LED Rood/Blauw met kleurenfilters

RonnePon

Member
Lid geworden
28 april 2019
Berichten
5
Leeftijd
43
Goedenavond aquarianen, ik kon het zo snel niet terugvinden op het forum (zal heus al wel eens behandeld zijn).

Bij de Action zijn tegenwoordig mooie 50 wat LED schijnwerpers/floodlights te koop voor niet teveel geld.
Deze zijn spatwaterdicht en geven uiteraard fel wit licht.

Ik ben op dit moment aan het testen met kleurenfilters welk effect dit heeft op de planten.
Op het forum heb ik een zeer uitgebreide verhandeling gelezen over de rood/blauw effecten op planten maar om dit rood/blauwe licht te maken zie ik alleen specifieke lampen genoemd.

Het lijkt me dat met kleurenfilters hetzelfde effect bereikt kan worden of heb ik het helemaal mis en is dit not-done ?

gr. Ronald
 
Dit zeg je goed,

De kleurenfilters zullen niet gaan helpen om echt rood en blauw licht te creëren, voor het oog wel maar voor de planten niet.
Het gaat er echt om wat de Led zelf uitstraalt namelijk, het spectrum van een witte Led blijft altijd hetzelfde, ondanks de filters.
 
Dit zeg je goed,

De kleurenfilters zullen niet gaan helpen om echt rood en blauw licht te creëren, voor het oog wel maar voor de planten niet.
Het gaat er echt om wat de Led zelf uitstraalt namelijk, het spectrum van een witte Led blijft altijd hetzelfde, ondanks de filters.
Het enige dat een filter doet is die ene kleur doorlaten waarvoor het filter is.

Maar Opzich zit er al voldoende rood en blauw in de meeste lampen zolang je niet onder de 3000K of over de 6500K gaat
 
Het enige dat een filter doet is die ene kleur doorlaten waarvoor het filter is.

Ik weet ik niet wat er precies met die filters bedoelt wordt, maar ik heb zo'n vermoeden dat het gewoon blauwe en rode folie is waardoor het lijkt alsof de lamp blauw of rood is.
Dan heeft het dus geen enkele nut toch?

Zou je echte goede filters gebruiken om alleen het rode licht door te laten verspil je heel veel energie.
 
Ja logisch, achteraf, de plant negeert het licht wat hij niet nodig heeft.
Het filteren van het reeds aangeboden licht heeft dus geen nut.

Als er het vermoeden is dat er rood licht te weinig is zou extra verlichting de enige oplossing zijn.

Top, en dank !
 
maar begrijp ik goed dat je deze LED floodlights zelf in gebruik hebt?
 
Jazeker... waarom bespeur ik nu een probleem ? :)
 
Hahaha... nou best redelijk eigenlijk...

20190428_221815.jpg
 
Terug
Bovenaan