan te sturen. Alleen ik ga nog een stapje verder en kan straks waneer alles af Is iedere serie van 4 appart aansturen. En geloof me daar zit nu ongeveer 40 uur werk in en ik ben nog niet op de helft.
 
Ik heb 5 meter LED strip, met voeding, dimmer en afstandbediening gekocht. De verlichting 'onthoudt' de laatste stand als ik hem uitzet en weer aan, dus alles kan op een timer (zonder als een stroboscoop in allerlei kleuren te gaan staan knipperen haha).
Ik lijm een dubbele rij leds op een aluminium strip, die ik boven het aquarium kan hangen. Ik heb het al even geprobeerd (met de zelfklevende strips, maar morgen met siliconenkit) en ziet er fantastisch uit !

Enige vraag nog: kan je delen van zo'n strip afplakken, bijvoorbeeld met gaffer tape ? De strip wordt niet heet, dat weet ik al, dus ik vermoed dat dat kan.
 
Stefanfr zei:
Leds zijn nooit gelijk wanneer je parallel schakelt krijgt iedere led de zelfde amp�re. Dit is niet goed voor powerleds omdat ze niet allemaal gelijk zijn. De tolerantie is voor royal blue 3.0 tot 3.4 v om op een maximale amp�re van 350 te komen. Wanneer je dus 5 leds op 3.2v zet kan is het hoogstwaarschijnlijk dat je leds niet even fel branden, en dus de levensduur drastisch kan afnemen. En ja hier heb ik helaas ervaring mee en heb alle leds weg kunnen gooien. Dus vandaar ik aanraad voor iedere serie een andere driver okal heb je maar 1 lef per serie

Ik heb geen ervaring met power LED's, maar vreemd dat dat zo werkt. Je koopt dus een aantal van dezelfde pewer LED's, maar die moet je eerst doormeten of testen om de juiste voeding te kunnen maken? Je zou toch verwachten dat als de fabrikant een tolerantie opgeeft dat je een voeding binnen die tolerantie kan gebruiken, maar dat komt dus als ik het goed begrijp een stuk nauwkeuriger.
 
Je kiest bij powerleds niet voor een voeding met een bepaalde voltage maar een bepaalde ampere. zo heb je drivers die constant 350mA (voor 1w leds) en deze regelt zelf de benodigde voltage over de aangesloten leds. Hierop kun je dus geen parallele schakeling maken want dan zit je al over de 350mA. deze drivers kun je vaak (de duurdere) op 220 ~ 240v aansluiten. Deze zet dan de spanning om naar DC (gelijkstroom, Direct Current). hier kun je dan meestal 10 of meer leds op aansluiten ligt ook weer aan het type
zo een bijvoorbeeld:
pl1734631-dimming_constant_current_led_drivers_18w_350ma_30w_700_ma.jpg
 
Dank je voor je uitleg! Nu snap ik je opmerking over het apart voeden ook beter, als het amperage constant moet zijn, kan ik me voorstellen dat iedere power LED net een iets ander voltage vraagt, en dan is in parallel schakelen op ��n voeding inderdaad niet handig.
 
Stefanfr zei:
Heb nu zelf ook 21 1w drivers moeten maken om mijn 84 leds aan te sturen. Alleen ik ga nog een stapje verder en kan straks waneer alles af Is iedere serie van 4 appart aansturen. En geloof me daar zit nu ongeveer 40 uur werk in en ik ben nog niet op de helft.

Zou het ook mogelijk zijn om deze powerleds door middel van een TC-420 aan te sturen? Ik heb momenteel SMD led strips in mijn aquarium hangen, maar in mijn hoofd zit ik alweer bij de volgende stap en dat is een TC-420 icm watergekoelde powerleds. Ik heb alleen nog niet de kennis om over de aansturing van deze powerleds te kunnen oordelen.
 
Ojoj zei:
Stefanfr zei:
Heb nu zelf ook 21 1w drivers moeten maken om mijn 84 leds aan te sturen. Alleen ik ga nog een stapje verder en kan straks waneer alles af Is iedere serie van 4 appart aansturen. En geloof me daar zit nu ongeveer 40 uur werk in en ik ben nog niet op de helft.

Zou het ook mogelijk zijn om deze powerleds door middel van een TC-420 aan te sturen? Ik heb momenteel SMD led strips in mijn aquarium hangen, maar in mijn hoofd zit ik alweer bij de volgende stap en dat is een TC-420 icm watergekoelde powerleds. Ik heb alleen nog niet de kennis om over de aansturing van deze powerleds te kunnen oordelen.

ja hoor dat kan ;)
 
Let op!

Voor zover ik weet regelt de TC420 de uitgangsspanning en dat is voor LED-strips / 12Volt LEDs prima.

Power-LEDs zijn "kale" LEDs zonder voorschakel weerstanden. Normaliter stuur je dergelijke LEDs aan met een stroombron (grootte orde 350mA) waarbij er een spanning van een volt of 3 over zo'n LED staat (1 Watt LED). Die power-LED drivers zijn in feite zo'n stroombron (ongeacht het aantal LEDs dat je in serie zet, er loopt altijd een constante stroom door de LEDs).

Wil je dit soort LEDs dus mbv een TC420 aansturen, dan zul je er zeer waarschijnlijk 4 in serie moeten schakelen (als een treintje aan elkaar hangen) zodat de spanningsval zo'n 12 Volt bedraagt. Dit dus bij een voeding van 12V. Of ze dan "mooi" te regelen zijn weet ik niet...dat wordt uitproberen!

Hang je een LED rechtstreeks aan de TC420...dan is het denk ik meer een flits-lamp (voor eenmalig gebruik) :foto: Omdat er een veel te grote stroom bij 12V spanning door een enkele LED gaat lopen.
 
In theorie klopt de bovenstaande verklarende uitleg toch niet helemaal.
Je dient namelijk zowel de controller, de overgang en de eindtrap te begrenzen.
 
@Tom,

Ik zit er ook aan te denken om 4 powerleds in serie te zetten en ze dan aan te sluiten op de TC420.
Kun je uitgebreider aangeven wat je bedoelt met het begrenzen van de controller, de overgang en de eindtrap.

Ook wil ik proberen om een leddriver met een constante stroom aan te sluiten op de TC420.
Het gaat om deze : http://www.dx.com/p/low-voltage-constan ... ow_pRXhCM8
 
Je moet een instelpunt van het type LED pakken en een aantal weerstand-waarden moeten dan kloppen..

Dat tweede is wel leuk om op youtube te zetten :help:
igYMfAwkY12w2fltLjjHcWUXTrLcU8Fv.gif
 
@Henko:

Het heeft geen zin om een LED-driver achter de TC420 te hangen (het enige wat die driver zal proberen te doen is de stroom door de LED constant te houden....

Zodra je dus dimt met de TC420 gaat de driver dat tegenwerken en de LED proberen op constante sterkte te laten branden.

Maar ik zou het probleem omdraaien:

Ga op zoek naar power-LEDs waarover 3V valt bij maximale sterkte, zet er 4 in serie achter de TC420, en sluit een 12V voeding op de TC420 aan. Weerstanden uitrekenen en er tussen zetten betekent gewoon verliezen introduceren (warmte).
 
@Eeg,

Ik zit er ook over te denken het op die manier te doen, een weerstand vind ik ook zonde van de energie.
Dan maar een paar extra leds plaatsen.

Of ik sluit de powerleds aan op een 220V driver en schakel ze gewoon met mijn schakelklok

Ik heb er al 5 ledstrips boven hangen waarmee ik het licht smorgens opstart en savonds geniet ik van de zonsondergang wat een paar uur duurt, werkt perfect met de TC420
Wel is er al een RGB strip geen 100% meer :6

Wat ik me af vraag is of de vissen geen probleem hebben met de powerled.
Als ik er in kijk zie ik een half uur lang :stars:

233776henko_0_82_p1100049.jpg
 
Waarom zou je met high power leds aan de gang gaan voor nachtverlichting? Dat is in mijn ogen onnodig moeilijk doen als je alleen aan en uit wilt.

Ik heb waterdichte 'high power' strips van ledtuning.nl, voeding erop en in een schakelklok steken. Kind kan de was doen. Voor een natuurlijk effect heb ik groene strip gecombineerd met blauwe strip.

RCj-zrG7EMzc82a9BhXAf5gd-z6ugwg9.jpeg
 
@Juliette, ik heb voor een TC420 gekozen zodat ik een mooie overgang kan cre�ren van dag naar nacht en andersom
Tot nu toe heb ik alleen wat strips aangesloten, dit werk heel mooi voor de nacht verlichting.
Maar de strips die ik heb geven te weinig licht voor dagverlichting.
Vandaar dat ik kijk naar powerleds die ik ook op de TC420 aan kan sluiten.

En wat je "onnodig moeilijk doen" noemt, is voor mij gewoon lekker hobbyen
:smitten:
 
Ik reageer op de post van de topic starter. Die zoekt gewoon een simpel systeem wat aan en uit kan op een timer. Er wordt daarop gereageerd met systemen voor high power leds. Heel leuk als je daar handig mee bent en dat ook nog eens leuk vindt. Ik geef gewoon een ander en eenvoudiger alternatief als je geen hele hoge eisen stelt. Daar is een forum toch voor en ook nuttig voor mensen die dit topic gaan lezen op basis van de titel.
 
Stop maar met bakkeleien, want Crash Cowboy is inmiddels voorzien (was even simpel na te gaan).
En degene die het dichtst bij het gekozen altrnatief zit is -tromgeroffel- Juliette.
 
Terug
Bovenaan