led spots gebruiken in gesloten aquarium

Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo,

Ik zou een aquarium van 120/130cm 40cm breed en 60cm hoog willen verlichten met led.

Ik heb momenteel enkel ervaring met de sera led buizen, en die van superfish als de kleine plattere van aquatlantis ... planten op verschillende bodems, dus ik kan niet direct zeggen welke mijn voorkeur heeft.

Echter zijn ze allen wel "fel" en kwam ik oa. deze foto tegen.

dit is een spot denk ik die de zonnestralen na bootst en ook wel wat gedempt is rondom rond.
ik denk vooral om grote school neon of kleine regenboogvissen erin te steken, en iets van aphistogramme ofzo. en veel hout,, afgeronde keien en enkele makkelijke planten. geen co2

Heeft iemand ervaring met zulke spots, en hoeveel of welke zou ik nodig hebben? of iemand tips and tricks?



178063271_1150049425419840_4106746384469619222_n.jpg
 
Heb je rond de plek waar de verlichting zou moeten komen een rand beschikbaar waar evt een lampje op is te zetten? Zie foto.

Of is het dak daar dichtgetimmerd / zoek je echt meer iets in de trant van een hangende spot?

20210424_121324.jpg
 
Heb je rond de plek waar de verlichting zou moeten komen een rand beschikbaar waar evt een lampje op is te zetten? Zie foto.

Of is het dak daar dichtgetimmerd / zoek je echt meer iets in de trant van een hangende spot?

Bekijk bijlage 324082
Hierboven lees ik dat Ts. spreekt in de titel over een gesloten aquarium. Misschien bedoelt dat er een kap opzit? Dan zou dit niet mogelijk zijn.
 
Ik las het inderdaad. Vroeg me dan af of gesloten echt gesloten betekent. :) Anders zag ik nog wel een "opening" om bepaalde lampen als suggestie te geven.
 
de bovenkant ga ik zelf maken, maar er moet idd een deksel op. koeling voor de lampen kan ik dus voorzien, en iets die je op de rand klipt zoek ik dus niet maar wat je wel onderaan het deksel kunt monteren/hangen en het deksel kan ik zo hoog maken als ik wil(inclusief de rand) zodat je de lamp zelf niet ziet
 
Als je toch alles nog moet gaan maken zou ik voor 2-3 bridgelux vero18 chips gaan en die op een heatsink prakken die je eventueel door de kap naar buiten laat steken.
Sluit je aan op 1 of meerdere dimbare drivers (meanwell IDLC bijv) en gaan met die banaan
 
die ga ik eens bekijken, is idd compleet diy, maar ik heb wel enkele mensen die me erbij kunnen helpen met het elektrische gedeelte. gebruik jij deze zelf ook?
 
die ga ik eens bekijken, is idd compleet diy, maar ik heb wel enkele mensen die me erbij kunnen helpen met het elektrische gedeelte. gebruik jij deze zelf ook?
Yup
Dit is dan als gewone lamp
C65A4218-09EB-4080-9202-F7F9CAE54F23.jpeg


Maar als je de eerste paar pagina’s van m’n grote avontuur doorbladerd vind je de lamp die ik heb gemaakt voor boven m’n aquarium
 
oke zal ik doen, bedankt!
 
Terug
Bovenaan