Led TL lampen

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Hoi allemaal,

Hopende dat dit is de juiste topic staat ( Beheer, mocht dit niet zo zijn dan graag verplaatsen)

Wij gaan binnenkort het aquarium opnieuw inrichten en dan willen we ook de verlichting onderhanden nemen.

Momenteel draait de bak op TL5 lampen en hangt er een TC420 controller aan met een dubbele ledstrip.
We willen de TL 5 lampen en de huidige ledstrips vervangen voor een TL buis MET (ingebouwde) leds.

De vraag is, kan dit en zo ja, welke lampen hebben we dan nodig ? En waar zijn deze te koop ?
(Bij ome Alie heb ik er verschillende gezien, maar weet niet precies welke ik nodig heb ) ?

De bedoeling is dat de led lampen in de plaats komen van de huidige EN van de losse ledstrips die via de TC420 controller worden aangestuurd.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik uit Vlissingen.... :)
 
Normale led LT buizen zijn niet dimbaar met een tc420 (zover ik weet)
Normale led tl buizen die dimbaar zijn werken denk ik ook niet met een tc420.
 
Grotendeels ben ik er uit. De ledstrips worden gewoon vervangen door nieuwe, dezelfde als toen in april 2017 met de TC420 meegeleverde strips.
Twijfel ik alleen nog omtrent de TL lampen. Vervangen voor gewone, nieuwe T5 Hylite lampen van 28 watt of toch voor een led versie ervan ?
Maar als het de led versie wordt, welke moet ik dan ( type, omschrijving) en heb ik dan nog een extra VSA ( schakelapparaat ) nodig om de led lampen op 220v te laten werken ? Of wil ik nu iets wat helemaal niet kan / niet bestaat ?

Alvast bedankt weer voor reacties :)
 
Als je led-tlbalken gaat plaatsen in bestaande tl-armatuur moet je de starter eruit slopen uit het armatuur, dan kan het, anders kan het niet
 
Als je led-tlbalken gaat plaatsen in bestaande tl-armatuur moet je de starter eruit slopen uit het armatuur, dan kan het, anders kan het niet
Oke, duidelijk tot zover.
Maar dan kan ik de Led balkjes gewoon plaatsen, dan heb ik geen nieuwe of andersoortige VSA nodig ?
 
Oke, duidelijk tot zover.
Maar dan kan ik de Led balkjes gewoon plaatsen, dan heb ik geen nieuwe of andersoortige VSA nodig ?
Geen verstand van vsa, sorry, weet alleen dat de starter eruit moet, wij hebben hier zelf ook led-tlbalken maar zonder bestaand armatuur, gewoon een zooitje tl-pootjes gekocht bij ali en dat op een plank gemaakt, electra aangelegd en klaar
 
Oke, bedankt voor je reactie.
Het is de bedoeling dat de led lampen in de plaats van de traditionele T5 lampen IN de bestaande armatuur / lichtkap van ons hoek aquarium komt. :)
 
Goed, de lichtkap van het aquarium heeft 2 TL buisjes van 590mm / 28 watt ( Jewel Day Highlite T5 )
Ik heb geen idee of er in de kap ( armatuur ) van het (hoek) aquarium ( weet eerlijk gezegd ook niet of, en zo ja, hoe de kap open moet) er een starter in zit en hoe ik die dan eventueel kan bereiken.... ? De 2 TL buisjes, die kan ik gewoon verwijderen door de "ringen" aan beide kanten van de lamp, los te draaien, en dan de lamp een slagje te draaien om ze eruit te halen.

Wat we dus willen, is deze traditionele buisjes vervangen door een led exemplaar.
Maar welke hebben dan nodig ? Wat is de "vervangende" wattage ?

Ben al wat aan het googlen maar tot nu toe alleen "gewone" led buizen van 60 cm of langer tegen gekomen.
Dus een linkje naar de juiste, goede is welkom. Bedankt alvast..... :)

Update: onze bak is een Trigon 190.
Zojuist vond ik dit via google.....

Zou deze geschikt zijn voor onze bak..... ( ter vervanging van de huidige lichtbak ) ?
 
Laatst bewerkt:
Zojuist bericht gehad van Aquastore, de lichtbak is geschikt voor ons aquarium.
Besteld..... :)
Tussen 8 en 12 oktober starten we met de herinrichting van ons "bakkie".... :)
 
Terug
Bovenaan