LED Velichting PAR test.

D

Dylotic

Guest
Hierbij een testje van mijn verlichting. Mijn LED verlichting valt me zwaar tegen!
Ik heb nu een Rol van 5 meter besteld met 600x5050 wit en warmwit combi
6500lm kijken of dat beter werkt. ( DX.COM )

Het bestaat uit:

2 x T5 865 39W (nieuw)
2 x Kitelight 92cm WIT
1 x Kitelight 92cm RGB

De meting is verricht op de bodem van het aquarium op 45cm diepte van de
verlichting gemeten!

Alle verlichting aan verbruik 122 watt:
45cm_2xT5_39W_LED_122W.jpg


Alleen T5 verlichting aan 82 watt:
45cm_2xT5_39W_82W.jpg


Alleen LED verlichting aan 40watt:
45cm_LED_40W.jpg
 
Ik zit niet zo in de led maar wet wel dat het afhangt van welk type led je gebruikt dacht ik.
Ik heb ook 1x een strip in de 60cm gedaan en dat viel mij ook erg tegen.
Iemand als Crash weet er denk ik meer over.
 
Met een PAR van 62 op de bodem kan je al alles laten groeien wat je wil, dus vind het nog wel meevallen.
Is dat gemeten met een Seneye?
 
backplay zei:
Met een PAR van 62 op de bodem kan je al alles laten groeien wat je wil, dus vind het nog wel meevallen.
Is dat gemeten met een Seneye?

De T5 verlichting geeft inderdaad 62PAR. Hier ben ik ook erg tevreden over.
Echter wilde ik volledig omschakelen naar LED. En dan heb ik maar 19PAR
dit vind ik veel te weinig.

Ik heb inderdaad gemeten met de Seneye.
 
Voor 40 watt is dat idd wel pover.
Die van ADA geeft wel veel licht:

12 watt:
mereni_aquasky_361.jpg


18watt:
mereni_aquasky_451.jpg


25watt:
mereni_aquasky_601.jpg
 
Ja ADA heeft wel wat serieuzere waarden als die Kitelight. Zo zie je maar
Goedkoop = Duurkoop
Met die kittelige heb ik niet eens zuurstof bubbeltjes van mijn plantjes. Als de
T5 aangaat binnen now time bubbeltjes..

Zal eens meten als die nieuwe rol binnenkomt. Anders hou ik het bij T5.
 
Ik ga binnenkort met mijn zelfbouw ledverlichting (zie onderschrift)
naar een bedrijf in Almere wat par ledverlichting maakt voor led straatverlichting maar ook voor de kassenbouw(groente en planten teelt)

Hun willen wel eens mijn zelfbouw pakketje doormeten...ik ben echt ENORM benieuwd..zelf heb ik namelijk het idee dat er erg weinig licht vanaf komt maar we zullen het zien.

Zodra ik geweest ben en meer weet dan zal ik daar een topic over openen.
 
EdwinLelystad zei:
Ik ga binnenkort met mijn zelfbouw ledverlichting (zie onderschrift)
naar een bedrijf in Almere wat par ledverlichting maakt voor led straatverlichting maar ook voor de kassenbouw(groente en planten teelt)

Hun willen wel eens mijn zelfbouw pakketje doormeten...ik ben echt ENORM benieuwd..zelf heb ik namelijk het idee dat er erg weinig licht vanaf komt maar we zullen het zien.

Zodra ik geweest ben en meer weet dan zal ik daar een topic over openen.

Ben zeer benieuwd naar de resultaten. Ik denk dat er veel verschil zit in Led
of dat je niet veel zuiniger zult zijn dan T5. Zeker als je in de juiste golf lengtes
wilt zitten voor planten is denk ik een combinatie nodig van leds. Nogmaals ben
erg benieuwd en me aansluiten bij je topic.

Ik zie dat je zelf een combi hebt van 4500k en 6500k. Ik heb nu zelf ook een combi
besteld om betere PAR te behalen.
 
Ik heb net een afspraak gemaakt bij het bedrijf wat mijn led verlichting gaat doormeten.

Vrijdagochtend om 10 uur moet ik er zijn met de hele led-"zooi"
Dan gaan ze eerst een droge meting doen om de lichtintensiteit te meten,en daarna hangen ze mijn ledbalk boven een bak water van 45 cm diep met op de bodem een hele batterij aan sensoren incl een spectrum meter.
Alleen die sensor schijnt al �1300 te kosten om zelf te kopen dus dat gaat niet gebeuren.hahaha.

Alles bij elkaar verwachten ze een uur werk eraan te hebben..Ik vind het prima.

Normaal gesproken zitten hier wel kosten aan verboden (�70 per uur ex btw)..
Als ik er ben zal ik vragen of ik de contact gegevens van het bedrijf hier mag posten van hun,voor als iemand ook interesse heeft.
Tot die tijd heb ik de naam veranderd in *** tjes omdat ik ook niet weet of dat op dit forum geplaatst mag worden.

Hieronder een klein stukje tekst over het bedrijf:

LED-lamp
**** heeft de ontwikkeling en introductie van de LED-lamp enorm versneld. Mede door contacten tussen Ruud Koornstra en Bill Clinton en de promotiestunt met de Postcode Loterij ging dit ontzettend snel. In het TMI-project richt het bedrijf zich specifiek op LED-verlichting voor de openbare ruimte. Het gaat hierbij om zowel hoogvermogen lampen voor de openbare weg, die minimaal 50 procent zuiniger zijn, als om laagvermogen lampen in tunnels en parkeergarages. De eerste testen hiervan vinden nu plaats op een industrieterrein in Almere en in de tunnel van het aquaduct in de dijk van Lelystad-Enkhuizen. Ook heeft **** een unieke onderwaterLEDassimilatielamp ontwikkeld, hierdoor is het kweken van algen een 24/7 industrieel proces geworden. De algen worden ingezet om CO2 uit rookgas te halen en om fosfaat en nitraat houdend afvalwater te zuiveren.
 
Dylotic zei:
Hierbij een testje van mijn verlichting. Mijn LED verlichting valt me zwaar tegen!

Zeer nuttige informatie :thumbs:

Zou je ook eens 1 losse meting willen proberen van alleen de witte LED.
 
Dylotic zei:
Hierbij een testje van mijn verlichting. Mijn LED verlichting valt me zwaar tegen!
Ik heb nu een Rol van 5 meter besteld met 600x5050 wit en warmwit combi
6500lm kijken of dat beter werkt. ( DX.COM )

Ik ben bang dat je het ook niet met de led strips van DX gaat redden. Als de data op hun site klopt zullen de leds binnen niet al te lange tijd op branden omdat ze te warm worden. Je krijgt een soort warmte kabel met deze vermogens zonder koeling.

De data van de ADA LED armaturen is lastig te vergelijken omdat de afstand, aquarium grote, wattage en armatuur lengte anders is. Als we het eerste aquarium pakken, 12 watt (overigens 17 watt uit het stopcontact!!!!) op 20 liter, het aquarium van de ts is waarschijnlijk 160-200 liter met 40 watt Led. Als we de liters gelijk houden kom je uit op 96 watt ADA LED voor 160 liter. In het ADA aquarium wordt 160 par gemeten op 8 cm onder het water oppervlak. De TS meet op 45 cm 19 par.

De enige goede vergelijking is de TL met de Led van de TS. Daaruit blijkt dat kitelight Led 39% minder licht geeft voor hetzelfde wattage TL verlichting.
 
Terug
Bovenaan