Wat is er nieuw

led verlichting 12v of 24v?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Christiaan80
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan80

Guest
Ik kan een 5 meter rol op de kop tikken, maar die rol is 24v. Is dat geschikt voor een aquarium? Zo ja; kan ik deze controller er dan voor gebruiken?

Led Controller

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een voeding? Ik kan nl geen geschikte vinden....
 
Beste Christiaan80,

ja zeker kun je deze gebruiken.

jou led verlichting op rol is 24volt en de controller is max 24 volt dus ik zie geen probleem.
wel een voeding gebruiken van 24 DC h� en voldoende amper.

ik draai ook alleen maar op led verlichting

maar let wel op de kleur he.

helder licht voor het oog met warm wit er bij.
en oranje/rood voor de planten.

ik heb 700 x 3528 SMD helder wit & 140 x 5050 smd warmwit.

en 140 x 5050 smd rood/oranje. deze led is een RGB strip


zit op ongeveer 100 watt.

hou wel in de gaten dat 5050 led per led 3 ledjes hebben en de 3528 maar 1.

ik heb een juwel vision 260 waar vroeger 2 54 watt T5 in zat.

dus voor de stroom hoeft je het niet te doen...
maar zeker wel voor de algen.
er komt namelijk GEEN uv licht van led af. dus ik heb geen last meer van algen...
 
wel een voeding gebruiken van 24 DC h� en voldoende amper.

Voeding is lastig te vinden. 6 amp�re voldoende?
Er komen 3 strips van ongeveer 90cm

helder licht voor het oog met warm wit er bij.
en oranje/rood voor de planten.

ik heb 700 x 3528 SMD helder wit & 140 x 5050 smd warmwit.

en 140 x 5050 smd rood/oranje. deze led is een RGB strip


zit op ongeveer 100 watt.

hou wel in de gaten dat 5050 led per led 3 ledjes hebben en de 3528 maar 1.
Waar staat 700 x voor?
Ik heb het liefst alles in 5050 led, dan heb je toch de meeste lichtopbrengst?

De strip die ik kan kopen is rgb+w, dus eigenlijk alles in 1.
Ik had trouwens gehoopt dat ik er nog een beetje stroom mee kon besparen....🙁
Ik zit een beetje suf te loeren op chinese sites. Prijsverschil met Nederlandse shops is wel �rg groot. En wie garandeert dat Nederlandse shops niet in China winkelen?
 
6 amper is zeker meer dan voldoende aangezien je op 24 volt werkt
ik trek bij 12volt net 5 amper.
dus jij hebt zeker genoeg aan 4 amper.

mijn 5050 led is 70 ledjes lang en dan 2x dus 140 led's totaal.
maar een 5050 led heeft 3 ledjes van 3528, dus in totaal heb je dan 3x140=420 led type 3528
mijn bak is trouwens 120 meter lang.

ik denk dat 3 strengen te weinig is.
kijk hier onder maar eens naar mijn berekening

stel dat jij 60 ledjes per streng kwijt kunt dat x3 is dus 180 5050 led's
weer keer 3 is dan 540 led's 3528 led type.

nu even naar mijn bak terug.
ik heb type 3528 700 led's zitten. en dan nog de 5050 leds er bij die totaal dus 280 led's 5050 zijn. 140 led's van de RGB staan op de foto uit.

alles bij elkaar voor een type 3528 heb ik dus 1540 led als ik alleen type 3528 led zou hebben

en jij heb dus 540 led van type 3528 en in 5050 led zou dit 180 leds zijn.

zie foto's hier onder om te kijken hoeveel licht het is.
letop dit is zonder rgb strip.
dus alleen 5050 warm wit & helderwit 3528

dus voor jou zo ik snel voor 4 a 5 strengen gaan.
maar het ligt het aan hoeveel licht je in je bak wilt hebben.

maar met 3 strengen zou je zeker wel stroom besparen.
maar dit moet je zelf bepalen.



deze led is het type 3528

zo branden ze, de warm led is de 5050 led

dit is mijn bak even zonder de RGB led




ik heb trouwens al mijn led verlichting uit China gehaald scheel super veel
bv miniinthebox.com of dx.com

vraag maar als je nog iets wilt weten
 
Intussen alles besteld. Wachten tot het arriveert..... 🙂.

5 mtr rgb 5050 smd 60 leds/meter ip65
5 mtr cool white 120 leds/meter 3528 ip65
5 mtr warm white 120 leds/meter 3528 ip65
1x controller TC420:
PiazxxkXRu1xUDrFdXNPgRUMW-23O05V.jpeg

1x 60w power switch.
PiazxxkXRu1xUDrFdXNPgRUMW-23O05V.jpeg


In 3 porties besteld om de douane te omzeilen. Pakketje 1 is inmiddels onderweg.

Ik zit te denken om 2 pvc buizen op de plek van de T5 te monteren en daar de ledverlichting onder te hangen. Ik kan gaatjes in de buizen boren om overtollige warmte af te voeren?
 
Hi Christiaan,

Heb je alles al in huis en heb je ook foto's hoe je het gaat bevestigen?
Ik ben zelf aan het informeren voor LED en ben benieuwd hoe je alles hebt gemaakt en in wat voor aquarium?
Waar ik nog het meeste mee zit is hoeveel LED' ik nodig heb en in welke kleuren.

Hoor het graag.
Gr.
Marco
 
Nog in afwachting van de controller en de ledstrips.

De meesten gebruiken 60 leds/meter, maar ik vond 120 leds/meter voor een prima prijs. Het zal echt experimenteren worden, maar dat is ook het leuke ervan.

De bedoeling:

Ik heb een Juwel Rio 240, 120 cm lang.

Op de plek van de T5 komen pvc buizen waar de ledstrip onder geplakt zit. Onder de kap zit ruimte om nog eens 2 strips te bevestigen. Ik probeer eerst wit-rgb-rgb-wit. Dus voor en achter wit en ertussen rgb. Misschien probeer ik nog een witte tussen de rgb te monteren. Mijn controller kan 5 strips aan. En dan over de dag langzaam licht veranderen. Rood en blauw spectrum toevoegen en 's avonds een mooie sunset 🙂.
 
Hi Christiaan,

Bedankt voor de uitleg, ik heb een trigon 190 met een lengte van 1 meter.
Zal ongeveer op het zelfde uit komen. Wil/kan je mij je boodschappen lijst pm'en?
Ik heb zelf ook wat Chinese sites gevonden maar de ervaring(en) van mede AF leden is belangrijk.
Als je het niet wil dan is dat begrijpelijk.
Mag ik ook vragen waarom je bij de witte leds gekozen hebt voor 3528 (120) ipv 5050 (60)?
Als je 5050 (60) neemt kom je volgens de berekeningen van Henk op 180 leds p/m.

Bedankt.

Gr.
Marco
 
Ik heb je een pm gestuurd...
 
Ik heb me ook verdiept in de led verlichting en heb ondertussen ook een aantal varianten ge�nstalleerd...

Mijn ervaring, type 5050 geeft het meeste licht. Het mooiste (vind is) krijg je als je "koud wit" comineren met blauw (en dus niet kiezen voor de RGB (Multi kleuren)).

Verder is het van belang dat ze water dicht zijn. IP68 wil zeggen dat ze onderwater kunnen. Ik heb IP64 (spatwaterdicht) toegepast en als je deze KIT dan zijn ze ook waterdicht (met kitten bedoel ik de hele onderzijde met kit in de kap plakken).

Verder geeft de 120 leds per meter uitvoering tot nu toe het meeste licht (wat ik althans heb kunnen terugvinden).

Tenslotte voor de hobby-isten onder ons. Je kunt als voeding PRIMA een oude PC voeding gebruiken, als je geluk hebt en je hebt een 350 Watt uitvoering, dan kun je tot wel 3 strips (van 5 meter) aansluiten op 1 voeding;-)

Groet Ron,
 
En beste Christiaan80,

heb je ondertussen je controller al binnen.

en hoe bevalt hij...

en wat is je verlichting type nu geworden kwa kleuren.
 
Vanmiddag de boel eindelijk aan kunnen sluiten. Ben nog niet helemaal tevreden over de hoeveelheid licht. Controller werkt prima. Ben benieuwd hoe het bij avond lijkt. Van de week nog maar een rolletje cool white bestellen en 2 strips erbij maken. Kom dan op 8 lengtes van ongeveer 1 meter.
 
Christiaan80 zei:
Vanmiddag de boel eindelijk aan kunnen sluiten. Ben nog niet helemaal tevreden over de hoeveelheid licht. Controller werkt prima. Ben benieuwd hoe het bij avond lijkt. Van de week nog maar een rolletje cool white bestellen en 2 strips erbij maken. Kom dan op 8 lengtes van ongeveer 1 meter.

zou niet je pvc buis teveel licht dempen

ip 68 had niet in buis gehoeven
 
goed om te horen..

ik heb het bij mij ook van de week veranderd.

ik heb nu twee rvs strippen in mijn juwel vision 260 geplaatst.

nu heb ik 4 strippen van 1,2 m RGB 5050 led met kleur rood en blauw aan.
2 strippen van 5050 warm wit led a 1,2 m
4 strippen van 3528 cool wit led a 1,2 m

totaal watt is 95 watt bij 12 volt..

m7QAbZpkdJ4ijo2d4nCyuzHDX7h_I7Kr.jpeg


m7QAbZpkdJ4ijo2d4nCyuzHDX7h_I7Kr.jpeg


m7QAbZpkdJ4ijo2d4nCyuzHDX7h_I7Kr.jpeg



hier zijn wat foto's hier kun je het rvs zien zitten.
het zweeft 10 mm boven het water.


voor mij is het nu genoeg licht.

alleen wat ik merk is dat mijn KH & GH lager worden en dat ik KH plus moet toevoegen.

maar de planten groeien als kool.

nog even een opmerking, de planten moesten wel even wennen aan het nieuwe licht.

heeft 2 a 3 weken geduurd voordat ik verbetering zag.


en die 2 RVS strippen worden echt heel warm..
ik schat 40 a 60 graden. (mooie lucht verwarming :thumbs:)
 
@lowie; ik heb de strips gemonteerd op geanodiseerde aluminium strips. Lagen nog op mijn werk 🙂.

@henkie; ziet er top uit. Ik heb mij alleen vergist in de lichtopbrengst. Da's het voordeel van led strips; je kunt er zo wat bijvoegen. Ik zal binnenkort wat posten.
 
ja graag is altijd leuk om te zien.

maar die controller werkt goed, en dimt hij ook goed.
 
Controller werkt perfect. Zonsondergang is goed nu. Maanlicht is ook goed. Maar als ik 2 strips koud wit en 1 rgb toevoeg, dan zal ik wel het eea aan moeten passen. Nog een week of 2 geduld dan is het hopelijk binnen.
 
super Christiaan,

ik ben benieuwd naar je foto's

ik denk ook dat ik zo'n controller ga halen.
 
gaaf hoor! wil zelf ook graag led-verlichting gebruiken. Via china heb ik 5630 SMD leds op het oog, en 5050 RGB double row leds. Waar ik vooral benieuwd naar ben: had je veel connectorstukjes e.d. nodig? want neem aan dat je alle strips ook weer op elkaar moet aansluiten en dat dan verbind aan de controller? (heb geen enkel verstand van LED/solderen etc). Hele verhaal met Watt en power supply's etc is me duidelijk... maar onderling aansluiten van LED stips ed is me nog erg onduidelijk.

Als ik het projectje ga doen, wil ik er eigenlijk een tutorial-achtige opzet van maken, voor hier op Aquaforum. een echt goed duidelijke uitleg over zelfbouw-led is hier nog niet... en handleidingen schrijven is soort-van mijn werk ^_^
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan