Led of tl

R

Ronan12345

Guest
Goeie avond allemaal

Ik heb een paar vraagjes
Heb namelijk niet echt veel verstand van led

1. Is led zuinig ?
2. Is het beter voor je planten
3. Hoeveel branduren hebben led
4. Het is voor een 60 cm bak
5. Of kan ik een tl led plaatsen die je ook hebt.
 
1 led kan zuiniger zijn. Maar vaak is men daar vaag over.
Vanaf 85 lumen per watt evenaren ze TL. Dus alles daarboven is zuiniger. Meestal is dit iets enkel voor de duurdere systemen.

2 voor planten kan dit goed zijn
Denk dan vooral aan leds met een cri van 80+ en een kleur van 4000-6000 Kelvin.
Maar ook de speciale rode(650-700nm)an blauwe leds(400nm)zijn goed voor plantengroei.

3 goeie led heeft gemiddeld 50000 branduren tegenover tl 20000

4 kan voor alle bakken

5 ik vermoed dat tl of pl een goedkopere oplossing zal zijn onder het kwalitatieve licht.
 
Hmmmmmm.. TL 20.000 uur? Ik krijg vrijwel overal te horen dat je TL na een jaar moet vervangen vanwege verminderde lichtopbrengst. Dat zijn bij 10 uur verlichting per dag 3650 branduren in een jaar. Als die 20.000 klopt, dan zou ik mijn TL's ruim 5 jaar moeten kunnen laten hangen en bij kortere belichting nog een stuk langer. Als dat zo is, verandert het kostenplaatje nog wel enigszins.

Nu geloof ik die 50.000 uur op LED ook niet, aangezien dat meestal alleen over de diode gaat en niet over het schakelmateriaal eromheen. Kapot schakelmateriaal is uiteindelijk gewoon een gedoofde LED, ongeacht of de diode nog OK is.
 
T5 hoef je niet te vervangen tot hij het helemaal begeeft. Die opbrengst loopt tot 90% terug en dus niet verder.
LED is ook wel wat duurder in aanschaf.
Ik merk bij mn nano SF LED na 1 jaar dat ze wel minder opbrengst geven.
 
Interessant.. Zijn dit dan ook weer lampenfabrikanten die een makkelijk centje willen verdienen, net als sponzenmakers voor filters?
 
Nee, tl was vroeger jaarlijks te vervangen. Maar de lampen zijn verbeterd.
Zo adviseert Dennerle ze iedere drie jaar te vervangen.
 
Dan laat ik mijn T5 nog even hangen. LED vind ik esthetisch wel mooier en ik zou het ook doen vanwege evt. minder warmte-ontwikkeling. Mijn lampen zijn nu net iets meer dan een jaar oud, dus fijn dat die nog even mee kunnen.
 
Ok� dan laat ik me tl ook nog wel ff hangen :)
 
Terug
Bovenaan