LED-unit monteren

C

Casperrr

Guest
Hallo,
Ik heb een LED-unit van 165W, 31cm x 21cm x 7cm van aliexpress uit China, weegt zeker een aantal kilo. Er zit een ophangsysteem bij van wat staaldraadjes die de hoeken verbinden met 1 haakje. Hoe kan ik dit het beste monteren en wat zijn mijn opties?

Mijn plafond is niet van beton maar van dat zachtere hol-klinkende spul (erboven zit zo'n grind dak). Kan ik hier gewoon direct een staalplaatje inschroeven zonder dat dit al te veel schade oplevert? En kan je de achtergebleven gaten weer makkelijk opvullen?
Ik zat nog te denken om het gewoon op de dwarse glazen verbinding te leggen die de voor en achterkant verbind (het is een zelfgemaakt aquarium zonder plastic kap) maar dan zit die maar 5 cm boven het water niveau, en dat leek me ook minder veilig aangezien de LED niet waterdicht is. (wel de makkelijkste optie). Of ik leg nog een Acrylplaatje tussen de led en het glas.
Of iets van stalen staven zien te maken waar die aan kan hangen of op kan steunen. Maar dan zou het weer niet te veel druk moeten geven op de glasrand van het aquarium. En is moeilijk bewerkbaar.

Hoop dat iemand wellicht wat ervaring heeft met zoiets, of even mee kan denken voor de beste optie.
 
Je kan hoeken aan de muur schroeven en daar je lamp aan op hangen
 
Je kan hoeken aan de muur schroeven en daar je lamp aan op hangen
Ohja dat is ook nog een optie, en hoe krijg ik de led dan 50 cm van de muur af?
 
Hoeken van 50cm scoren bij de bouwmarkt ;)
En anders zo groot mogelijk en dan een balkje erop
 
En een optie zonder te boren?
 
Montagekit? Kit kan tegenwoordig veel hebben. Of ik de gok zou wagen?
 
Pattex geen spijkers en schroeven :D
 
Ik zit toch meer te denken om iets te gaan knutselen. Zodat ik geen schade achterlaat aan de muur of plafond. Kit zal wel sterk genoeg zijn maar als je dat al lost krijgt laat het vast ook een bende op de muur achter.
Heb nog wat Acryl over waar ik 2 pootjes van kan maken die dan om de aquarium rand vallen en dan 2 staal staafjes erdoorheen en daar Led lamp op plaats.
 
Ik heb zelf mijn unit opgehangen door twee aluminium rails aan het valse plafond te bevestigen.
Dus om het gewicht wat te verdelen kon ik per rail meerdere schroeven aanbrengen.
En door de lengte van de rail kon ik op twee punten rechtstreeks in de steunbalken waaraan het plafond hangt schroeven
Bijkomend voordeel is dat de unit nu ook in de diepte verschuifbaar is (tijdens onderhoud bvb).

De manier van bevestigen is een beetje afhankelijk van de constructie van je plafond natuurlijk.
Als je de eventuele steunbalken weet zitten is het wat makkelijker werken.
Er zijn ook verschillende types hollewandpluggen te vinden dus misschien kan je daar eens naar kijken...
 
Ik zit toch meer te denken om iets te gaan knutselen. Zodat ik geen schade achterlaat aan de muur of plafond. Kit zal wel sterk genoeg zijn maar als je dat al lost krijgt laat het vast ook een bende op de muur achter.
Heb nog wat Acryl over waar ik 2 pootjes van kan maken die dan om de aquarium rand vallen en dan 2 staal staafjes erdoorheen en daar Led lamp op plaats.
Is er sprake van een huurhuis omdat je bang bent met achtergebleven schade. Wat ik weet uit een ver verleden, toen ik nog huurde, is dat je de gaten weer dicht moet maken. Dat het vervolgens een andere kleur is maakt niet uit. Als het gat maar dicht is. Als je zag hoe het plafond waar de gordijnrails aan hing er na al die jaren uitzag. Iedereen boorde vrolijk opnieuw zijn eigen gaten....
 
Ja dat klopt @gast07. Pff.. Misschien dat ik dan toch gewoon wat in het plafond ga boren, is in ieder geval niet zoveel werk als een houder gaan knutselen, en ziet er ook een stuk strakker uit natuurlijk. Lastig Lastig..
En bedankt voor de inbreng @willem666. Zal is kijken naar bevestigingsmogelijkheden bij de bouwmarkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan