Led of TL

F

FCG

Guest
Hallo,

Op dit moment heb ik 2x tl in mijn 120 cm aquarium
Namelijk de Special Plant en Amazon day van Dennerle

Dit aquarium heb ik tweedehands gekocht.
Volgens de vorige eigenaar zitten deze lampen er al 1,5 jaar in.

Klopt het dat het dan tijd is om deze te vervangen?
Zoja voor led of tl?
Heb namelijk niet het idee dat ik goedkoper uit ben qua stroomverbruik met led.. Correct me if i'm wrong?
 
Tegenwoordig mag je TL lampen gebruiken tot ze stuk zijn. Nee vervangen is niet nodig. :)

Goeie leds geven per watt verbruik ongeveer 10-15% meer licht dan TL.
Dus kan je ook datzelfde percentage besparen.
In echte wereld euro's gaat dit meestal over een stroombesparing van 1-5� per maand naargelang het aantal lampen.
In uw geval gok ik 1-2� besparing per maand met evenveel licht in LED.
Met SUPER goeie leds kan je tot 40% besparen. Maar in de aquariumwereld ben ik ze nog niet tegen gekomen. Wel in de industri�le wereld. :)

Als je bereid bent het voortaan met minder licht te doen kan je uiteraard veel meer besparen. :)
Echter moet je om twee lampen te vervangen snel rekenen op 300� aanschaf en zal de unit na 30000-50000 uur voor de helft stuk zijn.(als je geluk hebt)

Tenzij je geen armatuur hebt zou ik voorlopig niet overstappen op led.
Als toch alles nieuw moet kopen zou ik wel led adviseren gezien TL armaturen ook geld kosten. :)
 
Oke bedankt voor je antwoord.

Al zie ik wel op verschillende sites staan dat het vervangen na 1,5 jaar wel aangeraden wordt omdat de intensiteit niet voldoende meer is? En mijn bak is redelijk beplant
 
Was in de jaren 90 zo, maar tegenwoordig niet meer.
Philips zegt dat hun lampen slechts 10% licht verliezen per 20000 uren.
Eheim zegt dat je ze iedere 20000 uur moet vervangen.
Dennerle zegt dan weer iedere drie jaar.(ongeacht hoeveel uur per dag ze aan staan...)

Als je uw lampen aan zet 12 uur per dag drie jaar aan een stuk, dan heb je zo'n 13140 uren.

Maar T8 lampen zullen doorgaans na 12000-15000 stuk gaan.
T5 gaat meestal 25000 uur mee. Maar ook daar zal je ze niet moeten vervangen elke drie jaar.
Je zal amper tot geen verschil zien in vergelijking met de oude lampen.

Tenzij je het echt op de limiet van plantengroei wil gaan drijven zou ik me geen zorgen maken over de levensduur van lampen. :)
 
Is die 10% verlies dan niet van toepassing bij bv, T5 buizen van andere merken?
Ik dacht dat dit tegenwoordig voor alle buizen van toepassing is.
 
Terug
Bovenaan