LED strip kapot


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Ik heb ooit een goedkoop LED setje aangeschaft als nachtverlichting. Nou is de strip kapot (geeft nog hier en daar wat licht, maar niet meer fel). Kan ik een betere, waterdichte nieuwe strip kopen en die op het oude trafootje met afstandsbediening aansluiten ?

Ik heb een stuk van de strip (in het kastje en achter het aquarium) afgeplakt met gaffer tape. Kan dat de oorzaak zijn ?

DA1863B1-F13F-40EB-9134-4F176474B4D1_zpsm8tmjknj.jpg
 
Hoch, dergelijke strips zijn idd niet zo degelijk. Het is vrij normaal dat die dingen snel stuk gaan.
Je kan de levensduur verlengen door ze op een alu profiel te kleven ipv op de kap zelf zodat de warmte van de leds beter weg kan. Maar veel meer kan je niet doen.

De tape zelf zal het niet gedaan hebben denk ik. Dat zou de leds onder die tape wel kunnen beinvloeden, maar niet de rest.

Leds houden niet van warmte en vocht. Beide zoveel mogelijk beperken en je zal de levensduur verlengen.
Maar extreem vochtbestendig maken zal de warmteafvoer ernstig beperken. Dus heb je weer daar problemen...

Het kan ook veel helpen ze niet op de volle 100% te gebruiken. Dan worden ze veel minder warm.
Denk aan 50-70%
 
Hoch, dergelijke strips zijn idd niet zo degelijk. Het is vrij normaal dat die dingen snel stuk gaan.
Je kan de levensduur verlengen door ze op een alu profiel te kleven ipv op de kap zelf zodat de warmte van de leds beter weg kan. Maar veel meer kan je niet doen.

De tape zelf zal het niet gedaan hebben denk ik. Dat zou de leds onder die tape wel kunnen beinvloeden, maar niet de rest.

Leds houden niet van warmte en vocht. Beide zoveel mogelijk beperken en je zal de levensduur verlengen.
Maar extreem vochtbestendig maken zal de warmteafvoer ernstig beperken. Dus heb je weer daar problemen...

Het kan ook veel helpen ze niet op de volle 100% te gebruiken. Dan worden ze veel minder warm.
Denk aan 50-70%
Dit waren ook super goedkope ... 5 meter voor een paar euri. Zijn er betere te krijgen, met hetzelfde stekkertje, en ook 12 V (geloof ik) ?
 
Op zo'n rol? Niet echt nee. De leds zijn dezelfde kwaliteit.
Duurdere hebben soms langere segmenten zodat je minder gesoldeerde punten hebt. Maar een SMD5050 is een SMD5050.

Soms heb je ze rechtstreeks op een alu profiel en kan je ze dus niet oprollen.

Maar mijn advies is gewoon dezelfde leds op een alu U of L profiel kleven en zo aan de kap monteren. Of kleven op de alu TL balk. Kan ook als je het eerst mooi reinigt. :)
Dan niet op 100% gebruiken en je zal de levensduur aanzienlijk verlengen.
En vooral zorgen dat er geen vocht bij kan. Eventueel met epoxy als je 100% zekerheid wil.
 
....of toch kiezen voor een wat betere kwaliteit. 10x rommel kopen en jezelf ergeren is ook niet goedkoop.
 
Hoch, als het voor decoratieve verlichting is kan een ledstrip best een goede oplossing zijn hoor.
Als functionele verlichting is het wel niet geschikt.

Ik heb hier ook al een 3-4 tal jaar een RGB ledstrip in de woonkamer als sfeerlicht. Deze staat altijd aan met de TV. Zeg maar 4-5 uur per dag.
Na al die jaren werkt het ding nog steeds perfect.
Wel op een alu profiel gekleefd en zelden op 100%. :)

Warmte en vocht vermijden. Dat is de sleutel.
 
ik ben het met benvo eens je kan beter een led verlichting kopen die geschikt is voor aquarium (dus vocht bestendig) dan de goedkope led die dat niet is uiteraard zal deze wel even mee gaan maar de ellende die het met zich mee brengt wil je toch niet, aquarium led is er speciaal voor gemaakt en kan tegen wat vocht en de licht sterkte is ook op een aquarium ook goed bepaald ivm groei planten, we kopen al jaren dure en speciale tl buizen en nu gaan we zo goed koop mogelijke led er in zetten zonder na te gaan of het er wel goed voor is, mijn visie is goed koop duur koop, en het hoeft echt niet super duur te zijn bij kitelicht hebben ze speciaal voor aquarium water dichte led strips in aluminium strippen die ook geschikt zijn voor de planten groei en ook al door veel verenigingen en clubs getest zijn, kijk eens op die site dan weet je meer en als je vragen heb kan je ze ook nog bellen en krijg je uitleg hierover, ik heb hier twee sets 1 in aquarium en 1 in terrarium, super spul.
 

Terug
Bovenaan